Hogyan könnyíti meg a vállalkozók életét az Azonnali Fizetési Rendszer?

Már több mint egy éve, hogy a hazai bankrendszer bevezette az Azonnali Fizetési Rendszert, aminek köszönhetően 5 másodpercen belül átmegy az utalásunk, bármilyen időpontban. Hogyan szerepelt a rendszer az elmúlt egy évben és miért hasznos a vállalkozóknak is?

Utalás bárhol, bármikor, azonnal

Minden hazai banknál egyidőben indult el 2020. március 2-án az Azonnali Fizetési Rendszer (AFR), ami amellett, hogy felgyorsította, egyszerűbbé is tette pénzügyeinket. Az AFR-nek köszönhetően minden 10 millió forint alatti utalás 5 másodpercen belül teljesül a nap bármely szakában, a hét bármely napján (akár ünnepnapokon is). Így többé nem kell a bankok nyitvatartásához alkalmazkodnunk, a pénzünk bármikor célba érhet. További előnye a rendszernek, hogy egyszerűbbé váltak az utalások, ugyanis már nem kell a hosszú számlaszámokkal bajlódni, másodlagos azonosító megadásával pénzt küldhetünk telefonszámra, e-mail címre vagy adószámra is.

Az elmúlt egy évben jól teljesített a rendszer: közel 150 millió tranzakció teljesült azonnal összesen 30 000 milliárd forint értékben, és ezek 96 százaléka két másodpercen belül ért célt. Az AFR bevezetése épp jókor jött a koronavírus-járvány miatt, így ugyanis érintés nélkül, gyorsan teljesíthetők a tranzakciók. A rendszernek köszönhetően bármilyen helyzetben lehetséges elektronikusan fizetni, olyan ügyfeleknek is, akiknél korábban csak a készpénz jelentette a megoldást. Ez a vállalkozók életét is megkönnyíti, együtt a szintén tavaly bevezetett kötelező online számlázással.

További hasznos funkciók a vállalkozásoknak

Nem kötelező jelleggel, de néhány banknál az AFR tavaly márciusi indulásakor elérhetővé vált a fizetési kérelem szolgáltatás is, amit azóta még több pénzügyi intézmény bevezetett. Ennek köszönhetően könnyen elküldhető a kérelem a partnernek, aki egy gombnyomással teljesíteni tudja a tranzakciót. Ez, amellett, hogy egyszerűsíti a folyamatot, a hibalehetőségeket is csökkenti. Amennyiben bankunknál már működik a szolgáltatás, érdemes használni, mert vállalkozóként ezzel megkönnyíthetjük a saját munkánkat és a partnereink is könnyebben teljesíthetik a kifizetéseket.

Tavaly szeptember 1-től bővült az AFR-ben teljesülő tranzakciók köre a vállalati kötegelt tranzakciók beküldésének lehetőségével. Ezáltal egyszerre több utalás is elindítható egyidőben, így a vállalkozások egyszerre, azonnal ki tudják fizetni partnereiket. Ezzel átláthatóbbá válnak a pénzügyeik, mindig tudhatják, mennyi pénz áll a rendelkezésükre, ami alapján előre tervezhetnek. Emellett többé nem kell alkalmazkodniuk a banki munkarendhez sem a kifizetések teljesítéséhez. Ennek a szolgáltatásnak a biztosítása a számlavezető bankoknak nem kötelező jellegű, de fokozatosan történik a bevezetése.

A Magyar Nemzeti Bank várakozásai szerint a közeljövőben szerteágazó szolgáltatások fognak épülni az azonnali fizetésre, például egyre több banknál lesz elérhető a QR kódos fizetés is. Az AFR-re épülő szolgáltatások terjedésével az ügyfelek azonnal, kényelmesen tudnak utalni szinte bármilyen fizetési helyzetben, ami gyorsítja és egyszerűsíti a vállalkozások, a lakosság és az állami szereplők pénzforgalmát és növeli a magyar gazdaság működésének hatékonyságát.