Hogyan legyen mindig egyensúlyban a vállalkozásunk cash-flow-ja?

A folyamatosan beérkező és kiáramló pénz mennyiségét nehéz nyomon követni, főleg, amikor egyéb teendőinkre kell koncentrálnunk. Pedig érdemes odafigyelni a pénz áramlására és a jövőben várható kifizetésekre és bevételekre, hogy könnyedén menedzselhessük pénzügyeinket és tudatos döntéseket hozhassunk. Figyeljünk oda, hogy ne kerüljünk pénzzavarba.

Arról, hogy mit is jelent a cash-flow, már korábban írtunk, amely ide kattintva olvasható. Alábbi cikkünkben arra szeretnénk tanácsokat adni, hogyan kerüljük el a pénzügyi nehézségeket.

Jegyezzünk fel minden kiadást és bevételt!

A legegyszerűbb módja annak, hogy észben tartsunk a vállalkozásunkat érintő pénzügyi mozgásokat az, ha mindent feljegyzünk vagy Excel táblázatba (ha a klasszikus eszközöket érezzük komfortosabbnak), vagy erre a célra kialakított alkalmazásba (amennyiben szívesen használunk innovatívabb megoldásokat).

Ma már rengeteg mobilalkalmazás segíti nemcsak a magánemberek, hanem a vállalkozók pénzügyi tervezését. Ilyen alkalmazás például a BizXpenseTracker, ahol költségjelentéseket is generálhatunk, és amely biztosítja a szükséges információkat a könyvelőnk számára is. A Smart Receipts a költségek követésében segít. Segítségével képeket készíthetünk telefonunkkal bármilyen számláról, amit a program pdf vagy csv fájlba importál. Rendszeres használatával biztosan nem felejtődnek el az olyan kisebb költségek, mint például a bevásárlás az írószerboltban.

A legjobb, ha naponta foglalkozunk a táblázattal. Írjuk bele, hogy milyen típusú, milyen forrásból származó pénzbevételek és kiadások várhatók, a hónap melyik napján. Ha előre tervezünk, azonnal átláthatjuk a napi egyenlegből, hogy mikor lehet baj, mikor nem lesz elég a rendelkezésre álló pénz a kifizetésekre. Utólag érdemes összevetni a terveket a tényleges eredményekkel.

Tartalékoljunk és nyessük le a felesleges kiadásokat!

Érdemes felhalmoznunk egy anyagi vésztartalékot nehezebb időszakokra, vagy azokra az esetekre, ha váratlanul kell nagyobb kiadásra költenünk. Minél korábban határozzunk meg egy bizonyos összeget, amit havonta félre tudunk tenni, így nem lesz teher a spórolás, észrevétlenül fog gyűlni a tartalékpénzünk.

Emellett vizsgáljuk át rendszeres kiadásainkat, ugyanis gyakran előfordulnak a cégeknél rég elfeledett előfizetések, melyekre már nincs szükség. Ilyen költségek az elavult szoftverek, szolgáltatások, biztosítások, melyekre valójában már nincs szükség. Nézzük át régi hiteleinket, hogy nem lehetséges-e kedvezőbb konstrukciójúra váltani.

Az adózás és a bérek kifizetése mindig legyen az első!

Az adóhivatalnak soha ne tartozzunk! Arra pedig ne is gondoljunk, hogy trükközzünk az adófizetéssel, hiszen később komolyan ráfázhatunk a cselre. A mulasztási bírság nem tréfadolog, ahogy az sem, ha kiesünk a megbízható adózói körből. Ha egy kifizetést nem tudunk időben elindítani, hogy határidőre megérkezzen, amellett, hogy késedelmi kamatot kell fizetnünk, akár inkasszót is kaphatunk a bankszámlánkra (amikor valakinek joga van pénzt leemelni a bankszámlánkról). Ha sokáig nem fizetjük ki az adóhatóságot (vagy a hitelnyújtó bankot, esetleg a szállítóinkat), akkor végrehajtási vagy felszámolási eljárást kezdeményezhetnek a cég ellen.

Érdemes egy adónaptárat készítenünk, mert vannak olyan adók, amelyeket nem havi szinten, hanem adott időpontban kell megfizetni (például az iparűzési adóelőleg, építményadó, telekadó, társasági adóelőleg). Ne feledkezzünk meg a decemberi társasági adófeltöltésről sem, ha erre is kötelezettek vagyunk, továbbá az éves társasági adóról és iparűzési adóról sem, amelynek a fizetési határideje május 31. Ha van céges autónk, természetesen azután is adózni kell.

A folyamatos ellenőrzéssel és tervezéssel így könnyen egyensúlyban tarthatjuk vállalkozásunk pénzáramlását. Tehát, ne spóroljuk le a rá áldozott időt, mert később megbosszulja magát a hanyagság.