„Ne akarjunk elsők lenni olyan keresőszónál, amire senki sem keres” - A keresőmarketing alapjai
Az, hogy vállalkozásunkat milyen könnyen találja meg a célcsoportunk, kulcsfontosságú ahhoz, hogy sikeres üzletet építsünk. Ehhez viszont az online térben való jelenlétünket kell előbb megvizsgálni és szükség esetén fejleszteni. De mikor érdemes fizetni a megjelenésért vagy mennyiben jobb, ha organikusan érjük el a láthatóságot?
A Dobbantó Klub 2019-es tavaszi turnusának harmadik, és egyben utolsó eseményén a The Pitch keresőmarketing specialistája, Sepsey Barna tartott előadást az online jelenlét alapvető tudnivalóiról.
Google mindenek felett
A május 28-án tartott rendezvényen Barna a keresőmarketing alapjaitól kezdte előadását. Bemutatta, hogy jelenleg az online keresések majdnem száz százaléka már a Google keresőjén keresztül történik, így a keresőmarketing tevékenységek főbb lépéseit is ezen keresztül szemléltette.
Mikor SEO, mikor Ads?
Az alapfogalmak és a keresőmarketing működésének bemutatását követően (a SEO-ról korábban itt írtunk) elérkeztünk az előadás szívéhez, hogy tulajdonképpen melyik eszköznek mik az előnyei és hátrányai. Barna kiemelte, hogy egyik sem jobb a másiknál, csupán eltérő eszközök hasonló célra. Vagyis mindig az adott vállalkozás aktuális céljától és adottságaitól függ, hogy éppen organikusan vagy fizetett módon eredményesebb az online jelenlét erősítése. Ehhez Barna négy kategóriát vezetett be, amelyeknek a metszete határozza meg, hogy pontosan melyik eszközt javasolt. Ezek a következők:
- időkeret – Mennyi időnk van az eredmények felmutatására, milyen időtávban gondolkozunk?
- költségkeret – Milyen összeg áll rendelkezésünkre?
- megtérülés – Mik azok az eredmények, amelyeket szeretnénk viszontlátni a kampány végén?
- versenytársak – Pontosan kik számítanak versenytársnak az online térben, és ők hogyan jelennek meg? (Milyen keresőszavaknál, organikusan vagy fizetetten, és így tovább.)
Keresőszavak
Bár a keresőmarketing beállításoknál a keresőszavak a jéghegy csúcsának számítanak, azonban rengeteg múlik azon, hogy mit állítunk be. Ahogy Barna megfogalmazta:
„Ne akarjunk elsők lenni olyan keresőszónál, amire senki sem keres.”
Ez így csak az erőforrásaink elvesztegetése, hiszen olyanba fektetünk időt, energiát (és akár pénzt), amelynek nincs számunkra releváns megtérülése. Fontos, hogy mindig előzetes tájékozódás és elemzést követően, tudatosan válasszunk keresőszavakat, hogy valóban a célcsoportunkat érjük el, őket viszont a lehető legnagyobb mértékben.
Segítő szolgáltatók
A tájékozódást és tervezést segítő szolgáltatókról is szó esett, amelyeket Barna a részvevők figyelmébe ajánlott, konkrét, személyes véleményével és összegkerettel kiegészítve a listát. Ilyen szolgáltató többek között az ahrefs, a MOZ, a Semrush és a Majestic.
A külső igenis számít!
És hogy miért is fontos az egész keresőmarketing? Hiszen döntő erejű, hogy a már meglévő vagy potenciális ügyfeleink mit látnak rólunk – nem csak az esetleges fizikai kirakatunkban, de a virtuális térben egyaránt, különösképpen mostanság, amikor sokunknak már nincs is tényleges üzlete, hanem webshoppal erősíti vállalkozását. Ahogy régen is a szóbeszéd, a személyes vélemény terjedése befolyásolta, hogy egy vállalkozást hogyan ítéltek meg, és ezáltal az erősödött vagy éppen gyengült, úgy ma is érvényes ez a szabály, főképp, hogy az internet adta lehetőségekkel a fogyasztók véleménye sokkal gyorsabban (akár percek alatt) juthat el szélesebb körhöz.
Azonban ez nem csak kockázati tényező, hanem az előnyünkre is fordíthatjuk! A keresőmarketinggel befolyásolhatjuk a rólunk megjelenő tartalmat, így erősítve a vállalkozásunkról alkotott (pozitív) képet.
Ehhez Barna egyrészt az egyes megjelenések értékelését javasolta aszerint, hogy azok számunkra pozitívak, negatívak vagy semlegesek. A pozitívakat jutalmazhatjuk, amennyiben lehetőségünk van rá (pl. ha valaki említett bennünket, arra reagálni, megköszönni), de épp úgy az esetleges negatív véleményeket is érdemes „kezelni (asszertíven reagálni), mert az segít tompítani azok szélesebb körű káros hatását.
Illetve magunk is generálhatunk megjelenéseket – egyfelől saját tartalmak gyártásával (ez esetben figyeljünk a célzott keresőszavak elhelyezésre), illetve kooperálhatunk is más oldalakkal, hogy tovább növeljük megjelenéseink számát.
+1 Cégem
A vállalkozásunk láthatóságát még egy, egyszerű és ingyenes megoldással erősíthetjük: ez a Google Cégem profil, amely könnyen létrehozható (az alapadatokon túl igény szerint bővíthető a profil), és nagyban elősegíti, hogy a találati listán minél előkelőbb helyet szerezzünk, ezáltal pedig valóban elérjük ügyfeleinket.
A Dobbantó Klubeseményeket most nyárra szabadságoljuk, de csak azért, hogy ősszel újult erővel, friss témákkal feltöltve hozzuk vissza Nektek! Addig is kövessétek a Dobbantó program Facebook-oldalát, ahol rendszeresen jelentkezünk újabb és újabb, a vállalkozásokat segítő tartalmakkal.