Piackutatás a sikeres vállalkozásért

Akár új vállalkozást tervezünk, akár meglévő vállalkozásunk keretében szeretnénk új terméket vagy szolgáltatást bevezetni, az előzetes piackutatás csakis hasznunkra válhat. Ha már körvonalazódott a vállalkozási ötlet, illetve az új termék koncepciója, meg kell győződnünk arról, hogy az életképes és valós igényeken alapul, ezt követően pedig meg kell határoznunk az értékesítés és a marketing főbb csapásvonalait. Ezek annál hatékonyabbak és célravezetőbbek lesznek, minél alaposabban megismertük lehetőségeinket és korlátainkat.

Egy professzionális piackutató cég munkáját nehéz ugyan kiváltani, de számos ingyenes lehetőség áll rendelkezésünkre, amelyek segítségével átfogó képet kaphatunk a piacról, a versenytársakról, a fogyasztók magatartásáról és igényeiről. Letesztelhetjük előzetesen a leendő logónkat, szlogenünket, nevünket is, ugyanis nagyon fontos információ, hogy kívülállók mire asszociálnak? Vajon arra, amire szeretnénk? Sok bosszúságtól – és persze sok felesleges kiadástól – megkímélhetjük magunkat, ha körültekintően tervezünk.

  • Mennyire telített a piac? Valóban igény van a leendő piacunkon még egy online bioboltra, esküvőszervezőre, coachra, vagy a környéken még egy virágüzletre, jógastúdióra, könyvelőirodára?
  • Amit kínálunk, hasznos? Valós piaci igényre épül? Hány potenciális vevővel számolhatunk?
  • Milyen újdonsággal szolgálhatunk leendő vevőinknek? Mit tudunk nekik nyújtani, amit máshol nem kapnak meg?
  • Kik a versenytársaink? A vállalkozásunk miben lesz más? Mi az, amit a versenytársaink jól csinálnak, és mi az, amit sokkal jobban is lehetne?
  • Hol tudjuk elérni a célcsoportunkat? Mely csatornákat részesítik előnyben? Üzletből vásárolnak szívesebben, mert szeretik megfogni, felpróbálni, kipróbálni az adott terméket? Fontos nekik a személyes kapcsolat, hogy kérdezhessenek, tanácsot kérjenek az eladótól? Vagy webáruházban is sikeresen értékesíthető a termékünk?

Miután megfogalmaztuk a számunkra legégetőbb kérdéseket, különböző forrásokból kereshetjük a válaszokat.

Gyűjtsünk információkat szakmai adatbázisokból, nyilvános kutatási eredményekből!

Gazdasági és demográfiai adatokat több ingyenes forrásból is beszerezhetünk, például a Központi Statisztikai Hivataltól. Tegyük fel, hogy apartman(oka)t adnánk ki turistáknak: érdemes böngészni a KSH legfrissebb jelentését a szálláshelyek vendégforgalmának alakulásáról. A nagyobb kutatócégek nyilvánosságra szokták hozni egyes kutatási eredményeiket, például a GfK a vásárlóerőről, a Nielsen a vásárlási döntésekhez vezető impulzusokról , vagy az Ipsos a reggelizési szokásokról. Érdemes a honlapjaikon körülnézni, némelyiknél hírlevélre is feliratkozhatunk, például az NRC Marketingkutató Magazinjára. Rengeteg információt gyűjthetünk a versenytársakról és a piacról egy szakkiállításon vagy konferencián, míg egy Facebook vagy Meetup csoport alkalmas lehet arra, hogy megvitassunk bizonyos kérdéseket szakmabeliekkel.

Közvetlen megkérdezés

Leendő vevőinket nem árt minél jobban megismerni. Jó eséllyel már most vásárolnak a miénkhez hasonló terméket, és fel kell majd keltenünk az érdeklődésüket saját kínálatunk iránt. Hogyan mérjük fel potenciális vevőinket?

Vitassuk meg a tervünket az ismerőseink ismerőseivel – ez jóval hatásosabb lesz, mintha saját barátainkat vagy rokonainkat kérnénk meg, ők valószínűleg elfogultak lennének. Mindenképp megéri, hiszen a reakciók jó esetben megerősítik az elképzeléseinket, ellenkező esetben pedig visszatérhetünk a tervezőasztalhoz, hogy tovább dolgozzunk. Sokféle kérdést feltehetünk, de ne feledjük, hogy a kapott információkat majd fel is kell dolgoznunk. Nyitott kérdésekre adott válaszokat igen nehéz összehasonlítani, ezért igyekezzünk minél több olyan kérdést feltenni, amelyekre könnyen értékelhető a válasz (pl. előre meghatározott lehetőségek közül kell választani vagy súlyozni).

Írásos kérdőívet is készíthetünk, érdemes kipróbálni valamelyik ingyenes online kérdőív-készítőt, például a Google Űrlapokat, a Survio-t, vagy a Kerdoivem.hu-t. Ez esetben figyeljünk oda a terjedelemre – legyen pár perc alatt kitölthető –, valamint a kérdéstípusokra, hogy a válaszok összehasonlíthatók, számszerűsíthetők legyenek. A Kerdoivem.hu-n számos hasznos tippet olvashattok arról, hogyan készítsünk jó kérdőívet. Posztoljuk ki a kérdőívet Facebookon, kérjük meg ismerőseinket is, hogy osszák meg!

Konkurencia-kutatás

Kik lesznek a versenytársaink? Fontos őket is megismerni, tanulni a hibáikból, ellesni a bevált fogásokat. Egy egyszerű Google keresésen és a közösségi oldalakon végzett kutakodáson túl célszerű részt venni néhány szakmai konferencián, kiállításon, vagy akár megkérdezni leendő beszállítóinkat, akiket ezen a ponton már valószínűleg felkerestünk a jövőbeni együttműködéssel kapcsolatban.

Ha már tudjuk, hogy mely cégeket kell alaposabban megvizsgálnunk, nézzünk körül a honlapjukon, akár vásároljunk is tőlük, hogy első kézből szerezzünk tapasztalatot a kiszolgálásról, az ügyfélszolgálatukról, folyamataikról. Ne szorítkozzunk a helyi konkurens cégekre: az online vásárlás világában a nemzetközi versenytársaknak is járjunk utána!

Ingyenes online eszközök

Léteznek ingyenes, üzleti felhasználásra kitalált online piackutató eszközök is, amelyeket érdemes kipróbálni. Ilyen például a Google Trends, amely sokféleképpen szűrhető szempontok mentén mutatja meg nekünk a keresési trendeket megadott témakörökben. A termék iránt érdeklődők milyen más témák iránt érdeklődnek még? Ezek mind értékes muníciót adnak a kezünkbe, például online marketing kampányaink tervezéséhez. A Consumer Barometer elnevezésű eszköz a Google által készített és évről évre frissített kutatás alapján fest részletes képet a világ fogyasztóiról.