Milyen költségekkel számoljunk egy webshop indításakor?

Napjainkban kezd egyre nagyobb teret nyerni az online értékesítés, így egy webshop üzemeltetése remek vállalkozási alternatíva. A webáruházunk elindítása előtt viszont érdemes megismernünk a létrehozásával és fenntartásával járó költségeket, hogy tisztán lássuk, pontosan milyen kiadásokkal jár majd. Cikkünkben összegyűjtöttük a legfontosabbakat.

Az indítással járó költségek:

  • Először is gondoskodnunk kell a webáruház motorról, vagyis arról a programról, ami a háttérben futva biztosítja az oldal zavartalan működését. A programot bérelhetjük, vagy akár el is készíttethetünk egyet egy szakemberrel. Érdemes megfontolni a választást, ugyanis a bérlés havi 10-20 ezer forint költséget jelent, a saját fejlesztés ezzel szemben több százezer forintos kiadás is lehet, viszont utóbbi hosszú távon kifizetődőbb.
  • Ezután domain nevet, azaz internetes elérhetőséget kell vennünk. (Ennek pontos menetéről itt írtunk korábban.) A lap nevének végződését attól függően válasszuk ki, hogy Magyarországra vagy külföldre is szeretnénk-e szállítani. Előbbinél válasszuk a „.hu” végződést, utóbbinál pedig a „.com”-ot. Ennek a költsége párezer forint évente.
  • A domainnel együtt vehetünk tárhelyet is. Ezt a döntést érdemes jól átgondolni, ugyanis ezen múlik majd az oldal gyorsasága, márpedig ez igencsak meghatározó. Itt a költségek széles skálán mozognak, attól függően, hogy mit szeretnénk.
  • Egy webáruház üzemeltetéséhez SSL tanúsítvány is szükséges, ez azért kell, hogy titkosított legyen a fizetés az oldalon. A tanúsítvánnyal rendelkező oldalak „https”-sel kezdődnek, míg a nem titkosított oldalak „http”-vel. A költsége szerencsére ennek sem egetverő, szintén párezer forinttal kalkulálhatunk.
  • Ezután ki kell választanunk a pénzügyi partnerünket, akin keresztül a webshop vásárlási tranzakciói történnek. A bankkártyás vásárlás és az előre utalás is ilyen partnereken keresztül történik, akik ezért jutalékot kérnek a tranzakciókból. Itt egyszeri szerződéskötési díjjal és rendszeres üzemeltetési költséggel is számolnunk kell.

Az üzemeltetéssel járó költségek:

  • Amennyiben mi saját magunk gyártjuk a termékeket, akkor számolnunk kell az anyagköltséggel, eszköz karbantartással és fejlesztéssel. Ha nem mi vagyunk a termék előállítói, úgy bekerülési díjat és szállítást kell fizetnünk.
  • Nagyobb webáruház esetén akár raktárra is szükségünk lehet, aminek szintén vannak fenntartási költségei.
  • Amikor élesítettük a webáruházunkat, utána elengedhetetlenek a marketinggel kapcsolatos kiadások. Érdemes a közösségi médiában és a keresőmotorban is kampányokat indítani, hogy szolgáltatásunkkal valóban eljuthassunk a célközönségünkhöz. Egy korábbi cikkünkben összegyűjtöttünk pár marketing tippet azzal kapcsolatban, hogy induló vállalkozással miként érdemes belevágni a hirdetésekbe, ide kattintva olvasható.

Összegezve ezek azok a legfontosabb tételek, talán nevezhetnénk őket az alapoknak is, amikkel egy webshop elindítása előtt számolnunk kell. Ezek ismeretében jobban feltérképezhető, hogy mekkora kezdőtőkére lesz szükségünk.