Hogyan váljunk agilis vezetővé?

Az agilitás egy az üzleti életben egyre többet idézett tulajdonsággá vált az utóbbi időben. Gyakran halljuk ezt a kifejezést, van egy elképzelésünk a jelentéséről, mégis nehéz átlátni, hogy pontosan mitől is lesz agilis egy szervezet vagy annak vezetője. Képesség a változtatásra, amikor az hirtelen szükségessé válik - leegyszerűsítve erről van szó, de ássunk kicsit mélyebbre, miért olyan fontos ez.

Az irány változik, de a sebesség nem

A sportban már régóta sokat használt kifejezés az agilitás, amelynek etimológiája a latin agilis szóra vezethető vissza. Ennek jelentése gyors, mozgékony. A sportban manapság igencsak felkapott szempont azt írja le, hogy egy sportoló milyen hatékonyan képes irányt váltani anélkül, hogy az komoly sebességvesztéssel járna. Ebből is kiindulhatunk akkor, amikor az üzleti életben szeretnénk megalkotni az agilitás definícióját: az a képesség, amikor egy egyén vagy szervezet hatékonyan tud reagálni a körülötte folyó változásokra, hogy aztán megteremthesse a legzökkenőmentesebb átmenet feltételeit.

 

Milyen az agilis vezető?

Nem csak az üzleti diskurzusban tűnhet újdonságnak az agilitás fogalma, maga az agilis vezetői stílus is az utóbbi időben kezdett elterjedni, és alapvetően friss irányként tekinthetünk rá. Ebből kifolyólag teljesen eltér a hagyományostól ez a vezetői viselkedésmód. A legegyértelműbben abban nyilvánul meg különbözősége, hogy az a fajta erős kontroll, alá-fölé rendeltség nem fér össze vele. Az ilyen vezető folyamatos önreflexiót gyakorol, nem próbálja állandó ellenőrzés alatt tartani a beosztottjait, inkább úgy működik, mint egy katalizátor, inspirálja a kollégákat az innováció megvalósításában. Bízik a csapatában, munkatársai önszerveződését is támogatja, és megadja nekik a szabadságot úgy a cselekvésben, mint a döntésekben.

Természetesen a stratégiai iránymutatás a vezető feladata marad, de sokkal hatékonyabb tud lenni, ha szabad kezet kapnak a kollégák, és mi lehetne fontosabb sikerfaktor, mint az inspirált munkaerő?

 

Agilitás egy cég életében

Egy szervezet agilitását megközelíthetjük taktikai, illetve stratégiai szempontból is. Taktikai nézőpont felől az agilitás egy adott cél elérését segíti, amihez nincs szükség teljes újraszervezésre, csak bizonyos folyamatokat kell megváltoztatni, amihez tökéletes lehet egy munkacsoport összeállítása. Ez a „belső osztag” kidolgozhat egy új módszertant, meghatározhat adott pontokat a hatékonyabb működés érdekében.

Stratégiai megközelítés szerint az agilitás a szervezet teljes működési struktúrájának átszervezését jelenti. Vannak a világon olyan cégek, amelyek eleve agilis struktúrában alakultak ki: squad-okból, tribe-okból és chapter-ekből állnak.

 

Persze, ez utóbbi felfogás csak közvetve átültethető a kis- és középvállalkozói világba, mégis érdemes lehet egy-két strukturális tippet elcsenni a „nagyoktól”, hiszen sok óriásvállalat kicsiként indult, és onnan nőtte ki magát. Mára láthatjuk, hogy az agilitásra való törekvés nélkül lehetetlen mindezt utánuk csinálni.