Közeleg a határidő: részletek az online számlázásról

Az utóbbi hetek, hónapok alatt kialakult helyzetben a cégek életét számos váratlan kihívás érte, de ennek ellenére sem szabad megfeledkeznünk arról, hogy fontos határidő közeleg: július 1-től a NAV minden vállalkozástól megköveteli a kötelező adatszolgáltatást, vagyis el kell juttatniuk az összes belföldi adóalany részére kiállított számlájukat a NAV részére! Cikkünkben összeszedtük a legfontosabb információkat. 

Adatszolgáltatási kötelezettség és online számlázás

2020. július 1-től változik a számlaadat-szolgáltatási kötelezettség a kötelező online számlázással egyidejűleg, így vállalkozóként kötelezettségünk a kibocsátott számláink elektronikus rögzítése. A számlaadat-szolgáltatást vásárolt, vagy ingyenesen használható online számlázó programon keresztül szükséges teljesítenünk, amit regisztrálnunk kell a NAV online felületén. Ezt követően tehát a teljes számlaforgalmunkat látni fogja az adóhatóság.

Kiket érint az adatszolgáltatás?

A Magyarországon nyilvántartásba vett adóalanyok közötti számlázási tranzakciók az érintettek, azaz olyan számlákról kell adatot szolgáltatni, amelyeket egy Magyarországon nyilvántartott adóalany bocsájt ki egy másik, Magyarországon nyilvántartott adóalany felé. Tehát csupán azokra nem vonatkozik, akik külföldre vagy kizárólag magánszemélyek részére számláznak. Ez utóbbi számlákat csak 2021. január 1-től tervezi a NAV befogadni, így például szálláshelyek, vagy más, magánszemélyeknek számlát kibocsátó szolgáltatók még kapnak némi haladékot az adatszolgáltatási kötelezettség alól.

Van összeghatár?

A 2018-as adatszolgáltatási időszakban még csak a 100 000 forint áthárított adótartalmat elérő, vagy meghaladó számlák jelentése volt kötelező. 2020. július 1-től azonban a számla összegétől függetlenül szükséges adatot szolgáltatnunk az adóhatóság felé.

Fontos változások a számlázásban

Lényegi változás a számlázás gyakorlatában, hogy 2020. július 1-jétől a számlán a vásárló, a termékbeszerző, vagy a szolgáltatást igénybevevő belföldi adóalany adószámának első 8 számjegyét fel kell tüntetni az áfa-tartalom összegétől függetlenül.

Változik a számla kibocsátására rendelkezésre álló idő is. A számla kibocsátásának határideje a teljesítéstől számított 15 napról 8 napra csökken.

Az online számlázás előnyös

Az elektronikus számlázás jóval modernebb és praktikusabb módja a számlamozgás kezelésének, mint a kézi számlatömbök használata. Hatékonyabban végezhetjük napi ügyviteli teendőinket, jóval kevesebb idő alatt. Ráadásul olyan programok is elérhetőek a piacon, amelyek nem csak számlakiállításra és küldésre alkalmasak, hanem segítségükkel vállalkozásunk teljes pénzmozgását egy helyen tudjuk kezelni. Érdemes a pénzügyi szolgáltatók ajánlatai között szétnézni, nem késő még a számunkra legjobb megoldást választani.

További segítség
Az online számlaadat-szolgáltatási kötelezettség új szabályairól bővebb tájékoztatást és hasznos információkat a NAV honlapján olvashatunk. A számlaadat-szolgáltatással kapcsolatos kérdéseket vagy a 1819-es telefonszámon tehetjük fel, vagy pedig írásban az alábbi felületen: https://nav.gov.hu/nav/e-ugyfsz/e-ugyfsz.html.

Budapest Pénzügyi Asszisztens

A Budapest Bank csoport a Budapest Pénzügyi Asszisztens bevezetésével a bankszektorban az elsők között nyújt a kisvállalatok számára online számlázási szolgáltatást, amelynek köszönhetően jelentősen csökkennek a vállalkozások adminisztrációs terhei és jóval átláthatóbbá válnak pénzügyeik. A Pénzügyi Asszisztens ugyanis nem csak számlakiállításra és küldésre alkalmas, hanem később Budapest Bank ügyfélként a számlákat, a hozzájuk tartozó pénzmozgásokkal együtt egy helyen lehet kezelni. Így lehetőség nyílik arra, hogy egy rendszerben, online legyen kezelhető a bejövő számlák kifizetése, illetve a kimenő számlák teljesítésének nyomon követése is. A számlázó használatával ráadásul a NAV bejelentési kötelezettségnek is könnyen eleget tehetnek a cégek, hiszen a program – aktiválás után – a kiállított számlákat automatikusan elküldi az adóhatóságnak.

A Budapest Bank elkötelezett a kkv szektor versenyképességének támogatásáért, ezzel a fejlesztéssel is az ügyféligényekre kínál korszerű és valós megoldást. Használatával sok időt és fáradságot tudnak a cégvezetők megtakarítani, így még több energiát tudnak a vállalkozás irányítására és fejlesztésére fordítani.