Viszlát, önbizalomhiány! Magabiztos az új ÉN!

Ismerős az érzés, amikor az előttünk álló kihívások előtt úrrá lesz rajtunk az aggodalom, egy bénító szorongás, holott minden tudásunk és készségünk meglenne ahhoz, hogy könnyűszerrel vegyük az akadályokat? Alacsony önértékeléssel sajnos gyakran bekorlátozzuk magunkat, pedig kellő önbizalommal akár sikert sikerre halmozhatnánk. Cikkünkben ahhoz adunk segítséget, hogy hogyan tudunk fellépésünkön javítani és a magabiztosságunkat felturbózni. Teszteltük, ezek a tippek valóban működnek!

Az önbizalomhiány gyakoribb, mint gondolnánk

Az önbizalomhiány számos ok miatt alakulhat ki bennünk. Többek között visszavezethető a kisgyermekkori szocializációs folyamatokra, életünk későbbi szakaszaiban gyűjtött negatív ingerekre, vagy ha olyan környezet vett minket körül, amely nem hatott ránk támogató jelleggel. A következő viselkedésformák mind-mind alacsony önértékelésről tanúskodnak: 

  • Ötleteinket nem osztjuk meg másokkal, mert amiatt aggódunk, hogy nem tartják elég jónak azokat.
  • Folyamatosan túlgondolunk mindent, olyan dolgokat képzelünk a történések mögé, amelyek valótlanok.
  • Nem vállaljuk fel a véleményünket.
  • Másokra hagyjuk a döntéseket.
  • Olyan magatartást és véleményt veszünk fel – mégha el is tér a valóstól -, amiről azt gondoljuk, hogy mások tetszését kiváltja.
  • Folyamatosan a múltban történt kudarcokra, átélt negatív élményekre fókuszálunk, és azokat vetítjük ki életünkre, ahelyett, hogy a jelenben élnénk. 

Mit tehetünk ellene?

Képzeljük el a sikert!

Ha egy kihívás előtt állunk és az esetleges negatív kimenetelek körül járnak a gondolataink, akarva-akaratlanul is teret engedünk irreális félelmeinknek és ez hatással lehet teljesítményünkre is. Ehelyett inkább az elért sikereinket játsszuk le fejben.  Csak képzeljük el, ahogyan a prezentációt követően megtapsolnak minket, ahogyan a vizsgát abszolválva átvesszük oklevelünket, vagy, hogy elújságoljuk családunknak és a hozzánk közel állóknak a jó híreket. Mindez pozitív értelemben fog minket „doppingolni”.

Motiváló zene

Nem véletlen, hogy a sportolók a versenyszámok előtt temperamentumos, erős dallamok kíséretében állnak rajthoz. Valóban működik, belülről serkent minket a jobb teljesítményre. Válasszunk például rockot, a hangerőt emeljük magasra és adjuk át magunkat pár percre a zene ritmusának.  A felfokozott hangulatban jóval nagyobb lendülettel vesszük az akadályokat.

Sport jelentősége

A rendszeres testmozgásnak számos jótékony hatása van. Az aktív és erős fizikum és az, hogy vélt vagy valós határainkat átlépve dolgoztatjuk meg testünket, valódi önbizalmat ad az élet minden területén. Az edzés előnyös hatással bír kognitív képességeinkre és teljesítőképességünkre egyaránt.

Ne korlátozzuk be magunkat!

A megszülető gondolatoknak és a kimondott szavaknak teremtő ereje van. A magatartástudomány ún. önbeteljesítő jóslatnak nevezi: ha valamiről hamis, előzetes megállapítással élünk, az változást idéz elő a viselkedésünkben, ami végül ezt az állítást valóra is váltja. Ha azt mondjuk önmagunkról, hogy „Én ebben nem vagyok jó” vagy, hogy „Nekem az ilyen feladatok nem mennek” azokkal valós korlátokat állítunk önmagunk elé. Nem szükséges önmagunknak és másoknak sem hazudnunk, ha valamihez tényleg nincs elegendő kompetenciák, de fontos, hogy fogalmazzuk át fejben és az előzőek helyett így keretezzük „Én ebben MÉG nem vagyok jó”, illetve „Még fejlődnöm szükséges, hogy jobban menjenek ezek a feladatok”.

Tegyünk valami bátrat és szokatlant!

Bátorságot meríteni leginkább a komfortzónán túli cselekvésekből lehet. Nem feltétlenül a munkánkhoz kapcsolódóan, sőt! Mindannyiunk életében vannak olyan helyzetek, vágyak, események, amelyeket szerettünk volna, szeretnénk megélni, de a környezet visszacsatolásaitól való félelmünk vagy gátlásaink ebben megakadályoztak. Adjunk időt és teret ezeknek, legyen az akár váratlan vagy meghökkentő. Például újítsuk meg külsőnket, vegyünk részt extrém kalandokban vagy osszuk meg elfedett érzéseinket, gondolatainkat számunkra különleges személyekkel. Mindez az élet minden területén növeli önbizalmunkat.

A kudarcok szerepe is fontos

Kudarcok és mélypontok nélkül nem léteznek sikerek. A győzelem építőkövei, természetes velejárói a sikertelen próbálkozások. Így tehát ne szorongjuk attól, hogy részesei lehetünk, hanem fordítsuk előnyünkké mindezek megélését. Tudatosan is feszegethetjük határainkat, így amikor egy-egy ajtóba ütközünk, látni fogjuk, hogy „nem is olyan rossz”. Azaz, a kudarchoz társított félelmeink túlzóak, hiszen megy tovább az élet és környezetünk sem értékeli azokat az általunk hitt módon.