Hogyan készítsünk igazán ütős webshopot?

A Dobbantó Klub május 29-én megrendezett eseményén ezúttal a webshop készítés rejtelmeibe nyerhettek bepillantást az érdeklődők. Előadóink Kulcsár István Róbert, a Webshop Expert vezető tanácsadója, valamint Bíró Panni, a SkizoCat webshop alapítója voltak.

Kulcsár István Róbert előadásában hangsúlyozta, hogy az elmúlt 3-4 év során rendkívüli növekedés volt tapasztalható az e-kereskedelem területén, amelynek mértéke éves szinten elérte a 20-25 százalékot. Az eddigi előre jelzések alapján további erőteljes növekedés várható, ezért még most sem késő webáruházat indítani.

De hogyan is vágjunk bele?

1. lépés: készíts  stratégiát!

A stratégiánk kialakítása során első körben törekedjünk az úgynevezett adatvezérelt döntéshozás elvégzése, a statisztikák és trendek megismerésére. Ezt követően meg kell alkotnunk a saját üzleti tervünket, fel kell mérnünk a szükséges erőforrásainkat - kezdve onnan, hogy milyen rendszereket válasszunk, valamint mennyit és hogyan allokáljunk marketingre és humánerőforrásra.  Amennyiben segítségre van szükség, az interneten számos helyen találunk ingyenes üzleti terv sablonokat.  Fontos, hogy ne felejtsük ellenőrizni azt sem, hogy az általunk használni kívánt domain név foglalt-e?!

2. lépés: ismerd meg a törvényi hátteret!

Nézzünk utána a cégalapítás és jogszabályi kereteknek, valamint keressünk egy jó könyvelőt! Ellenőriztessük, hogy a 4791-es TEÁOR kód szerepel-e vállalkozásunk tevékenységi körei közt? Ha van lehetőségünk rá és bizonytalanok vagyunk az adatkezelés ügyében egyeztessünk GDPR-szakértővel. Ne felejtsük el kitölteni a kötelező webes dokumentációkat sem, mint amilyen az ÁFSZ (Általános Szerződési Feltételek) Elállási Nyilatkozat vagy Adatvédelmi Nyilatkozat. Külföldi értékesítés és speciális termékkör esetén forduljunk szakjogászhoz!

3. lépés: fizetés és logisztika

Az oldalunkon ki kell alakítanunk, hogy milyen fizetési megoldások közül választhatnak majd a felhasználóink. A legtipikusabbak a bankkártya, az utánvét és az utalás. Döntsük el, hogy milyen  logisztikai megoldást szeretnénk használni.  Lesz-e raktárunk, vagy nem? Milyen készlet stratégiát fogunk követni? Gondolkodhatunk JIT (Just-in-time) koncepcióban, vagy az úgynevezett dropshippingben (amikor egy harmadik féltől szerezzük be a terméket, amelyet aztán tovább is adunk a végfelhasználónak).

4. lépés: informatika

Átgondolva azt, hogy milyen funkciókra és szolgáltatásokra van szükségünk, ki kell választanunk azt a rendszert, amelyben aztán a webáruházunk üzemelni fog. Ezután szükséges kialakítanunk a készlet-, ár- és rendelési adatainkat. Az informatikai háttér kialakításánál tervezzük meg a saját web design elemeinket is. Ne sajnáljuk az időt a megfelelő arculat és bannerek kialakítására.

5. lépés: feltöltés

Ha mindezekkel megvagyunk, következhet a termékek feltöltése.  Törekedjünk rá, hogy a honlap struktúra jól legyen kialakítva és a látogatók minél könnyebben eligazodjanak és megtalálják a kívánt terméket.

6. lépés: Indulás!

Mielőtt elindítjuk a webáruházunkat, mindenképpen próbáljuk ki, hogy működik-e a rendszerünk! Ha szükséges, gondoskodjunk a domain átirányításról (301-es átirányítás), valamint keresőoptimalizáljunk (SEO), hiszen ez képezi majd a sikerünk alapját. Ha azt akarjuk, hogy legyenek vásárlóink, bizony, áldoznunk kell a marketingre is.

Női praktikák a gyakorlatban

A szakmai előadás után Bíró Panni, a SkizoCat alapítója mesélt a tapasztalatairól. Panni egyedi designer ruhadarabokat árusító webshopjának indulását egy év alapozó munka előzte meg. Elárulta, hogy a SkizoCat logóját például három hónapig tervezték, hiszen a weblaptól kezdve a névjegyen át a csomagolásig mindenhol ez szerepel, ezért erre nem szabad sajnálni az időt. Fontosnak tartotta megjegyezni, hogy meg kell találni azokat a platformokat, ahol népszerűsíteni tudjuk webáruházunkat. A SkizoCat célcsoportját elsősorban a 20-35 éves, főként fővárosi fiatalok alkotják – így marketing szempontból az ő elérésükre Panni egyértelműen az Instagramot találta a leghatékonyabbnak.

Kapcsolódó fotók