Mi az a munkaalkoholizmus?

Az utóbbi időben egyre gyakrabban találkozhatunk az angol nyelvből átvett workaholic kifejezéssel, amit már magyarra fordítva –  munkaalkoholizmus –  is használ a pszichológia. A fogalom hallatán sokan valami pozitívra asszociálhatnak, tévesen összekeverve a munkaalkoholizmust az alázatos és kitartó munkával. Cikkünkben összegyűjtöttük a legfontosabb tudnivalókat erről az egyre elterjedtebb függőségről, amiket érdemes szem előtt tartani.

Dolgozni, hivatásunknak megfelelő munkát végezni nem csak az egzisztenciális biztonság megteremtése érdekében elengedhetetlen, de mentális egészségünk  megőrzése szempontjából is nagyon fontos. Köztudott, hogy a folyamatos munkavégzés rendszert képez mindennapjainkba, ami pozitív hatással van jólétünkre. Ugyanakkor fennáll annak a veszélye, hogy a teljesítménykényszer, a pozitív megerősítések hajszolása vagy egyszerűen a függőségi hajlam miatt felborul a munka és magánélet egyensúlya, ami hosszú távon egészségkárosodáshoz is vezethet. Természetesen nagyon nehéz meghatározni, hogy hol ér véget a szorgalmas munkamorál, és hol kezdődik a munkaalkoholizmus.

Hogyan tudjuk észrevenni, ha túlzásba esünk?

A pszichológusok szerint intő jel, ha a mindennapjainkat teljesen a munkánk tölti ki, és az időnket, energiánkat az emberi kapcsolatainktól vonjuk el. Továbbá jelzésértékű lehet az is, ha már nem azt érezzük, hogy egy cél eléréséért dolgozunk, hanem azért, hogy nehogy lemaradjunk másoktól. Ha már kikapcsolódni, a szeretteinkre odafigyelni sem vagyunk képesek és egészséges kapacitásainkat meghaladó mennyiségben dolgozunk, anélkül, hogy azt éreznénk, teljesítettünk valamit, az tipikusan a munkaalkoholizmus ismertetőjele.

Ez pedig egy függőség, ami hosszú távon egészségromláshoz vezethet. A túlhajszoltság okozhat többek között krónikus egészségügyi problémákat, mint a szív- és érrendszeri betegségek, daganatos megbetegedések, nem beszélve a mentális egészségi állapot romlásáról: depresszióhoz, alvászavarhoz is vezethet. A lista pedig még nagyon hosszan folytatható.

Fontos tisztában lennünk a jelenséggel és néha önvizsgálatot végezni magunkon, hogy felismerjük, ha túlzásba estünk és már nem egészséges mértékben foglalkozunk karrierünkkel. Megtalálni a kiutat a munkafüggőségből nem egyszerű feladat. Más addikcióhoz hasonlóan az első lépés a felismerés, ha ez már megvan, akkor pedig szem előtt kell tarani a célt, vagyis hogy létezik megoldás. Érdemes lehet szakemberhez is fordulni, hiszen a szakmai segítség nagyban felgyorsíthatja a javulási folyamatot.