Otthoni munkavégzés tökélyre fejlesztve

Kisvállalkozóként az otthoni munkának számos előnye van, kezdve azzal, hogy nem kell irodát bérelni, és az ingázás összes hátulütőjét magunkon viselni. Aki profin be tudja osztani az idejét, és az otthoni környezetében maximálisan tud koncentrálni arra a feladatra, amit éppen végez, élvezni fogja az ezzel járó szabadságot, kényelmet és rugalmasságot. Lássuk, hogyan tudjuk kihozni belőle a maximumot!

Ha egy mondatban kellene meghatározni, hogyan álljunk neki az otthoni munkának, akkor az a tömör mondat így szólna: csináljunk mindent úgy, mintha a munkahelyünkön lennénk! Vagyis öltözzünk úgy, viselkedjünk úgy és dolgozzunk úgy, mintha mások is látnának. Ez a lelkiállapotunk és a hatékonyságunk szempontjából egyaránt fontos.

Lássuk át a teendőinket! Gyártsunk feladatlistákat, kezdjünk mindig a legfontosabb feladatokkal. Ha van köztük olyan, amit régóta halogatunk, és jó lenne végre túl lenni rajta, vegyük előre, hiszen ezután megkönnyebbülve vághatunk neki a többi teendőnknek.

Legyen egy munkasarkunk, amely elkülöníti a munka és a magánélet tereit!

Az elmagányosodás elkerülése érdekében tartsuk a kapcsolatot munkatársainkkal (üzlettárssal, alkalmazottal, partnerekkel, stb.) az erre megfelelő közösségi média felületeken, és csak annyira legyünk „multitasking” munkamániások, amennyire a többfelé figyelés még nem megy a párhuzamosan végzett feladatok rovására.

Figyeljünk az ergonómiára! Az otthon végzett ülőmunka esetében – ugyanúgy, mint bármely irodában – elengedhetetlen az ergonómiai szempontok figyelembe vétele, vagyis legyen kényelmes székünk, egy megfelelő méretű íróasztalunk, esetleg még egy szilikonos könyök- és csuklótámaszba is beruházhatunk.

Határozzuk meg előre a munkaóráinkat! Ha csakúgy, mint az irodában – ahol többnyire szigorú keretek közt 9-17 óra között dolgoznak –  otthon is meghatározunk egy-két időintervallumot a munkavégzéshez az egyéb kötelezettségeink, elfoglaltságaink, és saját habitusunk figyelembe vételével, akkor sokkal összeszedettebbek és produktívabbak leszünk. Mindenkivel előfordul, hogy egyszer-egyszer elakad, nem jönnek az ötletek, nehezen megy a munka. Használjuk ki ilyenkor azt a szabadságot, hogy magunk oszthatjuk be az időnket! Érdemes ilyenkor szünetet tartani, feltöltődni, hogy utána megújult erővel folytathassuk a munkát.

Néha dolgozzunk máshol is! A tapasztalatok azt támasztják alá, hogy hasznos néha kimozdulni otthonról és áttenni a székhelyünket egy kávézóba, csendesebb könyvtárba, esetleg pár órára egy közösségi irodába, mert így könnyebben különválik a munka és a magánélet.

A nap végén „tegyük le a tollat a kezünkből”! Míg a vállalkozói lét egyik nagy előnye a rugalmas munkaidő, egyik nagy hátránya is ugyanez, hiszen sokan 0-24 órában „szolgálatban vannak”, ami hosszú távon nehezen fenntartható. Rendkívül fontos kialakítani a megfelelő egyensúlyt munka és magánélet között – de ezzel hamarosan külön is foglalkozunk.