Márkairányelvek – Mik ezek, és miért van szükségünk rájuk a vállalkozásunkban?
Nem számít hol tartunk a vállalkozásunkban, hogy már egy ideje építjük vagy még csak most kezdünk bele, a márkairányelveket leíró dokumentum az egyik legfontosabb anyag, amelyet újra és újra használnunk kell majd. Azt gondolhatjuk, hogy ezekre csak a nagyvállalkozóknak van szüksége, de ez nem így van – az alábbiakban megmutatjuk, miért fontos, hogy rendelkezzünk vele a saját cégünk építése és vezetése során!
A márkairányelveket a márka stílusirányzatának is nevezik. Ezek tartalmazzák az összes szükséges tervezési információt a vállalkozásunkról, például a logóját, a tervezési elemeket, a betűtípusokat, a színkódokat és minden más, a márka megjelenésével kapcsolatos adatot. Bármilyen munkát szervezünk ki, akár webfejlesztőket vagy tervezőket bízunk meg egy-egy feladattal, az első kérdés, amit fel fognak tenni nekünk, hogy vannak-e márkairányelveink?
Mi tartozik pontosan a márkairányelvekhez?
- Szlogen – a márka lényegének, mondanivalójának rövid összefoglalója.
- Márkaértékek – néhány kulcsszó arról, hogy mit képvisel a márkánk.
- Színpaletta – körülbelül négy színt kell tartalmaznia, elsődleges és másodlagos tónust, valamint a szöveghez használt színeket, amik a márkánkhoz tartoznak.
- Betűtípus – általában az a betűstílus, amit a márkaépítés során használunk.
- Moodboard – ez egy olyan vizuális tartalom, amit mi magunk szedünk össze képekből és ez a márkánk általános megjelenésének és inspirációjának bemutatása.
- Hangszín – nyelvhasználat, stílus, ami biztosítja, hogy a márka nyelvi és érzelemhasználata következetes legyen, és megfelelően szólítsuk meg a célközönséget.
Miért olyan fontosak a márkairányelvek?
Minden alkalommal, amikor valaki meglátogatja valamelyik online felületünket – a weboldalunkat, közösségi média platformunkat –, látja a „névjegykártyánkat”, ami egyfajta első benyomásként szolgál rólunk. Ezzel egy olyan márkaérintkezési pontot hozunk létre, amely erősen formálja a márkánkról alkotott képet.
Ha minden alkalommal követjük az általunk meghatározott márkairányelveket, akkor a tartalmaink következetesek lesznek és ezzel megmutatjuk a márkánk identitását, valamint felismerhetővé és megbízhatóvá válunk.
Szabályok meghatározása
A márkairányelvek a márka vizuális elemeinek használatára vonatkozó szabályokat is tartalmazzák. Ezek a szabályok meghatározzák, hogy mikor használjunk logót és mikor szlogent, hogyan helyezzük el a logót, valamint útmutatást ad színek használata terén is.
Mi valószínűleg álmunkból felkelve is el tudjuk mondani, milyen a márkánk arculata, de az új kollégák nem biztos, hogy ismerik. A márkairányelvek értékes tudást tartalmaznak munkatársaink számára ahhoz, hogy a márka egységes maradjon.
Felismerhetőség
A márkánk azonnali felismerhetősége egy nagyon fontos tényező mind az iparágunkban, mind a célközönségünk tekintetében. Egy felismerhető márka felépítése sok időt vehet igénybe, de a márkairányelvek betartásával gyorsan megkülönböztethetővé válhatunk.
Mindannyiunk fejében vannak olyan márkák, amiknek a megjelenéséből már azonnal tudjuk, hogy melyik brand-ről és melyik termékről van szó. Tehát a legfontosabb a megjelenés kialakításakor a következetesség.
Érték
A márkánk arculatának kialakításával hozzájárulhatunk ahhoz, hogy egyre népszerűbbé váljunk a piacon. Az egységes megjelenés növeli a márkánk értékét is, hiszen a sikeres vállalkozásunk idővel egyre többet fog érni és egyre felismerhetőbbé válik.
Miért ne szánnánk tehát időt arra, hogy leüljünk és megalkossuk a saját márkairányelveinket? Ez segíthet nekünk abban, hogy valóban átgondoljuk vállalkozásunkat abból a szempontból, hogy mit képviselünk és mit szeretnénk, hogyan azonosítsák be az emberek.
Forrás: Women in Business