5 tipp a „zöld” kommunikációról
Ahhoz, hogy a kommunikációnkban megjelenhessen a – mára szinte nélkülözhetetlen – fenntarthatóság, ténylegesen alakítanunk kell a vállalkozásunk működésén, hogy zöld termékekkel állhassunk piacra. Összegyűjtöttünk 5 irányelvet, amelyeket komolyan kell vennünk ahhoz, hogy el tudjuk kerülni a „greenwashing” jelenséget, azaz ne váljunk álságosan zöld vállalkozássá a fogyasztók szemében. Annyit előzetesen elárulhatunk, hogy ezen a téren is a kulcsszó a megfelelő kommunikáció.
Egyre inkább elvárás a fogyasztók részéről, hogy a cégek környezetbarát módon működjenek. Ezen felül szintén nő azon vásárlók aránya, akik figyelembe veszik a fogyasztásuk környezetre gyakorolt hatását. Ezt természetesen a vállalkozások is észrevették, ezért próbálnak megfelelni a feléjük támasztott kívánalmaknak – ehhez adunk most néhány tanácsot, a legnépszerűbb hívószavak köré rendezve őket.
1. Újrahasznosítható, újrahasznosított
Önmagában az, hogy egy termék és annak csomagolása újrahasznosítható vagy újrahasznosított, nem elegendő információ ahhoz, hogy tényleg fenntarthatónak minősítsük. A termék és csomagolása teljesen újrahasznosítható, vagy azoknak csak egy része az? Milyen hulladékgyűjtőbe dobhatjuk? Melyik része milyen anyagból készült? Ezeket részleteiben fel kell tüntetnünk a csomagoláson, tájékoztatnunk kell a fogyasztókat az újrahasznosítási lehetőségekről.
Hasonló a helyzet a már újrahasznosítottként árult termékekkel is: az egész újrahasznosított hulladékból készül, vagy csak egy része? Újrahasznosítás nélkül hulladékként végezte volna az adott anyag?
Fontos, hogy ezekről tisztán és részletesen kommunikáljunk, ha szeretnénk a termékeinket ténylegesen fenntarthatóként árulni.
2. Mentes, organikus, bio
Nagyon sok cég használja a termék leírása folyamán a „mentes” kifejezést. Ez sok esetben megtévesztő lehet a vásárló számára, hiszen nem feltétlenül derül ki, hogy az adott tétel bizonyos összetevőktől mentes, vagy környezetkárosító technológiák felhasználása nélkül készült.
Egyre több vásárló számára fontos, hogy a termék, illetve a felhasznált alapanyagok is igazolhatóan organikus vagy bio minősítéssel rendelkezzenek, nekünk pedig transzparensen és részletesen kell kommunikálnunk a felhasznált technológiákról és összetevőkről.
3. „Megújuló energia felhasználásával készült”
Egyre népszerűbbé válik a napenergia felhasználása a vállalkozások körében is. Amennyiben ezzel a lehetőséggel élünk, figyelnünk kell a fogyasztók felé történő kommunikációra: Mekkora a napelemekkel megtermelt energia mennyisége? Mennyi fosszilis anyagra lett volna szükség a termék előállításához, ha nem napenergiát használunk? Emellett, érdemes lehet kitérnünk arra is, hogy milyen egyéb környezeti előnyök származnak ebből.
4. Tartósság, élettartam
Ha a termék fontos értékajánlata a tartóssága és élettartama, akkor tüntessük fel, hogy bizonyos részei milyen anyagokból készültek. Minden olyan információt rendelkezésre kell bocsátanunk, amely alapján a fogyasztó megbizonyosodhat arról, hogy jól dönt, még ha valamivel drágább is az adott termék a piaci átlagnál. A meghatározott élettartamot pedig igazoltan teljesítenie kell a terméknek, különben elveszíthetjük vásárlóink bizalmát.
5. Lebomló, komposztálható
Akkor használhatjuk a „lebomló” és „komposztálható” kifejezéseket a csomagoláson, ha a szakhatóság által meghatározott időn belül lebomlik, visszakerül a természetbe az adott termék. Tudatnunk kell ugyanakkor a vásárlókkal, hogy milyen körülmények között hogyan bomlik le, ilyen esetben pedig milyen kártékony anyagokat bocsát ki magából. Olyan kérdések merülnek fel például, hogy a termék maradványai csak kijelölt helyen vagy akár egy fogasztói háztartásban is komposztálhatók-e? Szükségesek-e a lebomláshoz ipari körülmények? Komposztálhatóság esetén le kell írnunk azt is, hogy a termék mely része használható fel ilyen módon.
A felsorolt fenntarthatósági eszközöket mindenképpen érdemes beépíteni az üzleti működésünkbe, ugyanakkor – ahogy az a cikkben többször is elhangzik – transzparens, részletes és tiszta kommunikáció nélkül nem tudjuk kihasználni az ebben rejlő lehetőségeket.
Forrás: Forbes