A vállalkozásvezetés terén is fontos tényező az érzelmi intelligencia

Hajlamosak vagyunk alulértékelni az érzelmi intelligencia (EQ) jelentőségét, sőt, feltehetően vannak, akik hátrányként tekintenek rá a siker szempontjából. Pedig magas EQ-val rendelkezni nem csak előny, mondhatni már előfeltétele is a céljaink elérésének. Cikkünkben összeszedtük, miért tekinthető releváns tényezőnek az üzleti életben.

Az ezzel kapcsolatos kutatások zöméből kiderül, hogy az érzelmi intelligencia jelentőségét az emberek nagy része alábecsüli. Pedig mára tényként kezelhetjük, hogy az EQ-nak rengeteg más készségünk fejlesztésében van kulcsszerepe, például hozzájárul kreativitásunkhoz, mely által segíthet megerősíteni a munkánk során használt adottságainkat. Nagyon leegyszerűsítve, az érzelmi intelligencia az a képesség, amely lehetővé teszi, hogy felismerjük és megfogalmazzuk a magunk és a körülöttünk lévők érzéseit. Képessé tesz minket az emberekkel való kommunikációra, hogy tudjunk beszélni az érzéseinkről, és úgy reagáljunk másokéra, hogy azzal ne okozzunk fájdalmat, sőt, segítsünk rajtuk.

Nem feltétlenül azok az emberek válnak a legsikeresebbekké, akik intellektuálisan a legmagasabb szinten vannak, ezt a megállapítást több kutatás is kimutatta már. Rengeteg képzett, felkészült vállalkozónak akadnak meg üzleti elképzelései, mert nehezen tudnak partnereket szerezni, problémáik vannak azzal, hogy jó kapcsolatot ápoljanak a fogyasztókkal, társakkal, ügyfelekkel.

Az érzelmi intelligenciából fakadó képességeink nagy előnyt jelenthetnek a munkánk során. Ilyen az érzelmi öntudat, amely ahhoz szükséges, hogy tisztán lássuk magunkat, el tudjuk különíteni mások véleményét a tényleges valóságtól, tisztában legyünk erősségeinkkel és gyengeségeinkkel, ami a sikerhez nélkülözhetetlen. Az erősebb érzelmi intelligenciának köszönhetően ügyesebbek lehetünk érzelmeink helyes menedzselésében is. Az, ha képesek vagyunk megfelelően kezelni a magunk és mások érzéseit, megkönnyítik a mindennapjainkat, különösen vállalkozóként nagyon fontos, hogy kommunikációnk során empatikusak legyünk másokkal és magunkkal szemben is.

Ezzel el is érkeztünk a kulcsfogalomhoz: érzelmi intelligencia nélkül nincs eredményes kommunikáció. Ez a gondolat pontosan azt jelenti, hogy a kommunikáció modelljében nekünk változó szerepekben kell helytállnunk. Mert nem csupán információt küldünk mások felé, hanem ezzel egy időben befogadók is vagyunk, vagyis a megértéshez nemcsak intellektuális felkészültségre van szükségünk, hanem magas EQ-ra is. Át kell látnunk azt, hogy emocionálisan milyen hatása lehet az üzeneteinknek, hogy eredményes legyen üzleti kommunikációnk és a lehető legjobban kiismerhessük a célközönségünket.

Az EQ-ról is elmondható, hogy minden ember rendelkezik vele, csak valakinél erősebben van jelen, másoknál kevésbé, de nem szabad elfelejteni, hogy ez a képesség fejleszthető. Ahhoz, hogy növeljük az érzelmi intelligenciánkat, érdemes tudatosan törekednünk arra, hogy figyelemmel hallgassunk végig másokat. Igyekezzünk uralni a gondolatainkat és maradjunk nyitottak a visszajelzésekre, amelyeket próbáljunk meg sértettség nélkül befogadni és beépíteni az életünkbe. Segíthet az is, ha kiismerjük az emberi reakciókat, figyeljük mások testbeszédét. Törekedjünk arra, hogy legyünk érzékenyek, ne a racionális magyarázatokat és célokat keressük minden esetben a magunk és mások életében, tanuljunk meg jelentőséget tulajdonítani az érzéseknek, és érdeklődjünk ezek iránt.

Az érzelmi intelligencia látszólag mellékes képességeket kínál az intellektuális kvalitások mellett, ugyanakkor mind a kutatások, mind a tapasztalat azt igazolják, hogy az EQ jelentősége óriási a boldogulás szempontjából. Ha magabiztosak vagyunk e téren, nyugodtan használjuk, ha viszont nem az erősségünk, érdemes fejleszteni, mert a siker kulcsa lehet.