Hogyan teremtsük meg a munka és a magánélet egyensúlyát?

Vállalkozóként igyekszünk minél több energiát cégünk működtetésébe fektetni, mégis folyamatosan a fejünk felett lebeg az igény, hogy családunkra, barátainkra, kikapcsolódásra, illetve a munkán kívüli kötelezettségekre is szeretnénk időt szánni. Mit tehetünk azért, hogy megtaláljuk az ideális arányt?

Sokszor szembesülünk azzal a problémával, hogy nincs elegendő időnk az élet minden területén helytállni - elvégezni a munkahelyi feladatokat vagy eleget tenni az otthoni teendőknek. Egy bizonyos ponton túl már a pihenésre is kipipálandó tételként tekintünk, hiszen a fennmaradó kevés szabadidőnkbe szeretnénk minél több élményt, programot sűríteni.

A folytonos versenyfutás számos negatív következménnyel járhat: alacsonyabb produktivitást, betegségeket (pl. alvászavar, szív- és érrendszeri problémák, étkezési zavarok, szorongás, depresszió, szerfüggőség) idézhet elő. Fontos tehát, hogy megpróbáljuk kialakítani a (saját magunk számára) megfelelő egyensúlyt.

1. Mondjunk nemet!

Ösztönösen törekszünk arra, hogy a körülöttünk lévőknek megfeleljünk, ezért gyakori, hogy a munkahelyünkön az összes plusz kérésre igent mondunk vagy épp a szabadidőnkben olyan programra is rábólintunk, amihez valójában nem is lenne kedvünk.

Szabjunk határokat és a nemleges választ próbáljuk meg asszertív módon kifejezni. Amennyiben hajlamosak vagyunk megfontolás nélkül mindenre igent mondani, akkor először kérjünk időt a válaszadásra és gondoljuk át, hogy mi az, ami ténylegesen belefér az időnkbe.

2. Hatékonyan dolgozzunk, ne keményen!

Ha sok a kötelezettségünk, akkor legtöbbször az alvásra szánt időből kezdünk el lecsipegetni. Ez kontraproduktív lehet, ugyanis ha nem pihenjük ki magunkat a teljesítőképességünk is csökken, és végül egy-egy feladat több időt vesz igénybe, illetve egyre több hibával dolgozunk. Ilyenkor hatékonyabb megoldás lehet valamilyen időmenedzsment módszer alkalmazása.

3. Hagyjuk a munkát a munkahelyen!

Nap végén nehéz letenni a munkát (különösen igaz ez, ha otthonról dolgozunk), gyakran még a vacsora vagy egy esti program alatt is gondolatban az ügyfeleinkkel tárgyalunk, még egy utolsó e-mailt megírunk vagy a következő napon aggódunk. A munkaidő letelte után érdemes listát írni a másnapi teendőkről vagy azokról a dolgokról, amik épp a fejünkben vannak, majd kiiktatni a számítógépet, becsukni a füzetet, lenémítani a telefonunkat.

4. Ne hajszoljuk a tökéletességet!

Természetes, hogy igyekszünk a lehető legjobbat kihozni magunkból, azonban a perfekcionizmus hosszú távon nagyon megterhelő lehet. Fontos, hogy megtanuljunk elengedni dolgokat és erősítsük magunkban, hogy amit leteszünk az asztalra nem mindig tökéletes, de elég jó.

5. Állítsuk fel saját határainkat!

Válasszuk el a saját igényeinket mások elvárásaitól. Alapvetően emberfüggő, hogy kinek mi az optimális egyensúly a munka és a magánélet között, ezért ne arra figyeljünk, hogy mit „kellene tennünk”, hanem arra, hogy nekünk valójában mi a jó.

Forrás: Pszichoforyou