Tippek a munkavállalói szorongás kezelésére

A modern világ hétköznapjai számos stresszhelyzetet hordoznak magukban. A koronavírus-járvány ráadásul olyan nem várt tényezőként tört be életünkbe, amelynek következtében a feszültség és az aggodalom minden eddiginél hangsúlyosabban kíséri életünket, így a munkavégzést is. Cikkünkben arról írunk, hogy miként célszerű kezelni a munkavállalói szorongást.

Helyzetfelismerés

Először is ismerjük fel, hogy a jelen időszak merőben más, mint a korábban megszokott, és a jövőbeli üzletmenet sem lesz ugyanaz. Nem várhatjuk el sem önmagunktól, sem kollégáinktól, hogy a külső tényezők figyelembe vétele nélkül folytassák a munkájukat. Az otthoni munkavégzés körülményeit ki kell, hogy alakítsák új rutinokkal és munkaszervezési elvekkel. Ez nem biztos, hogy egyik napról a másikra zökkenőmentesen történik, adjunk számukra ehhez támogatást. Vezetőként ennek technikai hátterének megteremtése alapvető fontosságú feladatunk, ez ad egyfajta stabilitást a csapat számára, és ezzel tudjuk csökkenteni az abból a bizonytalanságból fakadó frusztrációt, hogy a munkájuk hogyan lesz szervezhető, átlátható. Erre számos, a távmunkát nagyon hatékonyan tervezhetővé tévő irodai programcsomag áll rendelkezésünkre.  Ezen felül az is sokat jelent, ha egyszerűen csak tudatjuk kollégáinkkal, és rendszeresen fel is hívjuk arra a figyelmüket, hogy elérhetőek vagyunk számukra, ha bármilyen nehézségük támadna, akár a munka mennyiségét, akár az otthoni munkavégzést illetően.

Megértés és segítségnyújtás

Nagy különbségek lehetnek abban, hogy ki hogyan éli meg a krízishelyzeteket. Lehet, hogy mi könnyebben vesszük a nehézségeket kiforrottabb stresszkezelési technikáinknak köszönhetően, de vannak olyanok, akik számára komoly nehézségeket jelent a feszültség feldolgozása, és akár pánikjellegű reakciókat is kivált náluk a folyamatos szorongás. Munkáltatóként szükséges, hogy figyeljünk munkatársainkra, ha kell, segítsünk néhány eszköz ajánlásával, vagy akár valamilyen közös módszertan kidolgozásával. Jó megoldás lehet mentálhigiénés szakember bevonása, akivel a kapcsolattartást a cégben dolgozók részére elérhetővé tesszük.

Rendszeres szünetek

A távmunkának lehetnek előnyei és hátrányai egyaránt. Vannak, akiknek problémát okoz a rendszer kialakítása vagy az otthoni körülmények között a produktivitásuk fenntartása. De sokan arról számolnak be, hogy a home office idején életük sokkal inkább átalakul egy folyamatos munkavégzéssé, hiszen a munkaidő kezdetén és végén nincsenek meg a szokásos nyitó vagy záró rutinok, úgy, mint például a munkahelyre történő utazás, onnan való hazaindulás, esti bevásárlás. Így a nap „összefolyik” és a munkát nem tudják letenni, elengedni az arra kijelölt időtartam végén. Ezt munkáltatóként sem célszerű pozitívan értékelni, hiszen ez rövid idő után is könnyen munkatársaink kiégéséhez vezethet. Így inkább hívjuk fel a figyelmet arra, hogy tartsanak bizonyos időközönként kis szünetet: aki megteheti, levegőzzön egyet az udvarán vagy teraszán. A nap kezdetén és végén pedig iktassunk be egy közösségi egyeztetést - például egy Skype beszélgetést-, amely formálisabb értelemben is segíti az időkeretek betartását.

Sporttal a stressz ellen

Kutatások zöme alátámasztja, hogy a mozgás nagyon jó eszköz a stressz és a szorongásos tünetek kezelésére. Edzés során szervezetünk endorfin (boldogság) hormont termel, pozitív impulzusokat szolgáltatva agyunknak és egész szervezetünknek. Főleg abban a helyzetben, amikor korlátozottak a lehetőségeink a lakóhelyünk elhagyására és a megszokott aktivitásunk drámai módon lecsökken, fontos, hogy találjuk meg a módját, hogy ezt ellensúlyozni tudjuk, energiáinkat levezessük. Számos ingyenes óra is elérhető az online térben, orientáljuk munkatársainkat mindezek igénybe vételére. Amennyiben cégünknek lehetősége van rá, akár zártkörű, csak a munkatársak által igénybe vehető közös mozgást nyújtó szolgáltatással is támogathatjuk őket, külsős edző bevonásával.