A vezetői kommunikáció fejlesztése

A vezetői kommunikáció lényeges része a vállalkozásunk mindennapjainak. Vezetőként számtalan módon és élethelyzetben kell képviselnünk a vállalkozásunk érdekeit, legyen szó tárgyalásról, a munka delegálásáról, vagy egy döntés meghozataláról. Ezért különösen fontos odafigyelnünk, hogy mind a munkatársainkkal, mind az ügyfeleinkkel megfelelően kommunikáljunk. Lássuk, milyen típusai vannak, és miért fontos megteremtenünk cégen belül a szabadon áramló kommunikációt.

A vezetői stílus alapján a kommunikációnak három típusát különböztethetjük meg, amelyet sok esetben az adott környezet határoz meg:

  • A passzív vezető inkább magának okoz problémát azzal, hogy visszafogja magát, az erős megfelelési kényszer miatt inkább elfojtja véleményét. Ez vezetői kommunikációs szinten nem kifizetődő számunkra.
  • Autokrata vezetéshez megfelelő lehet az agresszív, önérvényesítő stílus. Ebben az esetben nincs hely az ellenvetésekre, vezetőként egyedül felelünk döntéseinkért. Ez az önérvényesítő forma leginkább a fegyveres szervezeteknél jelenik meg, s ahogy az első stílust, ezt sem szokás pozitív kontextusban emlegetni.
  • A harmadik, vagyis utolsó az asszertív, tehát kölcsönös együttműködésre épülő kommunikációs stílus. Tudnunk kell megfelelő empátiát tanúsítani a munkavállalóink vagy ügyfeleink felé, meghallgatni a problémájukat és közösen elérni azt az állapotot, amikor a cél és az elégedettség találkozik. Vonjuk be partnerként a csapat tagjait a feladatok ellátásába, közösen találjunk megoldást a problémákra, ezzel is erősítve az egységet.

Vezetői stílus alapján A World Economic Forum 2020-as Future of Jobs felmérése alapján a vezetői és társadalmi hatásgyakorlói készség a 2025-ben szükséges készségek és kompetenciák rangsorában a 6. helyen áll. Már az elnevezéséből is érződik, hogy fontos szerepe lesz a továbbiakban a kommunikációnak, ha vezetői tisztséget szeretnénk betölteni.

Viszont nem elég a készség, egyre nagyobb szükség van a viselkedés és a gondolkodásmód megváltoztatására is, hiszen azok a vezetők tudnak igazán remekelni pozíciójukban és nyerik el beosztottjaik elismerését, akik lépést tudnak tartani a gyorsuló világunk elvárásaival. Fontos, hogy ismerjük önmagunkat és a saját erősségeinket, amelyekre támaszkodhatunk. E nélkül nem tudunk gyorsan, hitelesen, és hatékonyan dolgozni, miközben nagy hangsúlyt fektetünk a kommunikációra, illetve a megfelelő kapcsolódásra.

Ezek mellett természetesen fontos a kétirányú kommunikáció is. Ha vezetni szeretnénk, akkor meg kell értenünk, hogy nem elég az elképzeléseinket megfelelően előadni, hanem a beosztottak és a partnerek igényeit is fontos megérteni és meghallani. Megváltozott a világ, és benne az üzleti környezet is, ahol a gyors, kristálytiszta, strukturált és hatékony kommunikáció is elvárt.

Ez egy komplex folyamat, ahol a kommunikáció szemléletváltásán van inkább a hangsúly. Verbális és nonverbális jelek mellett fontos, hogy a vezető megértse a megváltozott kommunikációs elvárásokat, azokat adaptálja, gyorsan és strukturált formában reagáljon rájuk, természetesen önazonosan.

Forrás: Behaviour.hu