Hogyan vegyük észre a piaci trendeket?
A piaci trendek folyamatosan változnak, így nem könnyű lépést tartani velük, azonban a vállalkozásunk sikeressége is múlhat azon, hogy mennyire vagyunk naprakészek. Ezért nem engedhetjük meg magunknak, hogy figyelmen kívül hagyjuk őket, hiszen a hosszútávú üzleti tervezés érdekében muszáj haladnunk a korral és lecsapni a jó lehetőségekre.
Egy vállalkozás vezetése önmagában sem egyszerű feladat, viszont folyamatosan figyelni mellette az adott piacot és a változó trendeket, még inkább megnehezíti a vállalkozók életét. Pedig elengedhetetlen, hogy ezekre kiemelt figyelmet fordítsunk, különben versenytársaink könnyen felülkerekednek vállalkozásunkon.
A fogyasztói szokások és magatartások általában erősen befolyásolják a piaci trendeket, és ez fordítottan is igaz, így ezeket figyelembe véve érdemes trendelemzést végeznünk. Ez korántsem olyan ijesztő feladat, mint amilyennek elsőre látszik: az elemzés egyszerűen az iparági adatok összehasonlítását jelenti egy meghatározott időszakban azzal a céllal, hogy felismerjük az üzleti stratégiánkhoz felhasználható, konzisztens trendeket. Összegyűjtöttünk ehhez néhány fontos tanácsot, amelyeket betartva könnyedén tudjuk majd azonosítani piacunk aktuális tendenciáit.
Kövessük nyomon a releváns híreket és iparági kiadványokat!
Vállalkozóként gyakran szorít minket az idő, és nincs kapacitásunk arra, hogy az iparágunkhoz kapcsolódó minden érdekes, gondolatébresztő cikket vagy publikációt át tudjunk olvasni. Akkor hogyan tudjuk mégis nyomon követni ezeket? Az egyik leghatékonyabb eszköz erre is a közösségi média, ahol a különböző iparági befolyásolókat, nézőpontokat mi is figyelemmel kísérhetjük, sőt, a diskurzus részévé is válhatunk.
Szívjuk magunkba a friss kutatásokat és trendjelentéseket!
Ahhoz, hogy valós képet kapjunk az iparági környezetünkről és annak haladási irányáról, kénytelenek vagyunk az iparági gazdasági jelentéseknek, kutatásoknak valamilyen módon utánajárni. Mint az előbb említettük, ezeknek egy nagy szeletéhez a közösségi médiából is hozzájuthatunk, ugyanakkor ezek a felületek nem alkalmasak az elmélyülő olvasásra és utánajárásra. Ha van egy kis időnk a kutakodásra, megéri specifikusan rákeresni a friss jelentésekre és magunkba szívni azokat, hiszen üzleti stratégiánkat is alakíthatják.
Hozzuk ki a legtöbbet a digitális eszközökből!
Ma már analitikai eszközök és rendszerek széles választéka áll a rendelkezésünkre, amelyek elvégzik helyettünk a piacunk egészének analizálását. A digitális elemzések segítségével felfedezhetjük azokat a trendeket, amelyekre a fogyasztók egyre gyakrabban keresnek rá az interneten. A Google Trends például hosszútávú áttekintést nyújt a niche trendekről (amelyek a szűk piaci keresletet kielégítő szolgáltatásokról szólnak), míg a Google Kulcsszótervezője lehetővé teszi, hogy a megcélzott célcsoportunk által használt, legnépszerűbb kulcsszavakra keressünk rá, amelyeket akár egy online hirdetési kampány részeként is felhasználhatunk majd.
Hallgassuk meg az ügyfeleinket!
Megéri beszélgetni az ügyfeleinkkel, végül is nélkülük a vállalkozásunk sem működhetne. Ne féljünk meghallgatni az ő álláspontjukat, hagyjuk, hogy elmondják véleményüket és a számukra fontos részleteket a szolgáltatásunkkal kapcsolatban! Ezáltal valóban az igényeikre szabhatjuk vállalkozásunkat, és még többet segíthetünk nekik. Emellett végezhetünk rendszeresen kvantitatív kutatásokat is, amelyek értékes információkat adhatnak nekünk fogyasztóink igényeinek és viselkedésének esetleges változásairól.
Figyeljük meg a versenytársainkat!
A legtöbb sikeres vállalkozás mindig próbál valamin újítani, új utakat törni, hogy kitűnhessen a tömegből. Nem árt azonban néhány pillantást vetni a versenytársakra sem, hiszen megfigyelésük által tisztább képet kaphatunk piaci helyzetükről és a feltörekvő irányzatokhoz való hozzáállásukról. A versenytárselemzésre persze nem kell egy vagyont költenünk, elég, ha megfigyeljük a weboldalukat, közösségi média csatornáikat, illetve az ügyfeleik véleményét róluk.
Forrás: How to Identify Market Trends for Long-Term Business Planning | The British Library (bl.uk)