Piackutatási tippek: így mérd fel a piacodat!

Az ötlet adott, a vállalkozás beindítása a kapuban, a siker már csak egy lépés ­– legalábbis szerintünk. A nagy kérdés az, hogy fog-e tetszeni azoknak, akikre az egész vállalkozás épül: jövendőbeli ügyfeleinknek, vevőinknek. Ezért bármibe is fogunk, annak megvalósítása előtt foglalkozzunk részletesen a piaccal!

Az egyik legnehezebb feladat, hogy megtaláljuk azt a piaci szegmenst, amelyben a legeredményesebben tudjuk értékesíteni termékünket vagy szolgáltatásunkat. Ha például porcelánnal foglalkozunk: egy porcelán tányér lehet akár műtárgy, mások számára lakberendezési kiegészítő, és van, aki háztartási eszközként használja majd. Nekünk kell eldöntenünk, hogy melyik piacot célozzuk majd meg, s ennek megfelelően kell majd az egész marketinget felépíteni.

Piacunk elemzését kezdjük a konkurensekkel!

Kik vannak jelen a piacon a miénkhez hasonló termékekkel vagy szolgáltatásokkal? Hogyan kommunikálják saját termékeiket vagy szolgáltatásaikat? Kik vásárolják ezeket, és általában mit gondolnak róluk? Miben jók illetve gyengék? Mekkora a forgalmuk, milyen az árazásuk? Hogyan fejlődtek megalakulása óta?

Vizsgáljuk meg leendő vevőkörünket! Miért, milyen célból vásárolnak ilyen terméket vagy szolgáltatást, s ezt a célt a termék melyik tulajdonsága szolgálja legjobban? Van most ilyen termék a piacon? Ha van, hogyan lehetne továbbfejleszteni? Milyen vevőink vásárlóereje, inkább az olcsó termékeket vagy inkább a minőséget keresik, s azért hajlandók lesznek-e majd többet fizetni? Mennyire lojálisak, mennyire kötődnek egy-egy márkához vagy üzlethez?

Ha ezekre a kérdésekre választ kaptunk, lassan körvonalazódik, hogy mi miben vagyunk vagy lehetünk egyediek, mások, lehetőleg jobbak a többieknél.

Ki kell tűnnünk a piacon, hiszen induló vállalkozásként egy jó darabig hátrányban leszünk velük szemben.

Ez persze nem feltétlenül jelenti azt, hogy mindenképpen valamilyen teljesen új terméket kell kínálnunk. Piaci rés lehet az is, ha egy olyan helyen nyitunk üzletet, ahol ilyen még nem volt. Kínálhatunk egy megszokott terméket más módon, nyújthatunk hozzá plusz szolgáltatást, vagy lehetünk egyszerűen kedvesebbek, mint versenytársaink.

Az internet kiválóan alkalmas ötletgyűjtésre, versenytársaink felkutatására és információszerzésre egyaránt. Aki tud idegen nyelveken, nézze meg, hogy mi történik külföldön – egy-egy jó ötlet adaptációja komoly üzleti sikert hozhat. A világhálón részletes információkat szerezhetünk a konkurens cégekről: hol, hogyan, mennyiért értékesítik termékeiket vagy szolgáltatásaikat, mekkora a forgalmuk, nyereségük, kik a partnereik, ügyfeleik, milyen módszerekkel szólítják meg őket. Olvassuk el a fogyasztói véleményeket, panaszokat, keressünk blogokat, újságcikkeket a témában!

Az online kutatás mellett ne legyünk restek valódi emberek véleményét is megtudakolni!

Kérdezzük meg ismerőseinket, barátainkat vállalkozási ötletünkről!

Menjünk el a konkurensekhez egy próbavásárlásra! Érdeklődjünk vállalkozó ismerőseinknél személyes tapasztalataikról! Mindennek nyomán kialakulhat egy olyan összkép, amelyre már lehet alapozni, s a piac és a marketingtechnikák jó megválasztása döntő lehet üzleti sikerünkhöz.