Hogyan lehetünk szabadúszóként valóban szabadok?

Mentesülni a kötött munkaidejű alkalmazotti lét szabályaitól igazán önfeledt érzés, ami párosul egyfajta magabiztossággal is, hiszen megtettük az első lépést saját álmaink megvalósítása érdekében. Mostantól mi határozzuk meg a korlátokat, amelyek terén kiemelt figyelmet érdemes szentelni az időgazdálkodásra, valamint a munka és magánélet harmóniájára. Cikkünkben összeszedtük az ezzel kapcsolatos legfontosabb tennivalókat.

Miért is szeretnének olyan sokan szabadúszók lenni?

A legtöbben azért indítanak saját vállalkozást, mert szeretnének kitörni az alkalmazotti létből, abból, hogy más mondja meg nekik, mit csináljanak. Vannak olyanok, akik aktuális munkahelyükkel elégedetlenek és szeretnének váltani, azonban fontos leszögezni, hogy nem mindenkinek való a vállalkozói lét. Sokaknak komfortosabb, ha fennállnak fix keretek az életben (pl. munkaidő, feladatok, fizetés stb.). Éppen ezért, ha a szabadúszói lét felé kacsintgatunk, gondoljuk át alaposan, hogy tényleg arra a kötetlen, de nagy felelősséggel járó életmódra vágyunk-e? Kibírjuk-e, ha a kezdeti időszakra a botladozás és lassú haladás a jellemző? Tudjuk-e kezelni, ha anyagilag és mentálisan kudarc ér minket?

Ha a fenti kérdésekre igen a válasz, és mindemellett van egy kitűzött célunk, álmunk, amit szeretnénk megvalósítani, akkor érdemes belevágni a vállalkozói létbe. Azonban bármennyire is vagyunk motiváltak és lelkesek az elején, ne hajtsuk túl magunkat, hogy a kezdeti erő a későbbiekre is megmaradjon. A kérdés tehát az, hogyan tartsuk meg az egyensúlyt a vállalkozásvezetés és a magánélet között, ezáltal elkerülve a kiégést?

Kapcsoljunk ki minden munkaeszközt!

A munka elvégeztével meg kell határoznunk egy időpontot, amikor kikapcsoljuk a céges levelezést, félretesszük a telefonunkat és csak a pihenéssel foglalkozunk, ami lehet akár aktív formátumú is, mint az edzés vagy csendes elmélyedés egy jó könyvben. Szabadúszóként gyakran az a legnehezebb feladat, hogy félretegyük a munkánkat és másra is koncentráljunk, pedig, ha a kezdeti szenvedélyt meg szeretnénk őrizni, muszáj néha a lazításra is időt szánni. Ha kijelöljük a munkára és a pihenésre szánt időt és mindig tartjuk magunkat ehhez a kerethez, könnyen elkerülhetjük a szellemi kimerülést.

Kapcsoljuk ki az agyunkat is!

Sikeres vállalkozókkal, hollywoodi színészekkel, élsportolókkal készült interjúk során kiderült, hogy ezen emberek 80% -a alkalmaz mindfulness és meditációs technikákat. Érdemes ellesni tőlük ezt a technikát és napi 5-10 percet rászánni a meditálásra, hogy elménket is felfrissítsük. A meditációs gyakorlat segít lecsendesíteni a belső gondolatfolyamokat és a szakadatlan rágódást, amik egyébként rányomják bélyegüket a hangulatunkra, így az összpontosításra is. Az interneten rengeteg cikket, videót és alkalmazást találhatunk a meditációs módszerek elsajátításához.

Rendezzük az anyagiakat!

Bár a meditáció segít rendezni az elménk irracionális vagy tudattalan aggodalmait, vannak olyan stresszfaktorok, amiket nem tud megoldani, ilyen például a pénzügyek kezelése. Több tanulmány is összekapcsolja a pénzügyi gondokat a stresszel. Az emberek körülbelül 72% -a úgy érzi, hogy az anyagi problémák negatívan befolyásolják lelki jólétüket, ami hatással van a munkahelyi teljesítőképességre is. Szabadúszóként a legfontosabb, hogy elkülönítsük a személyes és a céges banki tevékenységeket, ez rendezi és átláthatóvá teszi a pénzügyeinket, amitől mi is nyugodtabbak leszünk. Ha pedig pontosan vezetjük a kiadásainkat és bevételeinket, nem kell az agyunknak a háttérben ezen morfondírozni.

Vezessünk naplót!

A dolgok tudatosítására a legjobb dolog a naplóvezetés. Akár vezethetjük online is vagy papíron, a lényeg, hogy minden nap szánjunk rá legalább 5 percet. (A kézírás előnyeiről szóló korábbi cikkünket itt olvashatod el.) Ezzel rendszerezni tudjuk a gondolatainkat, könnyebben felismerhetünk összefüggéseket, hogy megtaláljuk a megoldást egy-egy problémára. Írjuk le szabadon az érzéseinket, így felismerhetjük, a munkánkkal kapcsolatban mi tesz minket boldoggá és mi az, ami stresszel tölt el – ezután elkezdhetünk dolgozni az utóbbi megoldásán.

Források: Pszichoforyou és Filtergrade

Kapcsolódó fotók