Crowdfunding – avagy a közösségi finanszírozás, amely számodra is megoldást jelenthet!

Minden bizonnyal sokak számára ismerős az a helyzet, amikor van egy jó ötletünk, de tőke hiányában nem tudjuk megvalósítani. Felismerve a probléma forrását a 2000-es évek végén egy teljesen egyedi megoldás született a forráshiányos vállalkozások megsegítésére: a crowdfunding, vagyis a közösségi finanszírozás. Bemutatjuk, hogy ennek a lehetőségnek mi a lényege, hogyan működik, milyen előnyei vannak és, hogy miért is lenne akár érdemes elindítani egyet. 

Mit is jelent a crowdfunding?

A közösségi finanszírozás lényege, hogy saját forrás nélkül, a közösség anyagi segítségét kérjük vállalkozásunk elindításához. A kijelölt összeg összegyűjtése után a vállalt feltételek mentén – ilyen például, hogy az elkészült termékhez először a támogatók férnek hozzá – indíthatjuk el vállalkozásunkat. Természetesen ahhoz, hogy elnyerjük a közösség támogatását, először meg kell őket győznünk, hogy a tervünk megvalósítható, az ötletünk pedig hasznos. Ehhez elengedhetetlen, hogy alaposan kidolgozzuk és prezentálhatóvá varázsoljuk, amin keresztül bemutathatjuk elképzelésünk létjogosultságát. Készítsünk képgalériát, vágjunk videós anyagot, hogy könnyen elérhető és emészthető legyen ötletünk.

 

Hogyan működik a crowdfunding?

Számos online felület létezik, amely lehetővé teszi, hogy nagyszámú érdeklődőhöz eljusson ötletünk, akik pénzügyi adományok segítségével támogathatják azt. Egy sikeres kampány beárazza a vállalkozást, és kinyitja a kaput az így nyert hitelességgel a későbbi tőkebevonási körökhöz. Maga a finanszírozás nem ismer országhatárokat, így ha megfelelő oldalon hirdetünk – az Indiegogo és a Kickstarter ismerős lehet többünknek – akkor a világ bármelyik részéről támogathatnak bennünket.

 

Milyen előnyei vannak?

  • Gyors és egyszerű tőkegyűjtés.
    • A kampány elindítása után pár nappal elérheted a kitűzött célt jelentő milliókat.
  • Jó visszacsatolás az ötletedről.
    • Sikertelen kampány esetén tudni fogod, hogy változtatni kell.
  • Átlátható működés és finanszírozás.
    • Ahhoz, hogy ötleteddel megnyerd a befektetőket, tudatos gazdálkodást kell készítened.
  • Könnyebb vállalkozásszervezés.
    • Tisztán látszani fog, hogy vállalkozáson belül ki milyen feladatokért felelős.   

 

Milyen típusai vannak a crowdfundingnak?

  • Jutalmazás-jellegű (reward-based): lényegében az előfinanszírozása egy ötlet megvalósításának, cél elérésének. Ilyen például a Patreon platform is, amelyet internetes tartalomgyártók szoktak használni leginkább. Az oldal lehetőséget biztosít, bizonyos pénzösszeg fejében plusz tartalom hozzáféréséhez.   
  • Részvény típusú (equity-based): a finanszírozók azzal, hogy pénzt adnak az ötlet megvalósítására, tulajdont szereznek a vállalkozásban.
  • Hitel típusú (lending-based): a finanszírozók hitelt adnak a forrást kereső cégeknek vagy magánszemélynek, amelyet azoknak később vissza kell fizetniük.
  • Adakozás jellegű (donation-based): ebben az esetben a befizető nem kér ellenszolgáltatást, mert egy jó ügyet támogat.

 

Tippek a sikeres crowdfunding kampányhoz

  • Egyértelműen kommunikáljuk a célokat! A támogatók számára fontos, hogy ne maradjanak kérdések bennük, mire is adják a pénzt pontosan. Egyértelműsítsük, miket szeretnénk a befolyó összegből megvalósítani!
  • Adjuk el a kampányunkat! Úgy, ahogy termékeink köré, úgy egy crowdfunding kampány köré is marketingkampányt kell indítani. Fontos, hogy a megfelelő célcsoportot találjuk meg, akiket érdekel a téma, tudnak azonosulni a küldetésünkkel és – nem utolsósorban – meg tudják engedni maguknak, hogy támogassanak egy vállalkozói kezdeményezést.
  • Nézzünk utána, hogyan csinálták mások! Rengeteg sikeres crowdfunding kampány zajlott az elmúlt években, érdemes ezeket felkutatni, és inspirálódni a megoldásaikból.
  • Kérdezzünk körbe! Ilyen szituációkban sokat tud segíteni, ha kikérjük családtagjaink, barátaink véleményét, hogy ők támogatnának-e egy ilyen kampányt. Ha vannak olyan ismerőseink, akiket a célközönség részének tekintünk, kifejezetten hasznos lehet kikérni a véleményüket.

Forrás: Republic