Vállalkozóként helytállni a válsághelyzetben

A szeptemberi online Dobbantó Klubon újra találkozhattunk áprilisi előadóinkkal, Steigerwald Zsuzsival és Fodor-Maksai Annával, a Valueteam szervezetfejlesztési tanácsadóival. Ezúttal arról beszélgettünk, hogy vállalkozóként hogyan kezelhetjük sikeresen a krízishelyzeteket és változásokat.

Kétségtelen, hogy a mostani időszak óriási kihívás elé állítja az egész világot. Válság sújtja a gazdaságot, társadalmi változások zajlanak, családok anyagi helyzetét és hétköznapi működését befolyásolja a járvány, valamint alakítja az egyéni lelki folyamatokat is. Vállalkozóként rendkívüli helyzetekkel találkozunk egyfelől a piaci igények, másfelől pedig a fogyasztói szokások és a munkavállalói viselkedés hirtelen változása miatt, mindemellett pedig a magánéleti problémáinkkal is meg kell küzdenünk. Ráadásul tavasszal azt hihettük, hogy megtanultuk a leckét, de ősszel újabb hullám érkezik, amely újabb dilemmák elé állítja a vállalkozókat.

Ne hagyjuk, hogy a földrengés eldöntsön minket!

A klub előadó szakértői szerint egy sikeres, válságálló vállalkozás egy japán templomhoz hasonlítható, amely a kialakításának köszönhetően ellenáll egy földrengésnek is. Az épületek titka abban rejlik, hogy az emeletek egymástól külön képesek mozogni, így a föld elindulásakor nem dől össze a templom, hanem együtt halad a földdel. Vállalkozóként ezt kell megtanulnunk, hogy hogyan mozoghatunk együtt a változásokkal, hogy egy ilyen helyzet se döntse romba a cégünket.

„Amikor már képtelenek vagyunk változtatni egy helyzetben, változtassuk meg saját magunkat.”

A fenti idézet a világhírű pszichológus, Viktor Frankl tollából származik. Az idézet jól rávilágít a mostani helyzetünkre. A járvány annyira váratlanul ért mindenkit, hogy senkinek sincs bevált receptje ennek a helyzetnek a kezelésére, így nincs kitől tanácsot kérnünk, magunknak kell analizálni a problémát és megoldást találni rá.

Mindez a vállalkozásunk esetén is igaz, meg kell állnunk és végig kell gondolni minden vele kapcsolatos dolgot, diagnosztizálni kell a problémákat, hogy utána elkezdhessünk a megoldáson dolgozni. Ehhez segítséget nyújt, ha egy fát képzelünk el vállalkozásunkként, és megvizsgáljuk, hogy a fának milyen a törzse, ágai, gyökérzete és az azt körülvevő környezet. Ezzel a módszerrel hamar válaszokat kaphatunk kérdéseinkre. Mivel világunkra nem jellemző az állandóság, folyamatosan változásokkal találjuk szembe magunkat, érdemes ezt a vizsgálatot időről időre elvégezni, hogy előre felkészülhessünk egy esetleges krízishelyzetre, mert akkor már nem lesz kapacitásunk erre.

A változás mindig fáj, de végül jóvá fordulnak a dolgok

Bizonyos nagy változásokat életünk során sokszor átélünk vállalkozóként és magánemberként is. Ezekkel kisebb-nagyobb mértékben mindig jár fájdalom is, de ne hagyjuk, hogy ez eltántorítson minket, idővel hozzáedződünk a fájdalomhoz, majd meg is szűnik az, mi pedig erősebbek leszünk, mint előtte.

Nézzük meg, éppen hol vagyunk a változás folyamatában

Szerencsére a változás jól leírható forgatókönyvszerűen, a folyamatot 4 szobaként is elképzelhetjük. Az első szoba az elégedettség szobája, ez az a hely, ahol biztonságban és kényelemben érezzük magunkat, amikor viszont utolér minket egy változás, átmegyünk a második, az elutasítás és tagadás szobájába. Itt szorongunk és félünk, amivel igyekszünk nem is foglalkozni, de egy idő után gyengül a tagadás ereje és kétségbe esünk, ekkor lépünk a harmadik, a zavartság szobájába. Ezen a helyen káoszban érezzük magunkat, nem tudjuk mitévők legyünk, egyfajta érzelmi hullámvasútra kerülünk. Ebben a szobában tanulnunk és fejlődünk. Amint túllépünk a mélyponton, egyre jobbnak tűnik a helyzet és felismerjük a megoldást. Ekkor átlépünk a negyedik, a megújulás szobájába, ahol a tettek mezejére lépünk, és tudjuk, hogy mit kell csinálni. Itt végre kezd visszatérni a biztonságérzetünk és a magabiztosságunk. Ezután pedig visszakerülünk az első szobába.

Egy változásnál sajnos egyik szobát sem hagyhatjuk ki, mindegyiket végig kell járnunk, de hosszútávon mindez hasznunkra válik emberileg és vezetőként is, egy jövőbeli változást már könnyebben kezelünk, hamarabb megtaláljuk a megoldásokat.

Ne szigetelődjünk el az emberektől

Egy válsághelyzetet azok a vezetők tudják a legjobban kezelni, akik értékes kapcsolatokkal rendelkeznek, és akiknek a cége több lábon áll, így amikor az egyiket sérelem éri, a másik még megtartja az egész szerkezetet. Vezetőként fontos, hogy mindig nyíltan kommunikáljunk munkatársainkkal, partnereinkkel és ügyfeleinkkel.

Kapcsolódó fotók