Minden második magyar saját vállalkozásba kezdene

Az önálló vállalkozás gondolata minden második magyarnak tetszik. Legalábbis ez derült ki a Budapest Bank reprezentatív kutatásából, amelyet a pénzintézet megbízásából az NRC 2016 februárjában, a 18-50 éves internetező lakosság körében, ezer fős mintán végzett el.

48 százalék mondta, hogy kedvet érez magában önálló cég indításához, vagy ahhoz, hogy betársuljon egy már meglévő vállalkozásba. A felmérés eredményeiből jól látszik, hogy a többség optimista, bízik abban, hogy vállalkozása a közeljövőben megvalósulhat (54 százalék), minden negyedik válaszadó pedig már tényleges ötlettel is rendelkezik. A kutatás rávilágított arra is, hogy átlagosan a vállalkozás beindításhoz szükséges anyagi erőforrás mintegy harmadát (35 százalék) fedeznék önerőből a megkérdezettek, banki kölcsönt pedig negyedük venne igénybe. 

A felmérésben megkérdezettek 83 százalék- számára az önállósággal összefüggő tényezők a legfontosabbak egy saját vállalkozásban: olyan munkavégzési lehetőségnek tartják, ahol a maguk urai lehetnek, és amely lehetőséget biztosít arra, hogy megvalósítsák ötleteiket, és a saját hasznukra dolgozhassanak.  A motivációs tényezők közül második helyen a rugalmas munkaidő áll (30 százalék), a harmadik helyen pedig az alkalmazottinál magasabb jövedelem ígérete (24 százalék). Érdekesség, hogy a fiatalabb korosztály jobban társítja a magasabb jövedelmet és az anyagi biztonságot a vállalkozói léthez, míg a munkaidő rugalmassága inkább a 25-50 közöttiek számára vonzó lehetőség.                                                                    

Vannak kételyek is

A vállalkozás beindítását leginkább gátló tényezőként a válaszadók 78 százaléka jelölte meg az anyagi korlátokat, amelybe a beindításához szükséges tőke és anyagi tartalék hiánya, a kiszámíthatatlanság és az anyagi biztonság kockáztatása egyaránt beletartoznak. Szintén sokakat riaszt vissza a gyorsan változó szabályozói környezet: a vállalkozók által fizetendő adók és járulékok, a nehezen átlátható jogszabályok és a bonyolultnak vélt cégindítás. A vállalkozáshoz szükséges kapcsolatok hiánya (46 százalék) és a hiányos vállalkozási ismeretek (37 százalék) ugyancsak többeket elrettentenek, különösen a 18-24 évesek körében (59 illetve 57 százalék).

Sikeres vállalkozás = szolgáltatás, termék és online jelenlét

A válaszadók éppen a tőkehiány miatt jellemzően a kevésbé beruházásigényes vállalkozások indítását favorizálják (80 százalék) – jellemzően szolgáltatói vagy kereskedelmi tevékenységet végeznének. Érdekesség, hogy ennek ellenére alig ötödük (18 százalék) tervez kizárólag online szolgáltatásokat nyújtani, ugyanakkor a többség elengedhetetlennek véli az online jelenlétet, ezért 81 százalék üzemeltetne honlapot is. A vállalkozni vágyók hasonló arányban valósítanának meg teljesen új ötletet (47 százalék) vagy egy máshol már működő modellt (53 százalék), és a többség (66 százalék) üzlethelyiséget, ügyfélszolgálatot is képzel vállalkozása mellé. Ugyanakkor a tervek kevésbé átgondolt voltára utal az, hogy mindössze 49 százalékuk végezne piackutatást a vállalkozása elindítása előtt. A fiatalok ezen a téren is kitűnnek: az átlagosnál is magasabb arányban érzik szükségesnek, hogy a cégüknek legyen weblapja, ügyfélszolgálata, és hogy a vállalkozás elindítása előtt a piacot is felmérjék (70 százalék).

