Mindennapjaink része: az e-kereskedelem

A 90-es évek közepén induló és azóta folyamatosan bővülő iparág, az e-kereskedelem a 2020-as évekre a mindennapjaink részévé vált. Évről-évre egyre többen, egyre többet vásárolunk az interneten – töretlen sikere miatt pedig egyelőre nem látszik, hogy mi változtatná meg ezt a tendenciát. Mi is az az e-kereskedelem, hogyan épül fel, milyen trendek rajzolódnak ki ezzel kapcsolatban – erről számolunk most be nektek.

A hétköznapi szóhasználatban gyakrabban hallhatjuk az internetes vagy online kereskedelem kifejezést, amelyek megegyeznek az elektronikus (e-)kereskedelemmel. Ebbe a kategóriába minden olyan adás-vétel beletartozik, amely az interneten történik, jelentse ez különböző termékek, szolgáltatások értékesítését és vásárlását, illetve az összes kereskedelmi jellegű tranzakciót.

Mint minden más, ez is nyugatról, az Egyesült Államokból indult. 1994-et írunk, amikor a legelső online kereskedői felületen, a Netmarketen gazdára talált egy Sting CD. Közel harminc év telt el azóta, és úgy látszik, hogy az idő az online kereskedelmet igazolta, hiszen azóta is töretlen a fejlődése.

Magyarországra természetesen később tört be, de népszerűsége – számos elvitathatatlan előnye miatt – megkérdőjelezhetetlen:

Kényelem

  • Minden termék könnyen hozzáférhető az interneten keresztül, hiszen pár gombnyomással vásárolhatunk magunknak terméket vagy szolgáltatást. Ehhez nincs szükségünk másra, csak egy okos eszközre, amelyen biztosított az internet-hozzáférés. Innentől kezdve pedig teljesen mindegy, hogy a rokonoknál vagyunk vidéken, vagy otthonunkban, esetleg a tömegközlekedésen böngészünk. Nincs olyan ünnepi, vagy hétvégi nyitvatartás, amely korlátozhatna minket.

Végtelen lehetőség

  • Nem csak lehetőség, de árképzés szempontjából is megszámlálhatatlan alternatívával találhatjuk szembe magunkat nap mint nap. Az internetes oldalak sokasága miatt könnyedén böngészhetünk a világhálón a megfelelő árú, minőségű, és mennyiségű termékekért és szolgáltatásokért, amelyek közül kiválaszthatjuk a számunkra legkedvezőbbeket.

Az e-kereskedelemmel kapcsolatban egyébként számos érdekes trend is kirajzolódott a közelmúltban:

Fenntartható megoldások a tudatos vásárlóknak

  • A vásárlók közel kétharmada hajlandó többet fizetni környezetkímélő termékekért, s nagy valószínűséggel ez a szám az idő múlásával egyre magasabb lesz. Ezt természetesen tudják a cégek is, ezért aki sikeres szeretne lenni, az beépíti termékeibe, szolgáltatásaiba a zöld alapelveket, a környezettudatos szemléletet.

Továbbra is hatnak az influenszerek

  • A statisztikák alapján a véleményvezérek befolyása még mindig magas a vásárlóképes társadalmi csoportokra, ezért előszeretettel használják őket brandépítés, elérések generálása céljából. Ennek színhelye szépen lassan áttevődik az Instagramról a Tiktok-ra, erről mi is írtunk korábban.

Közvetítéssel a fogyasztókért

  • Aranykorát éli a live streaming, amiben több platform (például a Youtube, Facebook, Instagram, Twitch stb.) is partnerünk lehet. A valós időben történő közvetítés miatt a nézőknek lehetősége nyílik azonnal interakcióba lépni a céggel, amely így azonnali választ tud adni a fogyasztót érdeklő kérdésekre. Sokat jelent persze az is, hogy mindezt akár otthon, a fotelban ülve is meg tudjuk csinálni.

Nyerd meg, tartsd meg

  • Ha egyszer már vásárolt a fogyasztó, akkor nincs más dolga egy vállalkozásnak, mint hogy megtartsa őket. Erre több lehetősége is adódhat egy cégnek, ilyen például a kedvezménykódos vásárlás utáni üdvözlő email is. A statisztikák alapján ezeket a vásárlók kétharmada megnyitja, 6,3 százaléka pedig tovább is kattint a weboldalra, ahol igénybe veheti a frissen szerzett árengedményt.

SMS-ek a közvetlen megszólításért

  • A cégek oldaláról egyre népszerűbbek a szöveges üzenetek, azon belül is a klasszikus SMS formátum használata: már csak azért is, mivel ezt a kommunikációs formát a felhasználók 95 százaléka megnyitja, ami így a leghatékonyabbá teszi a többi opcióhoz képest.

Az e-kereskedelem a legdinamikusabban gyarapodó piaci ágazat, és úgy fest, hogy ez a növekedés a közeljövőben sem fog megállni. Folyamatos fejlődése mellett nagyon sok szegmensét még nem használja ki teljesen a piac, miközben a belépési korlát – például a technológiai szükséglet, befektetés, időigény tekintetében – minden egyes évvel egyre alacsonyabban van. Ez teszi verhetetlenné és a legnépszerűbb választássá az online kereskedelmet, amit így érdemes kihasználni minden kezdő és tapasztalt vállalkozónak is, ha szeretné termékét, szolgáltatását a legtöbb fogyasztóhoz eljuttatni.

 

Forrás: KKV Magazin