Mint a randizás: így erősítsd meg a márkahűséget
Vállalkozásunk sikeres működésének alapfeltétele, hogy olyan visszatérő vendégeink, vásárlóink, megrendelőink legyenek, akik teljes mértékben elköteleződtek mellettünk. Ennek az elérése sok szempontból a randizásra hasonlít. Ahogy egy kapcsolat kezdeti szakaszában, a stabil vevőkör kialakítása során is sokat számít ugyan a kémia, de mi magunk is nagymértékben tudjuk befolyásolni az események alakulását – cikkünkben összeszedtünk öt tippet ahhoz, hogy miként érjük el a fogyasztókban a hűséget a márkánk, vállalkozásunk felé.
Ha túl vagyunk a márkakoncepció kialakításán, a következő lépés, hogy elérjük és meggyőzzük a fogyasztókat. Ezt a részét a vállalkozásmenedzsmentnek a társkereséshez is lehet hasonlítani. Gondoljunk csak arra, milyen „akadályokon” verekedik át magukat a párok, mire egy kapcsolat kialakul – különösen a Tinder világában: Jobbra húzott? Visszaír? Hajlandó találkozni velem? Ezek a kérdések párhuzamba hozhatók azzal, ahogy a potenciális ügyfelek, megrendelők vagy vásárlók és a vállalkozás közötti kapcsolat kialakul. Hogyan lehet ezeket az akadályokat megugrani? Bár sok múlik az adott fogyasztó egyéni ízlésén, az alábbi tippeket figyelembe véve nagy hatással lehetünk arra, milyen kapcsolatok alakulnak ki a márkánkkal.
- Ismerjük meg az igényeket!
Egy párkapcsolat úgy tud működni, ha kölcsönösen azt érezzük, kommunikálhatunk egymás felé az igényeinkről, problémáinkról – ugyanígy kell éreznie a fogyasztónak a márkánkkal kapcsolatban. Adjuk meg a lehetőséget a számára, hogy elmondhassa véleményét. Így nemcsak bensőségesebb viszonyt tudunk kialakítani a célcsoport tagjaival, hanem folyamatos visszajelzéseket is kapunk arról, hogy miként vezethetnénk még jobban a vállalkozásunkat. A közösségi média világában erre temérdek módszer áll a rendelkezésünkre: például erre a célra is használhatók a közvetlen üzenetek (DM), hozhatunk létre külön e-mail címet a visszajelzések fogadására, vagy élhetünk az Instagram kérdések funkciójával (arról, hogy utóbbi felületen mennyire fontos az interakció, korábban itt írtunk).
- Olyanról beszéljünk, ami érdekli az embereket!
Az első randikon igyekszünk felkelteni a másik érdeklődését, és csak szépen, fokozatosan, a kapcsolat későbbi szakaszában jutunk el oda, hogy egyre több mindent osztunk meg a másikkal. A közösségi médiában hasonlóképpen van ez. Természetesen fontos, hogy folyamatosan halljanak felőlünk a követőink a különböző felületeken, de nem mindegy, hogy miről kommunikálunk ezekben a posztokban. Meg kell ismernünk, mik azok a témák, amelyekre a leginkább nyitott a célközönségünk, folyamatosan figyelve a lájkok és elérések számadatait, az adott témákban készülő bejegyzésekkel kapcsolatos aktivitást, és – a célcsoport preferenciáit felismerve – a legrelevánsabb témákról kell hírt adnunk a nekik megfelelő stílusban. Amennyire nem szabad csendben lenni a közösségi média marketingben, olyannyira óvakodni kell a „túlkommunikálástól” is. Csak arról beszéljünk ezeken a felületeken, amiről tudjuk, hogy releváns a követőinknek.
- Kulcsszó: törődés
Egy vállalkozás akkor működhet, ha a tevékenység alfája és omegája a fogyasztó, ügyfél, vásárló. Fontos, hogy a saját történetünket is építsük, engedjük, hogy megismerjenek minket, ugyanakkor ne beszéljünk folyton magunkról! Ha a gondolkodásunk középpontjába a fogyasztókat állítjuk, szépen lassan elkezdjük észrevenni, hogy a vásárlási szokásaik megváltoznak, számunkra pozitív irányba. Érdeklődjünk felőlük, tegyünk fel igazi kérdéseket posztokban, sztorikban, amelyekre igazi válaszokat várunk. A törődés mindennek a kulcsa, akár egy jól működő párkapcsolatban.
- Mutassuk meg magunkat!
Akárhogy is nézzük, a célunk az, hogy egy közösség alakuljon ki a márkánk körül, amelyet nekünk, a vállalkozónak kell vezetni. A jó vezér pedig mindig kiáll bizonyos értékek mellett, erős identitással rendelkezik – esetünkben ez összeolvad azzal, amit a márka képvisel. Foglalkozzunk számunkra fontos ügyekkel, mert napjainkban a fogyasztónak nemcsak az a fontos, hogy milyen terméket vagy szolgáltatást nyújt egy cég, hanem az is, mi mellett áll ki. Lehet ez a környezetvédelem, a gyermekek helyzete vagy a hátrányos helyzetűek segítése, a lényeg, hogy erős jellemet sugározzunk az emberek felé – természetesen őszintén. Mindezt összeköthetjük többek között azzal, hogy a vevőinknek lehetőséget biztosítunk, hogy vásárlásukon keresztül egy jó ügynek adományozzanak (például az adott termékből való bevételek 5 százalékát felajánljuk egy ügy számára).
- A kölcsönös szeretet kimutatása
Hogyan mutassuk ki, ha viszontszeretünk valakit? Erre természetesen nem fogunk itt tippeket adni, hiszen minden párkapcsolat dinamikája más, ugyanakkor az üzleti világban erre van néhány bevett módszer:
- Helyezzük reflektorfénybe a legnagyobb rajongókat saját felületeinken! Lájkoljuk, osszuk meg egy-egy posztjukat! Biztosak lehetünk benne, hogy erről mesélni fognak a családjuknak, barátaiknak is.
- Osszuk meg a világgal a leghűségesebb vevők értékeléseit, hogy érezzék, fontosak számunkra! Ráadásul így a további vásárlók bizalmát is növelhetjük.
- Nevezzünk el róluk egy terméket! (A Jókai-bablevest sem arról nevezték el, aki készítette, hanem Jókai Mórról, aki visszatérő fogyasztója volt a levesnek.)
- Küldjünk egy kézzel írott levelet a rendelésük mellé!
- Lepjük meg őket akciókkal vagy akár ajándékokkal!
- Küldjünk ajándékcsomagot a vállalkozásunk termékeiből!
Ezek természetesen csak tippek, rengeteg hasonló szokást tudnánk még felsorolni, és nem kizárt, hogy valakinek saját koncepciók pattannak ki a fejéből az olvasottak hatására. A lényeg, hogy legyünk mindig aktívak, és tartsuk szem előtt, hogy a fogyasztóinkkal való kapcsolat építése során, ahogy egy párkapcsolat esetében is, tennünk kell azért, hogy az ne laposodjon el.
Forrás: Women In Business Blog