Vissza a kaptafához

A többség a saját cég alapítása esetén nem akar teljesen új területre lépni, kétharmaduk a korábbi munkatapasztalataihoz, tanulmányaihoz kapcsolódó területen tevékenykedne. Különösen igaz ez a legfiatalabbakra, hiszen háromnegyedük a jól ismert, megszokott terepen mozogna. A megkérdezettek döntő többsége indulás előtt szakmai tanácsot kérne (83 százalék), jellemzően korábbról ismert vállalkozótól vagy szakembertől. A szűk többség (53 százalék) annak is szükségét érzi, hogy vállalkozása előtt külön képzésen vegyen részt, nekik elsősorban pénzügyi, jogi, adózási ismeretekre, marketinggel kapcsolatos tanácsokra és értékesítési szaktudásra lenne szükségük. Emellett vezetői készségeik fejlesztésének is figyelmet szentelnének azok – elsősorban a fiatalok –, akik saját cégük megalapítása előtt külön szakmai képzésre szánnák rá magukat. A kifejezetten vállalkozóknak szánt szakmai képzést, képzési programot igénylők elsősorban a hagyományos tanfolyamot részesítik előnyben (41 százalék), különösen a legfiatalabbak (55 százalék).

Önerő nélkül elképzelhetetlen

A felmérésben résztvevők több mint fele (64 százalék) saját forrással vágna neki egy vállalkozás beindításának, közülük is a 25 évnél fiatalabbak támaszkodnának leginkább saját félretett pénzükre, megtakarításukra (77 százalék). A kutatás rávilágított arra is, hogy átlagosan a vállalkozás beindításhoz szükséges anyagi erőforrás mintegy harmadát (35 százalék) fedeznék önerőből a megkérdezettek, és hogy a vállalkozás beindításának másik legnépszerűbb pénzügyi eszköze a válaszolók szerint a pályázati forrás vagy az állami támogatás. Pályázati forrásból átlagosan a szükséges belépő összeg ötödét, állami támogatásból további tizedét finanszíroznák. A vállalkozó kedvűek negyede banki finanszírozást is felhasználna vállalkozása elindításához.

A felmérés további érdekessége, hogy majdnem minden második vállalkozó-jelölt (42 százalék) egyedül vágna bele egy üzlet beindításába, és befektetőkre sem tartana igényt. A kutatás során minden hetedik válaszoló (14 százalék) támaszkodna társára a vállalkozás beindításához szükséges tőke előteremtésében. 

Ami lendületet ad a vállalkozónőknek

A Budapest Bank 2010-ben indította el „Dobbantó, Budapest Bank – pénzügyekről nőknek” programját a SEED Kisvállalkozás-fejlesztési Alapítvánnyal együttműködve, amely kimondottan a női vállalkozók igényeihez igazodó eszközökkel fejleszti a legfontosabb vállalkozói ismereteket és készségeket. A program segít lendületet nyerni az új vagy leendő vállalkozóknak, és továbbfejlődni, megújulni a növekedni vágyók gyakorló cégtulajdonosoknak. A Dobbantó legfontosabb elemei egy 12 napos, felnőttképzési akkreditációval rendelkező kompetenciafejlesztő tréning, valamint mindenki számára nyitott klubesemények, ahol az érdeklődők szakmai előadásokat hallgathatnak és kapcsolatokat építhetnek.

„A Budapest Banknál fontosnak tartjuk, hogy ne csak a finanszírozási kérdésekben álljunk ügyfeleink rendelkezésére, hanem különböző szolgáltatásokkal és eszközökkel segítsük őket abban, hogy üzletük minél sikeresebb legyen. Ezért bankunknál dedikált csapat foglalkozik a mikrovállalkozásokkal annak érdekében, hogy a vállalkozások minden életszakaszában igényre szabott, könnyen átlátható szolgáltatásokkal és tanácsadással támogassuk üzleti céljaikat” – mondta Erdei Zsuzsa, a Budapest Bank kisvállalkozási üzletágának vezetője. „Bármennyire fontos a lelkesedés és a jó ötlet, egy vállalkozás beindításához és sikeres működtetéséhez elengedhetetlen a szakmai képzés, mint például a Dobbantó program, amely segítségével az elmúlt hat évben csaknem ezren fejleszthették mélyrehatóan vállalkozási ismereteiket, és ezzel együtt cégüket.”

A Dobbantó program 2016. májusban indított honlapján (www.dobbantoprogram.hu) és Facebook site-ján számos hasznos információ, írás és beszámoló olvasható, amelyek kezdő és gyakorló vállalkozónőknek egyaránt segítenek abban, hogy cégüket elindítsák vagy sikeresen továbbfejlesszék.