Piackutatás: Mégis hogyan?

Amikor vevőszerzéssel kapcsolatban olvasunk hasznos tippeket, a legtöbb esetben találkozunk a piackutatás fogalmával. Mi érdekli a vevőinket, hogyan tudunk egyedivé válni a szemükben, milyen megoldások válnak be nekik leginkább? Mind-mind nagyon fontos kérdések, amelyekről valóban akkor tudunk meg a legtöbbet, ha piackutatást végzünk. De mégis hogyan fogjunk hozzá? Jó hír, hogy nem kell feltétlenül bonyolult módszertanokban gondolkodnunk, mutatjuk a lehetőségeket!

Inkább egy piackutatás ma, mint elhibázott üzletfejlesztés holnap!

Főként kezdőként, de már tapasztaltabb vállalkozóként is könnyen abba a hibába eshetünk, hogy különféle fejlesztéseink során – legyen az akár egy új weboldal, új design vagy termék – az alapján tervezünk, amit mi magunk sikerre érdemesnek gondolunk. Ezzel szemben viszont abból célszerű kiindulunk, hogy a vevőink milyen megoldásokat preferálnának. Hiszen cégvezetőként nem feltétlenül úgy gondolkodunk, mint a célpiacunk, így könnyen abban a helyzetben találhatjuk magunkat, hogy bár megvalósult a szerintünk ütős ötlet, azonban a valóság azt tükrözi, hogy a tömeg igényeitől messze elmarad. Érdemes tehát 0. lépésként egy piackutatás során felmérnünk a szükségleteket.

Lássuk a módszereket!

Keresési forgalom vizsgálata: a vevők vásárlás előtt a legtöbb esetben rákeresnek a termékre az interneten. Ha van információnk arról, hogy milyen gyakorisággal, milyen szavakkal vagy kifejezésekkel böngésznek, akkor jó eséllyel tudunk következtetni arra, hogy mennyire érdekli a termék a piacot. Ehhez jó eszköz a Google Trends alkalmazás vagy a Google Ads kulcsszókereső program. Előbbivel azt tudjuk mérni, hogy az egyes időszakokban nőtt vagy csökkent-e a keresési gyakorisága az egyes termékeknek, azaz, láthatjuk, hogy van-e valamiféle (pl. évszakonkénti) szezonalitás az igényben. A kulcsszókeresővel pedig lekérhetjük az egyes kifejezések havi keresési forgalmát. Például: futócipő: 800 – 3 ezer keresés/hó.

Látogatottsági adatok: a Google Analytics segítségével folyamatosan nyomon tudjuk követni többek között azt, hogy hányan látogattak az oldalunkra, honnan érkeztek oda (pl. keresőből, közösségi oldalakról, hirdetések vagy kereszthivatkozások útján), mennyi időt töltöttek ott és milyen demográfiai adatokkal rendelkezők adták le a rendeléseiket. Mindez nagyon hasznos információ ahhoz, hogy tudjuk, milyen körben vagyunk a legnépszerűbbek.

Vélemények, komment szekció: a közösségi oldalakon legyünk aktívak, posztoljunk rendszeresen, és figyeljük a reakciókat. Ne csupán a lájkok számára fókuszáljunk, a kommentek és az ajánlások jóval több, hasznosítható információt szolgáltathatnak számunkra a vevők attitűdjeiről.  Legyünk proaktívak, heti egy alkalommal tegyünk fel nekik egy-egy direkt kérdést is azzal kapcsolatban, hogy mennyire elégedettek termékünkkel vagy szolgáltatásunkkal. Tarthatunk egy online ötletbörzét is arra vonatkozóan, hogy milyen új termékjellemzőnek örülnének leginkább.

Szekunder kutatások: számos olyan kutatás elérhető, amelyekből származó információkat a saját üzleti tevékenységünk fejlesztése során is eredményesen felhasználhatunk. Ilyenek például a különféle iparági elemzések, a Központi Statisztikai Hivatal által közzétett adatok vagy kutatócégek által ingyenesen közzétett vagy megvásárolható kutatási eredmények.

Kérdőívek: nem igényel hosszadalmas munkát és energiabefektetést, mégis rendkívül hasznos lehet, ha olykor kérdőíves formában kérdezzük jelenlegi, vagy akár potenciális vevőinket. Általános szabály, hogy ne legyen túl hosszú, hanem körülbelül 10-12 kérdést tartalmazzon, amelyekkel a jelenlegi elégedettségükről, fejlesztési javaslataikról, általuk érzékelt ár-érték arányról kérdezzük őket. Akár egy nyereményjáték keretében is segíthetjük a kitöltési kedvet, így növelhetjük márkánk ismertségét is.

Konkurenciaelemzés: nem törhetünk úgy az élre a piacon, ha nem figyeljük folyamatosan azt is, hogy versenytársaink működése, kínálata, reklámtevékenysége hogyan alakul. Tudnunk kell, hogy mi az aktuális és a várható trend, mi az, ami a piacon húzóerőnek számít, és nem maradhatunk el tőle, ahogyan azt is, hogy hová érdemes betörnünk, mert még nem áll rendelkezésre megfelelő kínálat. Figyeljük a konkurencia online megjelenését, közösségi aktivitását és termékportfólióját is, webes felületeiken, elérhető céginformációkon, iparágelemzéseken keresztül.