A SWOT elemzés alapjai

A SWOT analízis hatékony eszköz egy piac, iparág, termék vagy szolgáltatás feltérképezésére, segítségével eredményesebben dolgozhatjuk ki az üzleti stratégiánkat. Cikkünkben bemutatjuk, miért fontos egy vállalkozás életében és hogyan érdemes belekezdeni.

Mi az a SWOT elemzés?

Az angol strenghts, weaknesses, opportunities, threats rövidítése, alkalmazásával meghatározhatjuk és listába szedhetjük egy vállalkozás, termék vagy szolgáltatás erősségeit és gyengeségeit, a potenciális veszélyeket és lehetőségeket. Induló vállalkozás esetében az üzleti terv meghatározó része, működő vállalkozásnál pedig kiváló eszköz az aktuális piaci helyzet feltérképezésére, stratégiánk továbbfejlesztésére. Tanácsos a saját vállalkozásunkon túl a versenytársainkról is készíteni egy elemzést.

Hogyan készítsünk SWOT elemzést?

Ahhoz, hogy összegyűjtsük az előbb felsorolt kategóriák jellemzőit, érdemes néhány alapvető kérdés mentén elindulni.

Erősségek:

Ezek azok a belső, pozitív jellemzők, amiket elsősorban mi magunk irányítunk.

  • Mik az előnyeim a konkurenciához képest? Mi az, amiben jobbat vagy mást tudok nyújtani?
  • Mi az, ami sikeresen működik?
  • Milyen tapasztalattal rendelkeznek az alkalmazottaim, mik az erősségeik?
  • Milyen eszközöket, technológiát használok a munkám során?

Gyengeségek:

A gyengeségeket a legnehezebb felismerni, azonban ezek a legfontosabbak a versenyképesség és a fejlődés szempontjából.

  • Mi az, amit a versenytársaim jobban csinálnak?
  • Milyen negatív visszajelzéseket kapok az ügyfeleimtől?
  • Mik azok az üzleti folyamatok, amik nehézkesen, problémásan mennek?
  • Milyen eszközökre lenne még szüksége a vállalkozásomnak?
  • Elegendő (tőke- és humán-) erőforrással rendelkezem?

Lehetőségek:

Azok a külső tényezők, amik hozzájárulhatnak a cégünk sikeréhez.

  • Léteznek olyan támogatások, amiket igénybe vehetek?
  • Milyen trendek várhatóak az adott iparágban?
  • Vannak olyan események, felületek, ahol népszerűsíthetem, fejleszthetem vállalkozásomat?

Veszélyek:

A külső veszélyeket ugyan nem tudjuk befolyásolni, de fel tudunk rájuk készülni, ezáltal csökkenteni a negatív hatásait.

  • Várhatóak a tevékenységemre vonatkozó jogszabályi vagy adózási változások?
  • A megbízottaim (pl. beszállító) képesek teljesíteni kéréseimet, a megadott határidőket?
  • Várható olyan eszköz vagy megoldás piacra kerülése, ami kiválthatja a szolgáltatásomat, munkámat?
  • Változhat a fogyasztók magatartása rövid, közép vagy hosszú távon?

A SWOT elemzés egy egyszerű, mégis praktikus módszer – használatával könnyen felismerhetjük, hogy mik azok a tényezők, amik hatással vannak vállalkozásunk működésére.

Forrás: Usernet