Ügyintéző kisokos: hogyan tudunk hivatalos ügyekben eljárni a koronavírus-járvány idején?

A koronavírus-járvány időszakában számos területen megváltoztak a lehetőségeink. Másképp tudjuk adminisztratív teendőinket intézni, hiszen a legtöbb szolgáltató és hivatal az ügyfelek és a munkavállalóik védelmében módosította nyitva tartását és működésének módját. Cikkünkben összeszedtük, hogy hogyan alakul a bankok és posták ügyfélfogadási rendje, mi a teendőnk, ha például hivatalos ügyekben kívánjuk a kormányablakokat keresni, vagy ha a NAV-hoz szeretnénk kérdéssel fordulni. 

Bankfiókok

Valamennyi hazai pénzintézet arra kéri ügyfeleit, hogy amennyiben nem feltétlenül szükséges a személyes ügyintézés, végezzük tranzakcióinkat elektronikus csatornáikon keresztül, vagy vegyük igénybe a telefonos ügyfélszolgálat segítségét. Javaslataik között szerepel továbbá az is, hogy fizetéskor is az elektronikus megoldásokat részesítsük előnyben, azaz bankkártyánkkal, érintéses fizetésre alkalmas mobiltelefonnal, illetve internetbankon, mobil appon keresztül bonyolítsuk le azokat. Számos fiókhálózatban történt nyitva tartás változás, illetve bezárás, a bankok a honlapjaikon friss információkat közölnek ezekről.  

Posta

A Magyar Posta honlapján olvasható tájékoztatás szerint a boltok 15.00 órás zárására vonatkozó kormányrendelet nem vonatkozik a postákra. A megszokott nyitva tartási időben várják az ügyfeleket a munkatársak. Egyes postákon viszont változhatnak a nyitvatartási idők, ezekről helyben adnak tájékoztatást.

Kormányablakok, okmányirodák

2020. március 18-tól csak előzetes időpontfoglalással érkező ügyfeleket fogadnak a kormányablakok, okmányirodák, és minden egyéb kormányhivatali ügyfélszolgálat, a helyszínen nincs lehetőség sorszámot húzni. Időpontot foglalni az online felületen ügyfélkapus azonosítás nélkül is lehet, kivételt képeznek azonban a gépjárműügyek (pl. gépjármű átírás, forgalomba helyezés stb.). A központi időpontfoglaló alkalmazás innen érhető el. Az elkészült okmányok személyes átvételére az ügyfélszolgálatokon nincs lehetőség, a kormányhivatalok és járási (fővárosi kerületi) hivatalok által kiállított hivatalos okmányokat kizárólag postai úton kézbesítik. Az ügyfélszolgálaton korlátozhatják az ügyféltérben egyidejűleg tartózkodó ügyfelek számát. Arra is felhívják figyelmünket, hogy határozatlan ideig szünetel az ügyfélfogadás a kormányablakokban működő adóügyi ügyfélszolgálatokon.

Közjegyzők

A Magyar Országos Közjegyzői Kamara (MOKK) közölte, hogy a koronavírus-járvány miatt megváltozott jogszabályi és egészségügyi keretek között, de folytatódik a közjegyzői munka. Mivel az irodák nyitva tartása eltérhet a szokásostól, arra kérik ügyfeleiket, hogy amennyiben közjegyzőhöz kívánnak fordulni, mindenképpen érdeklődjenek az adott közjegyzői irodában (telefonon vagy e-mailen) a tényleges ügyfélfogadás rendjéről és idejéről. Javasolják továbbá, hogy ha az adott eljárásban lehetőség van az elektronikus ügyintézésre, úgy válasszuk ezt a csatornát. A közjegyzők továbbra is eljárnak például a halaszthatatlan banki, finanszírozási ügyekben. A már kitűzött tárgyalások többségét várhatóan el fogják halasztani, de erről az adott közjegyző dönt. Hagyatéki tárgyalást viszont nem tűzhetnek ki a közjegyzők, és a kormány által elrendelt rendkívüli ítélkezési szünet miatt március 15-től nem telik le a szokásos határidők ideje a közjegyzői eljárásokban.

Közművek

Az E.ON és az ELMÜ-ÉMÁSZ is úgy döntött, hogy a jelenlegi helyzetben felfüggeszti az áram- és gázfogyasztásmérők, illetve a villamos energia fogyasztásmérő órák személyes leolvasását. Az ügyfelektől azt kérik, hogy akiknél ez esedékes, az órák állását elektronikus csatornákon (online ügyfélszolgálat, mobilapplikációk) keresztül adják meg. Automatikusan nem szükséges a mérőállást elküldeni, hiszen jelezni fogják az érintetteknek, amikor ez szükségessé válik. Az E.ON és az ELMÜ-ÉMÁSZ személyes ügyfélszolgálati irodáit jelenleg zárva tartja, és vállalták, hogy egyetlen lakossági ügyfélnél sem kapcsolják ki tartós számlatartozás miatt az ellátást.

Nemzeti Adó – és Vámhivatal

A NAV is igyekszik csökkenteni az ügyfeleire és munkatársaira ható kockázatokat. A hivatal módosít az ügyfélfogadási gyakorlatán, aminek értelmében az ügyféltérben egyszerre csak annyi ügyfél tartózkodhat, ahány ügyfélszolgálati ablak nyitva van. Az adóhivatal ügyfélszolgálatain korlátozott a nyitva tartás is, heti 25 órában várják az ügyfeleket. A hivatal munkatársai a magánszemélyeket és a vállalkozásokat is arra kérik, hogy a személyes ügyintézés helyett válasszák inkább az elektronikus vagy telefonos csatornákat. Az ügyféltájékoztató és ügyintéző rendszer ingyenesen hívható telefonszáma a 06-80-202-122. Általános tájékoztatás előzetes regisztráció nélkül is kérhető a Nemzeti Adó- és Vámhivatal Infóvonalán, a szintén ingyenesen hívható 1819-es telefonszámon.

Kapcsolódó fotók