Máshogy vállalkoznak a nők, mint a férfiak – beszámoló a májusi Dobbantó Klubról

Az idei Dobbantó klubsorozat második állomásán a női szerepek és a vállalkozói lét összeegyeztetése volt a téma. Az online előadás során hallhattunk többek között arról, hogy mik az alapvető különbségek női és férfi vállalkozók között, hogy az üzleti életben milyen lélektani előnyök és hátrányok merülnek fel, ha nőként kezdünk vállalkozásba, és hogy milyen az élet vállalkozó anyaként.

2021. május 25-én, kedden tartottuk a tavaszi szezon második Dobbantó Klubját, amelyen Andráska Zsófia és Paizs Dóra osztották meg gondolataikat, tapasztalataikat. Előbbi elismert coach, a Női sikertréner vállalkozás alapítója, utóbbi pedig az Anyacsavar blog és online közösség megalkotója, szervezetfejlesztő és megoldásközpontú coach, aki maga is elvégezte a Dobbantó tréninget. A beszélgetés egyik legfontosabb kulcsszava a „közösség” volt. A résztvevők egyetértettek abban, hogy ahhoz, hogy a sikeres nők megfelelő segítséget kapjanak az üzleti életben, az egyik legjobb módszer, ha egymást segítő közösségekbe szerveződnek, és támogató hátteret biztosítanak egymásnak.

Dóra felidézte, hogy épp a Dobbantó tréningen hallotta először az ’életmódvállalkozók’ kifejezést, amellyel azóta nagyon gyakran találkozik. Vállalkozónőkkel való beszélgetései alapján az a benyomása, hogy ők általában más céllal vágnak bele a cégalapításba, mint a férfiak: nem a profitmaximalizálás a céljuk, hanem hogy olyan mindennapi tevékenységük legyen, ami folyamatos energiaforrást jelent. Zsófi, aki szociológus végzettséggel rendelkezik, arról számolt be, hogy a jelenlegihez hasonló gazdasági válságok leginkább a nők karrierlehetőségeit rontják, ugyanis elsőként ők szorulnak ki a piacról, sokan azért kezdenek vállalkozásba, mert nehezebben találnak más állást.

Dóra szerint érzékelhetők alapvető különbségek a férfi és női vállalkozók között, úgy az attitűd, mint a hátrányok és előnyök szempontjából. Ő arról tudott beszámolni – miután 5-8 éve kísér egyes vállalkozásokat –, hogy a nők esetében sokkal inkább a belső döntések irányítják a folyamatokat, mint a külső elvárások. Így a prioritások és a problémák is máshol keresendők. Szerinte három fő szempont határozható meg, amelyekben a férfiaktól eltérő viselkedést mutatnak a női vállalkozók: az önbizalomhiány, a kapcsolati dinamikából adódó visszatartó erő és a „Hogyan kérjek ezért pénz?” kérdés dilemmája. Utóbbi a beszélgetés mindkét résztvevője szerint egy elég gyakori jelenség, fontos azonban, hogy a nőkben meglévő, másokról való gondoskodás ösztöne mellé társuljon az öngondoskodás igénye is, és megfelelő önértékeléssel megtanulják beárazni a munkájukat. Ez a fajta önbizalomhiány feltehetően a gyermekkorban gyökerezik.

A klub végéhez közeledve Dóra és Zsófi megfogalmazták tanácsaikat: a legfontosabb, hogy merjünk segítséget kérni, és merjük elfogadni a segítséget, ha úgy érezzük, elakadtunk. Ha felmerül bennünk, hogy aránytalanul vannak elosztva a feladatok otthon, és nem jut elég időnk saját üzleti projektünkre, merjük újra tárgyalni az otthoni munkaleosztást a párunkkal, és ne hallgassunk a saját belső üvegplafonunkra. „A nők zseniálisak abban, hogy a hogyanokat kreatívan és innovatívan kitalálják” – fogalmazta meg Dóra a klub zárszavát, felhívva a figyelmet arra, hogy azok a kompetenciák, amik leginkább a nőkre jellemzőek, a legnehezebb helyzetben is segíthetnek a kilábalásban.

A májusi Dobbantó Klub teljes előadása ide kattintva visszanézhető.