Hogyan és mire használd a LinkedIn fiókodat?
Messze nem rendelkezik annyi felhasználóval, mint a TikTok vagy az Instagram, és nem érhetünk el olyan széles rétegeket rajta, mégis rengeteget invesztálnak az üzleti élet képviselői az itteni jelenlétükbe – ez a felület a LinkedIn, amely Magyarországon is egyre népszerűbb, ugyanakkor nagyon kevesen használják ki az általa nyújtott lehetőségeket. Cikkünkben röviden összefoglaljuk, hogyan és mire érdemes használni a LinkedIn fiókunkat, abban bízva, hogy segíthetünk olvasóinknak kiaknázni a lehetőségeket, amit „az üzleti Facebook” kínál.
Miért hívjuk „üzleti Facebooknak” a LinkedIn-t?
A LinkedIn 2003-ban (tehát egy évvel a Facebook előtt) kezdte meg működését az Egyesült Államokban. A felület célja a kezdetektől az volt, hogy álláskeresésre, illetve networkingre használhassák munkavállalók, cégek és az üzleti élet további szereplői. Ahogy fejlődött, szépen, lassan egy komplex közösségi média platformmá vált, ahol az emberek különböző módokon léphetnek kapcsolatba, közzétehetnek bejegyzéseket, és a világ minden tájáról ismerkedhetnek egymással. Ugyanakkor fontos különbség a többi közösségi médiához képest, hogy a LinkedIn egy üzleti felület, ahol nem feltétlenül magánemberként vagyunk jelen. Ezzel pedig el is érkeztünk a legfontosabb tanácsunkhoz.
A professzionális énünket mutassuk a LinkedInen!
Habár közösségi médiaként működik, nagyon fontos, hogy elsősorban üzleti és szakmai networking céllal használjuk a LinkedIn-t, ehhez pedig fontos, hogy azt professzionálisabb hozzáállással kezeljük, mint a személyes felületeinket.
- Használjunk profi fotót! Nem szükséges, hogy szakemberhez forduljunk, aki a műhelyében rengeteg pénzért elkészíti a LinkedIn-profilfotónkat, ugyanakkor fontos, hogy beállított, elegáns és professzionális képet használjunk magunkról. Ez akár egy telefonnal készített kép is lehet, a lényeg a minőség.
- Legyen tartalom a LinkedIn profilunkon! Posztoljunk számunkra érdekes szakmai tartalmakat! Kérjük meg kollégáinkat, ismerőseinket, hogy írjanak ajánlást a profilunkra! Vigyük fel minden korábbi szakmai tapasztalatunkat, illetve a feladatokat, amelyeket korábban végeztünk! A lényeg, hogy használjuk ki a lehetőségeket, amelyeket a LinkedIn kínál a bemutatkozásra, és ne legyen üres a profilunk.
- Tartalmilag és formailag is kövessük az üzleti normákat! Ne panaszkodjunk korábbi kollégákra, főnökökre! Figyeljünk a helyesírásra, ne írjunk túl hosszú posztokat és hozzászólásokat! Ne posztoljunk oda nem illő témákról! Fontos, hogy átgondoljuk, hogy amit és ahogy közzéteszünk a LinkedIn-en, az pozitív értelemben járul-e hozzá a megítélésünkhöz az üzleti életben.
A jó profilhoz fontos, hogy a LinkedIn által nyújtott, önmagunk bemutatására szolgáló lehetőséget kihasználjuk. Ilyen például a háttérkép (borítókép), amelyen nem muszáj nekünk szerepelni, de fontos, hogy kifejezze a gondolkodásunkat, beállítottságunkat, ízlésünket. Legyen egyedi, de természetesen legyen esztétikus is. Az egyediség egyébként kulcsszó a profilunk szempontjából: lógjunk ki a sorból! Használjunk egyedi megfogalmazást a bemutatkozásunkban és a korábbi tapasztalataink leírásában, tegyük bele a LinkedIn-jelenlétünkbe a saját stílusunkat!
