Fontos tisztázandó kérdések vállalkozásindítás előtt

Fontos tisztázandó kérdések vállalkozásindítás előtt

Egy ponton mindannyian elérkezünk oda az életünkben, hogy szeretnénk a saját kezünkbe venni az irányítást. Egy ötlet, tulajdonképpen ennyi kell az önmegvalósításhoz. Ha ez már megvan, akkor pedig sorra meg kell találjuk a válaszokat a mi célunk elérése szempontjából leginkább relevánsabb kérdésekre. Nézzünk is meg pár alapvető kérdéskört, amely minden induló vállalkozásnak hasznos lehet.

Milyen tudással, szolgáltatással vagy termékkel rendelkezünk, amit áruba szeretnénk bocsátani?

Ez a kérdés feltehetően nem okoz problémát, az ötlettel együtt létrejött rá a válasz. Nyilván kiváló szakmai tudásunk van, amit vállalkozásunkban szeretnénk kamatoztatni – ezt ne féljünk elismerni – tehát nem ezen áll vagy bukik a dolog. Ez az a kérdés, amit először végig kell gondolnunk, hiszen a döntés nélkül nem érdemes megszakítani munkavállalói szerepkörünk vagy megalapozatlanul belevágni az ötlet megvalósításába. Validáljuk ötletünket, nézzük meg, hogy hol csúszhat el a terv, és ha szükséges, akkor szabjuk át.

 

Milyen vállalkozási formát szeretnénk választani, és ez várhatóan milyen kiadással és bevétellel járna?

A második kérdés az elsőtől azért sokkal összetettebb, hiszen innentől kezdve már számunkra ismeretlen útra lépünk. Ezt a fázist nevezzük üzleti tervezésnek. Maga az üzleti terv a vállalkozásunk jövőbeli céljait és az ehhez vezető stratégiát szedi egységbe. Határozzuk meg a végső célunkat, majd keretezzük az utat, ami a következő 3-5 évre tartalmazza a stratégiánkat, lépésről lépésre lebontva végül a cég hétköznapi, operatív működését is lefedve. Végezzünk alapos kockázatelemzést, mérjük fel, hogy a potenciális bevétel elég lesz-e ahhoz, hogy megérje számunkra a befektetett időt, pénzt és energiát. Fektessük le a fontosabb mérföldköveket, kössünk hozzá pontos időpontot, aminek tudatában tartani tudjuk a növekedést. Készítsünk feedbacket, ellenőrizzük a cég útját, csúszásoknál igazítsuk ki, korrigáljuk azt, optimalizáljunk.

A vállalkozási forma kiválasztásánál több lehetőségben is gondolkodhatunk. Azt viszont leszögezhetjük, hogy a tervtől függően nem lehet általános érvényű választ adni, hogy melyik a legjobb típus. Érdemes alaposan utánanéznünk, hogy a Magyarországon hatályos törvények és az üzleti terv alapján számunkra melyik a legideálisabb, mind működés, mind adózás szempontjából. 

 

Ki legyen a célcsoportunk, hogyan érjük el őket?

Kulcskérdés, hogy a vállalkozás számára ki lenne az ideális vásárló, épp ezért érdemes még az indulás előtt körülhatárolni a célközönségünket. Milyen korosztály, milyen anyagi helyzetben és érdeklődési körrel rendelkező fogyasztó számára szeretnénk árulni termékünket vagy szolgáltatásunkat? Erre a legjobban bevált eszköz a piackutatás, ami lényegében nem más, mint információgyűjtés. Ezt elvégezhetjük kvalitatív (fókuszcsoport) és kvantitatív (online kérdőív) módszerekkel is. Ezen kutatások segítenek eldönteni majd, hogy mit várnak el a fogyasztók, mennyit hajlandóak költeni rá, milyen hasonló termékért fizetnek jelenleg, milyen csatornán tájékozódnak?

Érdemes jól megválasztani a piaci lehetőségeinket is, ismerjük fel a termékünk, szolgáltatásunk veszélyét. Indítsunk közösségi média felületeket, minden esetben kapcsolódva a célközönség médiafogyasztási szokásaihoz, figyeljünk a mértékletességre is, nem szabad elfelejteni, hogy a kevesebb néha több.

Forrás: noivallalkozok.hu