Még van bőven potenciál az internetes kereskedelemben

Jelenleg mintegy hatezer webáruház üzemel Magyarországon, s ezekben egy év alatt mintegy 3,7 millió ember vásárolt. Legtöbbjük egyelőre még rendszertelenül: vagy egy alkalomhoz kötődően, vagy pedig egy bizonyos terméket vásárol csak az interneten.

A kis- és középvállalatok számára a terület azonban még mindig komoly lehetőségeket rejt, hiszen a szegmensben a növekedés 20-25 százalékos, ami azt jelenti, hogy a piac mérete négy-öt éven belül megduplázódhat.

Mindezt Kurucz Imre, az NRC kutatási igazgatója mondta az Ecommerce Expo Budapest 2016 nevű március végi rendezvényen, ahol a magyar webshop-szféra apraja-nagyja, mintegy 1.500 ember jött össze, hogy kicserélje tapasztalatait.

A vásárlások között az első helyen a műszaki cikkek szerepelnek, ilyet a vásárlók 39 százaléka vett már. Második helyen – és ez teljesen új trend – a ruhaneműk állnak, s jelenleg ez a terület nő nagyon dinamikusan. Az elmúlt évben a megrendelők 28 százaléka mondta, hogy vett már divatcikket az interneten. Tartja helyét továbbra is a könyv (24 százalék), amely kis értéke és standardizáltsága miatt a legkevésbé kockázatos termék. Ezen kívül nagyon fellendült az élelmiszerek online értékesítése is, mondta el a kutató. Bár ez még csak a rendelések öt százalékát tette ki, a trend egyértelműen felfelé mutat. A szolgáltatások között a szállásfoglalás vezet: a megrendelők 22 százaléka foglalt már hotelt, szobát, apartmant  interneten.

A fizetés módjában azonban még mindig meglehetősen konzervatívak vagyunk: a vásárlók 73 százaléka egyelőre valamilyen készpénzes megoldást választ a fizetéshez, például utánvétet. A ranglistán az átutalás szerepel a második helyen, s ezt követi a kártyás fizetés, amelyet a felhasználók 38 százaléka használt már, de az arány folyamatosan növekszik.

Ha vállalkozóként egy webáruház megnyitását fontolgatjuk, nem árt tudni, hogy miért is vásárolnak az emberek szívesen online. Nos a legtöbbjük (50 százalék) számára fontos előny, hogy nincsenek a nyitvatartási időhöz kötve. 49 százalék mondta azt, hogy itt kedvezőbbek az árak, s 48 százalékuknak az jön be, hogy a cuccot házhoz szállítják.