Saját profil vagy vállalati LinkedIn-oldal?
Az üzleti élet legkedveltebb közösségi média platformját használhatjuk a személyes márkánk, ismertségünk alakítására, emellett pedig kommunikációs felületként szolgálhat a vállalkozásunk számára is. Amennyiben a cégünk hírnevét szeretnénk növelni a LinkedIn-en, vállalati oldalt kell létrehoznunk (amihez alapvetően szükséges, hogy legyen személyes regisztrációnk is).
- A jó vállalati oldal ismérvei: Természetesen a professzionális és esztétikus megjelenés szabálya a vállalati oldal készítésénél is fennáll. Itt is érdemes kihasználni minden vizuális lehetőséget (profilkép, háttérkép) az egyedi megjelenésre, de egy cég LinkedIn oldala nem a személyes, hanem a vállalati márka köré fonódik. Profilképnek általában a cég logóját szokták beállítani, ez segít könnyen beazonosítani azt. A vállalati oldalon is fontos, hogy kihasználjuk a lehetőségeket: amennyiben munkatársat keresünk, osszuk meg az álláshirdetést ott is, posztoljunk fotókat, akár videókat a cég életéből. Szintén fontos még a részletes leírás az oldalon – ez legyen részletes, tartalmazza a cég vállalati értékeit és tevékenységének részleteit.
Posztolás: mit és mikor?
Amikor LinkedIn-re posztolunk, az a cél, hogy a bejegyzéseinkkel minél nagyobb aktivitást és elérést tudjunk generálni. Így van ez minden közösségi média platform esetében, a LinkedIn-nek azonban előnye, hogy megfelelő aktivitás felett könnyen eljuttathatja a posztjainkat olyan felhasználóknak, akik nem az ismerőseink és nem is követnek minket. Éppen ezért érdemes olyan bejegyzéseket írni, amely szélesebb közönség számára is érdekes lehet: például egy személyes történetet elmesélni az életünkből, amelynek valamilyen érdekes, üzleti életre lefordítható tanulsága lehet mindenki számára.
Sokadjára hangzik el a kifejezés: kihasználni a lehetőségeket! Akár személyes profilra, akár vállalati oldalra posztolunk, érdemes a LinkedIn bejegyzéstípusok mindegyikét kipróbálni. A szavazós bejegyzések például hatalmas elérést tudnak generálni, hiszen az emberek szívesen nyilvánítanak véleményt anélkül, hogy kommentelniük kellene. És hogy miről posztolhatunk még? Céges hírek, szakmai elemzések, natív (nem linkelt) videók. A LinkedIn B2B (business to business) felület, tehát rengeteg olyan felhasználó van, aki szívesen fogyaszt mélyebb, akár hosszabb szakami tartalmakat, éppen ezért érdemes lehet kihasználni a 3000 karakteres limitet, mert ezek a „minicikkek” is jó elérést tudnak generálni.
Ami a megfelelő posztolási időt illeti, a LinkedIn-t leginkább munkaidőben figyelik a felhasználók, így érdemes oda időzíteni a bejegyzések megosztását; a felmérések szerint a legnépszerűbb időszak délután 3 és 5 óra között van. Napok szempontjából pedig a hét közepét, leginkább a szerdát szokták ajánlani, de ha kedden vagy csütörtökön posztolunk, akkor is nagyobb eséllyel érhetünk el több embert, mint hétvégi napokon.
Arról, hogy hogyan érdemes használni a LinkedIn-t, és milyen lehetőségünk van önmagunk vagy a vállalkozásunk népszerűsítésére a felületen, még rengeteget lehetne írni. Érdemes böngészni magát a LinkedIn útmutatóját, ahol rengeteg tippet osztanak meg, segítve a felhasználókat a felület sikeres használatában.