Hogyan tudunk szállítani Magyarországon?

Vállalkozóként arra törekszünk, hogy minél szélesebb körű vásárlói réteget szolgálhassunk ki termékeinkkel. Ha növekedni szeretnénk, egy idő után elkerülhetetlenné válik az online rendelés lehetőségének megteremtése, amelyhez ideális szállítási portfóliót kell kialakítanunk. Milyen szállítási módok vannak jelen Magyarországon, és ezek közül melyik lehet a legmegfelelőbb cégünk számára? Cikkünkben ezeket a kérdéseket válaszoljuk meg.

Házhoz szállítás

A házhoz szállítás klasszikus módszer – elsőre mindenki azt mondaná, hogy a legjobb is, hiszen az otthon kényelméből feladott rendelésünket anélkül vehetjük át, hogy el kéne hagynunk a lakást. A kényelem a legjelentősebb előnye, de más tényezők is szólnak amellett, hogy ez a legnépszerűbb szállítási mód. Általában gyorsan megérkezik a csomag, a legtöbb szolgáltatónál rendelés után is módosítható az átvétel időpontja és helyszíne, emellett a szállítható áruk köre a házhoz szállítás esetében van a legkevésbé korlátozva. Ugyanakkor vannak hátrányai is: a legtöbb főállásban dolgozó ember szembesült már azzal a problémával, hogy a futárok csak munkaidőben szállítanak, így nehezebb erre napközben sort keríteni. A másik hátránya pedig az ár, ugyanis az összes mód közül ez a megoldás egyben a legdrágább is. Hazánkban jellemzően a következő hét futárcég foglalkozik házhoz szállítással: DHL, DPD, Express One, Gepárd, GLS, Magyar Posta Logisztika (MPL) és Sprinter.

Személyes átvétel

Fogyasztói oldalról a személyes átvétel legnagyobb előnye, hogy általában térítésmentes. Másik érv, amely a megrendelő szemszögéből előnyös, hogy a rendelés után hamar átvehető az adott termék, amennyiben az megtalálható a készleten. Hátránya, hogy utaznia kell érte a fogyasztónak, ami olyan időbefektetés lehet számára, amely mellett már nem feltétlenül éri meg a térítésmentes átvétel. Mégis, mindenképp megfontolandó ezen módszer alkalmazása, hiszen nekünk is kényelmesebb és költségkímélőbb, ha eljönnek a vevők a termékekért; azonban fontos kihangsúlyozni, hogy rengeteg kapacitást igényel a foglalások adminisztrációja, a megrendelők boltban történő kiszolgálása. Még a legkisebb cégek esetében is minimum egy ember erőforrásaira lehet szükség, de ha ezt tudjuk biztosítani, akkor érdemes felvenni a portfóliónkba a személyes átvételt – már csak azért is, hogy az minél sokoldalúbb legyen.

Átvételi pontok

Egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek a Pick Pack Pontok és a PostaPontok, emellett saját átvételi ponthálózattal rendelkezik a GLS és a DPD is. Ezeknek az előnye, hogy a legtöbb átvételi pontként használt üzlet akár hosszabb nyitvatartási idővel is üzemelhet, így a megrendelő akár este is át tudja venni a csomagját. Ráadásul az átvételi helyek között 0-24-es nyitva tartású benzinkutak is megtalálhatók. Hátrány az átvételi pontokkal kapcsolatban, hogy korlátozott méretű csomagokra alkalmazhatóak, hiszen a legtöbb helyen nincs lehetőség arra, hogy például egy mosógépet tároljanak, amíg elmegyünk érte.

Csomagautomaták

A csomagautomaták népszerűsége szintén nőtt az elmúlt időben, ami nem meglepő, hiszen egy nagyon diszkrét szállítási lehetőségről van szó kedvező ár mellett. A sokat emlegetett beosztás szempontjából talán ez a legtesthezállóbb a napközben dolgozók számára, hiszen a legtöbb csomagautomata 0-24-ben hozzáférhető. Nem sok minden szól ellene, leszámítva, hogy ez sem alkalmazható minden csomagméretre, hiszen egy mosógépet egy Foxpost automatába sem lehet belegyömöszölni. A másik hátránya a készpénzzel fizetőknek szól, ugyanis a legtöbb csomagautomatánál csak kártyával lehet fizetni. A már említett Foxpost mellett egyébként két cég nyújt ilyen lehetőséget: a Magyar Posta és a GLS.

Hogyan válasszunk ezek közül?

Ha webshopot üzemeltetünk, akkor a szállítási módok kiválasztásánál is, mint oly sok területen, az első kérdés egyértelmű: mire vágyna az én célközönségem? A legfontosabb tehát felmérni, milyen attribútumokkal rendelkezik a célcsoportunk, és ahhoz igazítani szállítási megoldásainkat. Ha sok a vidéki vásárlónk, mindenképpen érdemes fenntartani a házhozszállítás opciót, de akár a csomagpontok is működhetnek, hiszen sok településen már ezek is elérhetőek. Ugyanakkor érdemes tekintettel lenni az idősebb korosztályra is, amennyiben ők is a célcsoportunk része, mivel ők kevésbé nyitottak a szokatlan technológiai újdonságokra, így a csomagpontokra is. Fontos tényező még a termékünk mérete, hiszen ha nagy, vagy nehéz termékeket árulunk, akkor a házhozszállítás a legmegfelelőbb szállítási mód.

Fontos tehát, hogy a vásárlóink igényeire, demográfiai és földrajzi helyzetének megfelelően alakítsuk a szállítási portfóliónkat. Természetesen minél színesebb a paletta, annál gördülékenyebben működhet a webshopunk – néha azonban a kevesebb több. Ahogy ez gyakran lenni szokott, minden a célcsoporttól függ.

Forrás: Webshippy