Kritika megfogalmazása – csakis építő jelleggel!

Vállalatvezetőként időnként kénytelenek vagyunk negatív kritikákat is megfogalmazni, ellentétes véleményünket kifejezni. Ez sok esetben rendkívül nehéz lehet, hiszen nem szeretnénk, ha megromlana a viszonyunk partnereinkkel, beosztottainkkal. Cikkünkben összegyűjtöttünk néhány módszert, amelyekkel effektív módon adhatunk visszajelzéseket.

Negatív kritikát megfogalmazni nem könnyű, ezért a vezetők gyakran abba a hibába esnek, hogy inkább magukban tartják azokat, vagy hirtelen és erőteljesen zúdítják rá a másikra véleménybeli különbségüket. Előbbi a vezetőt frusztrálja, utóbbi az alkalmazottunk/partnerünk elkötelezettségét és hangulatát rombolja, végül pedig mindkettő a közös munkavégzés rovására megy.

Ezekkel szemben a nyílt és egyenes munkahelyi visszajelzések, amennyiben támogató formában kerülnek kifejezésre, elősegítik a jobb teljesítményt és rugalmasabbá is teszik a munkahelyi légkört.

Sokakban él az a téves elképzelés, hogy a támogató kapcsolatok ellentétesek az egyenes, mellébeszélést kerülő visszajelzésekkel, azonban az igazság az, hogy lehetünk egyszerre őszinték és odafigyelők is.


Hogyan adjunk visszajelzéseket támogató formában?
 

1. Több pozitív, mint negatív

Az agyunk a rossz élményekre, negatív impulzusokra jobban fókuszál, ezek sokkal tovább és mélyebben megmaradnak bennünk, mint a pozitív események. Biztosan veled is megtörtént már, hogy egy-egy éles „beszólás” az egész napodra rányomta a bélyegét, a rossz érzések órákig benned maradtak. Épp ezért fontos odafigyelni, hogy az elismerő kritikák legyenek túlsúlyban – kutatások szerint körülbelül ötször annyi pozitív visszajelzésre van szükség, mint negatívra, ahhoz, hogy fennmaradjon a munkahelyi morál és elkötelezettség.

2. Koncentráljunk a másik személyes erősségeire, egyéni sikereire

Negatív kritika esetén hajlamosak vagyunk részletekbe menően megfogalmazni a másik gyengeségeit, azonban a dicséreteket, pozitív tulajdonságokat rendszerint elnagyoljuk, csak általánosságban beszélünk róluk. Utóbbinál is legyünk specifikusak, emeljük ki a konkrét pozitív példákat, egyéni jellemvonásokat.

3. Együttműködés mindenekelőtt

Mindig maradjunk objektívek, ha valamilyen negatívumot szeretnénk felhozni. Írjuk le részletesen és tárgyilagosan a helyzetet, de ne értékeljük azt, illetve ne tegyünk szemrehányó és személyes megjegyzéseket. Ne bocsátkozzunk vitába arról, hogy kinek a hibája a kialakult helyzet, helyette keressünk és ajánljunk lehetséges megoldásokat a problémára.

Fontos emellett, hogy mi magunk is legyünk nyitottak a visszajelzésekre, hallgassuk meg a másik oldalt és buzdítsuk az alkalmazottainkat is ellentétes véleményük kifejtésére.

 

Forrás: Mindset Pszichológia