Hogyan dolgozzunk inkább okosan, mint keményen?

„A kemény munka a siker kulcsa” – hányszor halljuk ezt különböző motivációs szövegekben, és való igaz, nem is áll távol a valóságtól az, hogy a befektetett energia mennyiségétől függhet a siker mértéke. Ugyanakkor fontos megtanulnunk, hogy ez nem minden esetben szerencsés. Visszaüthet, ha pusztán a munka volumenére összpontosítunk annak minősége és észszerűsége helyett. Cikkünkben arra adunk tippeket, hogyan működik a „többet ésszel, mint erővel” hozzáállás az üzleti világban.

A kemény munka, vagy ahogy az angol mondja, hard work alapvetően pozitív jelenségként van számon tartva. Ugyanakkor felmerül a kérdés: tényleg a kemény kifejezést a legszerencsésebb használni, amikor arról beszélünk, mit kell tenni a siker elérése érdekében? Hiszen ha folyamatosan a munka mennyiségére koncentrálunk, nem marad időnk, hogy kiélvezzük annak gyümölcsét – pedig pontosan tudjuk, milyen fontos is a munka-magánélet egyensúlya. Anélkül pedig, hogy rápihennénk egy-egy következő kihívásra, nem csak a boldogságunkat, de a további sikereinket is szabotálhatjuk. Érdemes tehát a hatékonyságra, az okosan megtervezett munkára koncentrálni. De mégis hogyan működik az üzleti életben a „többet ésszel, mint erővel”?

1. A munka kiszervezése

Kisvállalkozóként mindenképpen érdemes az olyan feladatokat másokkal elvégeztetni, amelyekben kevésbé vagyunk kompetensek, vagy esetleg már túl sok időbe telnének számunkra. Ebben az esetben az elengedés a kulcsszó, amely főleg egyéni vállalkozóknál nehéz, akik attól tartanak, hogy feleslegesen kiadott költség lesz szakemberek alkalmazása. Mostanra azonban nyílt titok az üzleti világban, hogy sokkal jobban megéri befektetni a munkaerőbe, hogy a mi időnket és szellemi kapacitásunkat fontosabb dolgokra szánhassuk (akár kapcsolattartásra, networkingre vagy stratégiai tervezésre), mint azokra a feladatokra, amelyek egyébként nem is képezik a mi szakterületünk részét. Utóbbiak lehetnek a grafikai munkák, weboldaltervezés, könyvelés, internetes tartalomgyártás, de a listát a végtelenségig lehetne folytatni.

2. Fókuszáljunk a stratégiai célokra!

Vezetőként mindig nagyban kell gondolkodnunk, a feladatainkat pedig a nagy stratégiai célok meghatározása után tudjuk hatékonyan megtervezni. Ha ezek nélkül kezdünk bele azokba az apró tennivalókba, amelyek éppen az eszünkbe jutnak, rengeteg időt dobunk ki az ablakon, és kisebb esélyünk van sikerrel járni. Minden adott időszak vagy projekt elején ismernünk kell, hogy mik azok a nagy célok, amelyek egy-két mondatban leírhatók. Miután ezek meg lettek határozva, visszamenőleg jegyzeteljük fel azokat a teendőket, amelyek elengedhetetlenek a célok eléréséhez, és utána kezdjünk neki a megvalósításuknak.

3. Tanuljunk meg nemet mondani!

A kezdő vállalkozók hajlamosak minden lehetőségre igent mondani függetlenül attól, hogy megérik-e a befektetett időt és kapacitást. Nehéz elfogadni a legelején, hogy hiába vagyunk kezdők, meg kell válogatnunk, hogy mire mondunk igent, mi az, ami hosszú távon megéri nekünk. Minden lehetőség elfogadása előtt tegyük fel a következő kérdéseket: Mennyi időt kell rááldoznom erre? Hosszú távon kifizetődő lesz? Hozzájárul, hogy elérjem a céljaimat? Az idő pénz, úgyhogy mindenképpen mérlegeljünk, mielőtt igent mondunk valamire!

4. Alkossunk rendszert és folyamatokat!

Ahhoz, hogy hatékonyan működtessük vállalkozásunkat, szükséges, hogy saját, ismételhető folyamatokat alkossunk. Minden visszatérő tevékenységre legyen jól bevett módszertanunk. Amennyiben több ember is dolgozik a vállalkozásunkban, körvonalazzunk egy rendszert, amelyben mindenki ismeri a saját visszatérő feladatait, és önállóan el tudja végezni azokat. A legmagasabb szintű hatékonyság akkor érhető el, ha már a vállalkozás indulásakor kialakul egy repetitív folyamatokat egybefogó rendszer. Ennek bizonyos elemeihez akár tanácsot is kérhetünk szervezetfejlesztési szakemberektől, de lesznek olyan részei is, amelyek teljesen egyediek, és csak a mi vállalkozásunkat jellemzik.

Hatékonyság – ez kell legyen tehát a kulcsszó a kemény munka helyett. Persze, szorgalom, kitartás és alázat nélkül senki nem lehet sikeres, mégis fontos, hogy ne áldozzunk értékes órákat olyan feladatokra, amelyek nem viszik előrébb az üzletmenetet. Ha a felsorolt négy szempontot figyelembe vesszük, az sokat segíthet a megfelelő időmenedzsmentben.