Nincs még webshopja? – Legyen!

Az elmúlt három év legnagyobb vásárlási kedvét mutatták a tavalyi adatok: a kiskereskedelmi forgalom bővülése 5,5 százalékkal haladta meg a 2014-es szintet, a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint. A növekedési ütem nemzetközi viszonylatban is kitűnik, hiszen jelentősen megelőzte az uniós átlagot. Jó hír az is, hogy a trend folyamatos: 2013 júliusa óta folyamatosan nőnek az eladások.

A forgalom bővülését nagyrészt az internetes vásárlások megugrása eredményezte tavaly, a hazai netezők mintegy 42 százaléka vásárol már online. Az e-kereskedelem rohamosan bővül, tavaly már a magyar internetező lakosság mintegy negyven százaléka, azaz közel hárommillió fő vásárolt hazai webshopokból, illetve 16 százaléka, több mint 800 ezer ember rendelt külföldi oldalakról termékeket – derült ki a Gemius Hungary Kft. kutatásából.

Mivel a magyar fogyasztók több mint fele még egyáltalán nem vásárol online, jelentős potenciál rejlik e területben. A legtöbben könyv-zene-film, ruházat és kiegészítő kategóriában, illetve mozi-, koncert- és színházjegyeket vásároltak neten. Az utóbbi időben az okostelefonok, műszaki cikkek, és bútorok vásárlása is megnőtt, idén növekedhet az élelmiszerek, kiemelkedően a frissáruk netes vásárlása is.

A Google februárban gyűjtötte össze a netes vásárlások trendjeit, segítségképpen a vállalkozók számára. Eszerint a magyar internetezők közel nyolcvan százaléka, ha információra van szüksége, online tájékozódik, és mintegy fele így találkozik először a később megvásárolt termékkel is. Kimutatták: a neten keresgélőknek már több mint ötöde vásárol online a keresést követően, és az arány folyamatosan nő. A Google egyébként azt ajánlja a vállalkozóknak, hogy tegyék nyilvánossá elérhetőségeiket: címüket, telefonszámukat. A magyar internezőknek ugyanis negyede csak a netes keresés kapcsán fedezi fel a környékén elhelyezkedő vállalkozásokat. Az pedig sokat dob a vásárlási kedven, ha valami közel van, mivel az online vásárlók 72 százaléka még személyesen, a boltban veszi át a szerzeményét. Más felmérések szerint egyébként a futárszolgálat, és a készpénzes fizetés is az egyik legkedveltebb átvételi mód.

A kiskereskedelmi forgalomra vonatkozó előrejelzések szerint idén összességében is tovább nőnek az eladások, bár a tavalyinál kisebb mértékben, mintegy 3-4 százalékkal. A GDP mérséklődő bővülési üteme mellett az online pénztárgépek „statitsztikajavító" szerepe sem lesz olyan meghatározó, mint 2015-ben volt. Ugyanakkor az adócsökkentések felpörgethetik a vásárlásokat: a személyi jövedelemadó, a lakás áfa, illetve a sertéshús áfájának csökkentése kedvezően hat idén a lakosság költekezési kedvére.