Hogyan építsünk fel egy e-mail marketingkampányt?

Nem árulunk el nagy titkot azzal, hogy az e-mail az egyik leggazdaságosabb marketingeszköz, és használatával mérhető eredményeket érhetünk el viszonylag rövid időn belül. A kampányok hatékonysága érdekében azonban érdemes odafigyelnünk pár kritikus pontra, ezeket most megosztjuk veletek.

Mi az az e-mail marketing? Mire használhatjuk?

Az e-mail marketing a direktmarketing egy formája, amely hasonlít a hagyományos levélküldéshez, szórólapozáshoz, annyi különbséggel, hogy sokkal hatékonyabb és olcsóbb. A környezetre is sokkal kisebb terhet ró, hiszen nem szükséges hozzá levélpapír és a kézbesítéssel járó benzinfogyasztás és károsanyag-kibocsátás. Napjaink egyik legkedveltebb marketingmódszere, közel egyidős az internettel, mégsem számít elavultnak, hiszen az évek alatt alakult, formálódott, követte az aktuális trendeket.

Az e-mail marketing, ahogy a neve is sugallja, e-mailek marketingcélú felhasználását takarja. Az üzeneteket a vállalkozásunk népszerűsítésére, ügyfélkapcsolatok kiépítésére és kezelésére, informálásra, akciók bemutatására és megannyi egyéb célra felhasználhatjuk.

Milyen típusai vannak?

Temérdek vállalkozás használja az e-mail marketinget az ügyfelekkel való kommunikáció megerősítése érdekében. Közelgő eseményt harangozhatunk be vele, tartalmakat terjeszthetünk attól függően, hogy milyen okkal nyomunk rá a küldés gombra:

  • Üdvözlő e-mail a friss ügyfelek számára
  • Utánkövetés vásárlás vagy letöltés esetén
  • Hírlevél
  • Promócióban való részvételre való buzdítás
  • Ügyfélgondozásra épülő üzenet

Ezeken a célokon felül lehetőségünk van az e-mail szolgáltatónk segítségével információkat is gyűjteni a címzettek viselkedéséről. Erre példa, amikor egy kiküldött üzenet után leválogatjuk, hogy az olvasók közül mennyien iratkoztak fel vállalkozásunk hírlevelére. Az adatfeldolgozás segítségével egyre jobban megérthetjük azt, hogy az ügyfeleinknek mire van szükségük.

Első lépések

Mint sok esetben, itt is az az első dolgunk, hogy meghatározzuk a célunkat, amely alapjaiban fogja befolyásolni a későbbi kampányt. Miután ezzel megvagyunk, szükségünk lesz az ügyfelek e-mail címeire, ahová kiküldhetjük az üzeneteinket. Sokszor érdemes ilyenkor nyereményjátékot indítani, amelyhez regisztrálni kell, így reklámozhatjuk a hírlevelünket.

Minden adatkezeléssel foglalkozó feladat esetén fontos, hogy betartsuk az Európai Unió pár éve érvénybe léptetett GDPR rendeletét, amely jogi szempontból védi az ügyfeleink személyes adatokhoz való védelmét. Ha esetleg ezzel nem vagyunk tisztában, akkor ajánlatos szakember segítségét kérni.

Egy átlagos kampány 3-5 üzenetből fog állni, ennyi szükséges ahhoz, hogy megfelelően be tudjuk mutatni azt, amit szeretnénk. A legelső e-mail mindenképpen a bemutatkozásunkról szóljon. Kik vagyunk, honnan jöttünk, mivel foglalkozunk, mit szeretnénk elérni, mi a szenvedélyünk?

Tegyük bele tudásunkat!

Második alkalommal már érdemes valamilyen ajándékkal, kedvezménnyel szolgálnunk, hogy a kezdeti érdeklődést fenntartsuk. Ez lehet egy kupon, de akár egy Youtube-videó, egy podcast, esetleg egy saját blogposzt. Minden esetben érdemes saját, személyes tartalmat előállítani. Mutassuk meg a leendő ügyfélnek, hogy milyen fontos számunkra a saját termékünk, szolgáltatásunk, és hogy mihez értünk. Ezzel értékeljük az eddigi kattintásokat, és folytatásra sarkaljuk az olvasót. Minél több várható fogyasztót érünk el, annál nagyobb esélyünk van arra, hogy vásárolni fognak nálunk.

Folytassuk a párbeszédet!

A következő e-mailek során fontos tudatosítanunk az ügyfél számára, hogy miért is olvas minket. Figyeljünk oda, hogy üzenetünk egyértelmű legyen, és hűen képviselje nézeteinket. Mutassuk meg a személyiségünket, illetve hogy miért is kezdtünk bele a vállalkozásunkba, hogy a levél olvasója kötődhessen hozzánk, termékünkhöz vagy szolgáltatásunkhoz. Legyünk relevánsak, próbáljunk meg ráérezni az ügyféligényekre, így elkerülhetjük a leiratkozásokat, vagy hogy a spam mappába kerüljenek a leveleink. Nyerjük el a bizalmukat, ami által vásárlásra tudjuk ösztönözni őket. Ne legyünk túl rámenősek, ajánljunk fel több lehetőséget is, nehogy úgy érezzék feliratkozóink, hogy sarokba szorítottuk őket a levéllel.

Ha elkészültünk egy-egy tervezettel, akkor teszteljük az e-mailt kisebb adatbázison, ez lehet akár családi vagy baráti kör. Kérdezzük ki a résztvevőket, hogy milyen hatást ért el náluk a levél, esetleg min lenne érdemes változtatni. Ha mindezzel megvagyunk, akkor a következő lépés már a tényleges üzenet elküldése.

Ajánlatos odafigyelni az időzítésre is. Például megtehetjük, hogy a hírlevélre való feliratkozás után az ötödik napon kapja meg az olvasó a második levelet, innentől kezdve pedig további öt naponta a következő e-maileket.

Egységes kép

Az üzeneteknél érdemes odafigyelnünk a grafikai kivitelezésre, hiszen egy szépen illusztrált e-mail ügyfélcsalogató hatást érhet el. Nem érdemes túlbonyolított képi elemekkel élnünk, mert azzal csupán összezavarjuk az olvasót.

Eredmények mérése

Többféleképpen tudjuk pontosan mérni az e-mail marketingkampány hatékonyságát. Az adatok feldolgozásából sok hasznos következtetést tudunk majd leszűrni, amelyeket felhasználhatunk a vállalkozás, termék vagy szolgáltatás átalakításához vagy a kampány módosításához. Ezek a mutatók az alábbiak lehetnek:

  • Megnyitási arány (hányan kattintottak az üzenetre)
  • Átkattintás (mennyien mentek tovább az adott linkre)
  • Konverziós arány (mennyien viselkedtek a levélben megadott kérések szerint: regisztráció, vásárlás, stb.)
  • Leiratkozás (hányan gondolták úgy, hogy nem szeretnének a közösségünk tagjai lenni)
  • Visszapattanó levelek (inaktív e-mail címek)

Mindig figyeljünk oda, hogy legyen elég erőforrásunk az üzenetek feldolgozására és megválaszolására, hiszen ezáltal is a vásárlói elégedettséget tudjuk emelni! Egy csalódott ügyfél nem nálunk fog vásárolni a továbbiakban.

 

Forrás: womeninbusiness