Tanuljunk a versenytársainktól!

Egy alaposan elkészített versenytárs elemzés hasznos információkkal szolgálhat a vállalkozásunk számára. Segítségével megtudhatjuk, kik a konkurenseink, mik az erősségeik és gyengeségeik, milyen stratégiát folytatnak, ezáltal pedig tisztább képet alkothatunk arról, hogy melyek azok a területek, ahol a cégünknek fejlődnie kell. Cikkünkben bemutatjuk, mikor és hogyan érdemes elvégeznünk a versenytársaink átvilágítását.

Mikor végezzünk versenytárs elemzést?

Az elemzés a vállalkozás elindítása, vagy egy új termék, szolgáltatás bevezetése előtt kardinális jelentőségű; azonban egy sikeresen működő vállalkozás szempontjából is fontos lehet, különösen, ha egy új és erős versenytárs tűnik fel. A digitalizált környezetben rendkívül gyorsan változik a piac, könnyen lemaradhatunk, ha nem monitorozzuk rendszeresen a konkurens vállalkozásokat. Az elemzés nagy segítség lehet abban az esetben is, ha a forgalmunk visszaesett.

Az elemzés lépései

Versenytársak azonosítása: fontos, hogy tisztában legyünk azzal, hogy a célközönségünk milyen kifejezésekre keres rá.  Ebben az esetben összeállíthatunk egy listát azokról a cégekről, amelyek ezekre a releváns kulcsszavakra keresve jó pozíciókban helyezkednek el. A kapott weboldalakból válogassuk ki, hogy kik a valóban potenciális versenytársak és azokból válasszuk ki a legerősebbeket.

Weboldal és felhasználói élmény elemzése: az UX (felhasználói élmény) arra ad választ, hogy a látogatóban milyen vélemény, élmény alakul ki egy weboldal látogatása során. Ha ez az élmény pozitív, akkor szívesen olvasgat az oldalon és elképzelhető, hogy ügyfél lesz belőle. Vizsgáljuk meg, hogy milyen az oldal sebessége, arculata, tartalma, nyelvezete. Nézzük meg, milyen a kezelhetősége, milyen funkciókkal érik el a kitűzött célokat, illetve hogy milyen bizalomépítő elemeket tartalmaz az adott honlap.

SEO stratégia elemzése: kövessük nyomon, hogy konkurenseink milyen technikákat és stratégiákat alkalmaznak annak érdekében, hogy az internetes keresésekben minél előkelőbb helyezést érhessenek el.

Tartalom marketing: nézzük meg, versenytársaink milyen tartalmakat gyártanak – például egy blog esetében figyeljük meg a posztok gyakoriságát, terjedelmét, illetve hogy a cikkek milyen kulcsszavakra vannak optimalizálva.

Backlink elemzés: megfelelő mennyiségű és minőségű weboldalra mutató külső link nélkül nem lehet jó helyezéseket elérni, ezért fontos, hogy ezen a területen is figyeljük a versenytársak módszereit.

Online marketing stratégia: az elemzés során kiemelt szerepe van a közösségi média profilok, hírlevelek, valamint PPC hirdetések tanulmányozásának.

Gyakori hiba, hogy a versenytársainknak csak egy konkrét időben hozott döntéseit elemezzük, pedig az aktuális trendek és a gazdasági hatások következtében egy cég stratégiája akár havonta is változhat. Ezt is figyelembe kell vennünk az eredmények kiértékelése során, valamint célszerű az elemzést bizonyos időközönként megismételni. Fontos, hogy a kutatás során tegyük félre az előítéleteinket, csak a feltárt tényekre támaszkodjunk, és ne arra, hogy mit gondolunk a versenytársunkról.

Forrás: Usernet