Enélkül nem lehet: mutatjuk a márkaépítés fontos lépéseit

2021-ben már senkinek nem kell megmagyarázni, mit jelent és miért fontos a brandépítés, amit egyesek túl-, mások alulbecsülnek. A brand, azaz a márka szerepe nyilvánvaló: legalább olyan arányban határozza meg egy vállalkozás sikerét, mint a termék vagy a szolgáltatás, amit nyújt. A márkaépítésalapjait bárki elsajátíthatja. Cikkünkben összeszedtük a legfontosabb lépéseket, amiket érdemes megfogadni, mielőtt egy saját brandet beindítunk.

Mi az a márka, és hogyan épül?

Arról, hogy mi mindent fed le a márka kifejezés, sok vita van a marketingszakmában. Elsődlegesen úgy definiálhatjuk a márkát (angolul brandet), hogy bizonyos elemek komplex összessége, ami megkülönböztet egy terméket vagy vállalatot a versenytársaitól. A márkának része a név, a megjelenés, a megítélés és nagyon sok más elem is.

Általános nézet, hogy a márka minden esetben kialakul, akár tudatosan építi valaki, akár a véletlenre hagyja. Magától értetődő, hogy egy hosszútávon sikeres vállalkozáshoz az előbbire van szükség. Kénytelenek vagyunk foglalkozni a brandinggel, ha azt szeretnénk, hogy az minket hitelesen képviselve olyan lehessen, amilyennek mi terveztük. Sokan megijednek ettől, de a tudatos márkaépítés éppen az ellenkezője a hamis kommunikációnak: a saját hitelességünket tudjuk megerősíteni vele. Az alábbiakban a brandépítés legfontosabb pontjait mutatjuk be.

1. Ki a célközönség?

Meghatározni a márka célcsoportját már a legelején kulcsfontosságú. Kinek szól az, amit csinálok? Ki lehet a potenciális vásárlóm, megrendelőm? Ezekre a kérdésekre válaszokat kell adnunk, mielőtt az értékesítést terveznénk. Hasznos lehet egy vásárlói archetípus megalkotása, tehát ha egy fiktív személybe gyúrjuk a saját célközönségünket, és a továbbiakban képzeletben neki kommunikálunk.

2. Legyen egy küldetésünk!

Itt a Dobbantó közösségében a legtöbben kis- és középvállalkozással foglalkozunk, egy ilyen cég természetesen nem tűzheti zászlajára, hogy fél éven belül elhozza a világbékét, de üzenetet így is mindenképpen hordoznia kell a tevékenységünknek. Megpróbáljuk egy példával szemléltetni: ha egy használtruha-boltot nyitunk, ahova nagyvárosi fiatal vásárlókat szeretnénk bevonzani, érdemes megfogalmaznunk egy olyan küldetést, ami a fenntarthatóság köré épül, hiszen a fent említett célközönség számára ez szimpatikus. Persze, nekünk is egyet kell értenünk vele, hiszen csak akkor képviselhetjük hitelesen. A lényeg, hogy a küldetés, amit hordozunk testhez álló legyen saját magunk és a célközönségünk számára.

3. Miben vagyunk jók és különlegesek?

Miben vagyunk kiemelkedőek a piacon? Egész biztos, hogy vannak erősségeink és gyengeségeink, értelemszerűen a kommunikációnkat az előbbire kell felfűzni. A másik fontos kérdés: miben vagyunk különlegesek? Ez adhatja meg a márkánk esszenciáját, ezt kell előtérbe helyeznünk, meg kell találnunk a módját, hogy emlékezetesek maradjunk a fogyasztók számára. Ezek az erős ismertetőjegyek általában nem módosíthatóak, úgyhogy úgy alkossuk meg a márkánk egyéniségét, hogy azt utána hosszú évekig szívesen képviselhessük.

4. Rátérhetünk az arculatra

Most, hogy meghatároztuk a márkánk identitásának legfontosabb részleteit, nekiláthatunk a kreatív feladatoknak: kell egy név és egy vizuális megjelenés. Fontos, hogy mindkettő passzoljon ahhoz, amit a fenti lépések során összeszedtünk. Nem elég, ha jól cseng és mutatós, legyen megjegyezhető, hiteles és időtálló is! Ebben a segítségünkre lehetnek kreatív szakemberek, grafikusok, szövegírók. Fontos, hogy részletes design-elemeket és stílust határozzunk meg a márkának, ami jóval komplexebb arculatot kölcsönöz a brandünknek, mintha csak egy logónk lenne.

5. Induljunk el!

Az identitásbeli értékek és az arculati elemek szigorú betartásával kezdjük meg a kommunikációt a célcsoportunknak megfelelő felületen. Fontos, hogy a kommunikációnk konzekvens, jól követhető legyen, tartsuk meg az egységes stílusunkat mind a vizuális, mind a verbális kommunikáció szintjén. Ha nem felejtjük el, amit az identitásunkként meghatároztunk és hűek maradunk a márkánk elveihez, a sikertényezők 50%-át kipipálhatjuk, már csak annak a szolgáltatásnak vagy terméknek kell jónak lennie, amit egyébként árulunk.
 

Forrás: Marketing21