Változó médiafogyasztási szokások – mik a tanulságok ránk nézve?

2016-ban, a Dobbantó Blog kezdeti időszakában megírtuk: legyél jelen az interneten! Ez a jótanács talán el is vesztette a súlyát mára. Nagyítóval kell keresni azokat a vállalkozókat, akik nincsenek jelen valamilyen közösségi média platformon. Ugyanakkor az online és hagyományos média egyaránt változik, amihez nekünk igazodnunk kell. Cikkünkben a legfrissebb médiafogyasztási szokásokról szóló kutatásokból kiindulva fogalmaztunk meg tanácsokat azzal kapcsolatban, hogyan érdemes kezelni a vállalkozásunk közösségi média oldalait.

Ahogy az élet minden területén, úgy a közösségi média használatában is eltérő szokásokkal bírnak a különböző generációk, társadalmi csoportok. Vállalkozóként – ismerve célcsoportunkat – pedig alkalmazkodnunk kell ehhez. Cikkünkben a média (elsősorban közösségi média) fogyasztási szokásokról szóló kutatások alapján próbáltunk megfogalmazni olyan tanulságokat, illetve tanácsokat, amelyek a közösségi média jelenléttel bíró vállalkozók számára hasznosak lehetnek.

 

  • A legtöbb elkölthető jövedelemmel rendelkezőket már inkább online érhetjük el.

Egyes hagyományos médiumok, mint a tévé egyre kevesebb nézőt csalogatnak a fiatalabb korosztályban, ezzel szemben a 60+ korú emberek közül még növekszik a televíziónézők aránya. Ugyanakkor fontos figyelembe venni, hogy ez a korosztály rendelkezik a legalacsonyabb elkölthető jövedelemmel. Ez a kisvállalkozói szféra számára kifejezetten előnyös, hiszen az online marketing jóval költséghatékonyabb, mintha hagyományos médiumokban próbálnánk elérni az embereket.

 

  • A célcsoport kora fontos a közösségi média jelenlétünk szempontjából

Teljesen eltér egymástól, hogy a különböző generációk mennyi időt interneteznek naponta. A Z generáció (1995 és 2009 között születettek) több mint 5 órát töltenek az online térben, a szintén „digitális bennszülöttként” számon tartott Y generáció (1980 és 1994 között születettek) pedig 4-5 órát internetezik egy nap. Ezzel szemben az X generáció, azaz a 40 felettiek kevesebb mint 4 órás képernyőidőt tudhatnak magukénak. Mindez azt mutatja, hogy a fiatalabb generációk nagyobb igénnyel bírnak a közösségi médiára, amiből az következik, hogy nekünk is a célcsoportunkhoz kell idomulni a tartalmaink sűrűségét tekintve. Ha a fiatal fogyasztókat helyezzük előtérbe, akkor fontos, hogy rengeteget posztoljunk, folyamatosan ott legyünk az életükben ahhoz, hogy fenntartsuk az érdeklődésüket a vállalkozásunk iránt.

 

  • Fiataloknál inkább az Instagram, idősebbek között a Facebook a nyerő, gyorsan tör előre a TikTok

Nem beszélhetünk óriási különbségekről, ugyanakkor látható egyfajta tendencia, hogy minél fiatalabb korosztályról beszélünk, annál népszerűbb az Instagram, és annál kevésbé a Facebook. Ezt a NapoleonCat kutatása mutatja, amely a hazai lakosság social media felhasználóit számolta. Ez alapján tehát – miután jól kiismertük a saját célcsoportunkat – érdemes a fiatalabb fogyasztóknál az Instagramra, idősebb célcsoport esetében pedig a Facebookra helyezni a nagyobb hangsúlyt. Nem lehet elmenni amellett sem, hogy a legfiatalabbak körében mostanra mindent elsöpört a TikTok, úgyhogy aki a Z generációban látja saját célcsoportját, azoknak javasolt ezt a platformot is kiismerni és kipróbálni. Kezdetnek ajánljuk korábbi cikkünket, amelyben azt vizsgáltuk, van-e értelme márkát építeni a TikTokon.

 

  • Párhuzamos médiafogyasztáshoz kell igazodnunk

Köztudott tény, hogy a fiatalabb korosztályok, különösen a Z generáció, képes egyszerre több médium tartalmait is fogyasztani. A párhuzamos médiafogyasztás mára természetes lett, századmásodpercek alatt tudjuk váltani, hogy éppen melyik felületet figyeljük. A fogyasztók elvárásai is ehhez idomulnak. Ez azt jelenti, hogy vállalkozóként, aki szeretné elérni a célcsoportját, több helyen is meg kell mutassa magát, különösen akkor, ha a fiatalabb korú fogyasztói csoportra lő. Ha 2-3 platformon is találkoznak vállalkozásunkkal, és ott érdekes és sokszínű, az adott platformra illő tartalmakat találnak látogatóink, sokkal hamarabb lesznek hűséges fogyasztóink, mint akkor, ha csak Facebook posztokkal kommunikálunk feléjük.

 

Természetesen minden vállalkozás más és más, és annak profiljától sok minden függ a kommunikációt tekintve. Cikkünkben azokat az általánosságban jellemző, médiafogyasztási tendenciákat próbáltuk kiemelni, amelyek hatással lehetnek az online jelenlétünkre vállalkozóként.

 

Forrás: Cluster Media