A cashflow elemzés készítésének alapjai
Új évet kezdve, annak még igencsak az elején járva sokan értékelik a mögöttük hagyott 365 napot és terveket készítenek az előttük álló időszakra. Egy vállalat életében ennek egyik leghatékonyabb eszköze a cashflow elemzés. Ez segít a vállalkozásoknak megérteni, hogyan folyik be és mennyi pénz áll rendelkezésükre egy adott időszakban.
A cashflow elemzés elkészítése ugyanakkor nem egyszerű feladat, ha nincs erre szakosodott pénzügyi szakember egy cégnél. A pontos lépések és a leszűrhető tanulságok persze cégenként váltakoznak, ebben a posztban viszont adunk egy-két ötletet az elindulásra. Lássuk milyen lépésekkel érdemes nekilátni a cashflow elemzés elkészítésének!
1. A kiadások összegzése
Először nézd meg pontosan milyen kiadásai voltak a cégednek az elmúlt időszakban, például az elmúlt 12 hónapban. Fontos az összes kiadást listázni, ebben a céges bankszámlák tranzakciótörténete is a segítségedre lehetnek. Gondolj a munkavállalók bérére, az üzemanyag-költségekre, az adókra, a céges előfizetésekre, és beszállítói kifizetésekre is.
2. A bevételek összegzése
Itt pontosan ugyanaz a feladat, mint az előző pontban, csak most a bevételeket kell hasonló alapossággal összegyűjteni. Kulcsfontosságú, hogy ugyanazt az időszakot vedd alapul, mint a kiadások esetében tetted, különben nem lesz haszna az elemzésnek. Az eladott termékek és az értékesített szolgáltatások mellett releváns lehet az értékesített hirdetésekből származó bevétel, vagy épp a cég befektetéseinek gyarapodása is.
3. A különbség kiszámolása
A következő lépés viszonylag egyszerű, nem kell mást tenned, minthogy a bevételekből kivonod a kiadásokat, így megtudod, mennyivel több pénze van jelenleg a vállalkozásodnak, mint egy évvel ezelőtt volt.
4. Egy idősoros táblázat elkészítése
Igazság szerint már az első két lépés során fontos figyelni arra, hogy egy-egy kiadás vagy bevétel az év melyik időszakában ment végbe, így hónapra vagy negyedévre lebontva is ki tudjátok elemezni a pénzmozgást. A harmadik lépésben elvégzett nettó nyereségszámítás így sokkal tanulságosabb lehet, hiszen végig tudjátok követni az évközi trendeket is. Például nem mindegy, hogy csökkent, vagy emelkedett év közben a megtermelt nettó nyereség.
5. Előrejelzések készítése
A következő lépés már nem a múlt elemzéséről szól, sokkal inkább a jövő előrejelzéséről. Valószínűleg rengeteg várható kiadásoddal már tisztában vagy, ahogy a jövőbeli bevételekről is vannak elképzeléseid. A várható kimenetelnek megfelelően készítsd el a következő időszak (pl. 3 hónap, fél év, egy év) cashflow elemzését. Fontos, hogy ne csak ezzel az egyes eshetőséggel számolj. Vedd figyelembe a legjobb és a legrosszabb eshetőségeket és nézd meg, milyen eredményt kapsz, ha ezekkel számolsz. Így hasznos tanulságokat vonhatsz le arról, mennyire biztos lábakon áll a céged.
6. Pénzügyi terv készítése
A cashflow nem csupán elemezhető, de javítható is egy kis tudatossággal. Elvégre miért kéne elfogadnod, hogy minden várható kiadás végbemenjen? A tudatosság, a nagyobb költséghatékonyság és a megfontolt spórolás révén lejjebb szoríthatod költségeidet. Így még kedvezőbb irányba mozdulhat a céges cashflow.
7. A cashflow folyamatos elemzése
Természetesen a hosszú távú eredményességhez nem elég év elején elkészíteni egy elemzést, fontos a bevételek és kiadások, valamint ezek különbözetének folyamatos nyomonkövetése. Legalább havonta javasolt áttekinteni az eredményeket és összevetni őket az előzetes várakozásokkal. Így mindig időben megállíthatod a kedvezőtlen folyamatokat és gyorsan megragadhatod a lehetőségeket a költséghatékonyság megőrzésére.
Szerző: Peak Financial Services
A cikk elérhető a Budapest Pénzügyi Asszisztens oldalán is, ahol a vállalkozók számára számos más érdekes és releváns tartalom között lehet még böngészni.