Nézz és láss! A szemtorna áldásos hatásai.



Az irodai munka hátulütői

Gyakori jelenség, hogy a monitor előtt ülve hibás látási és testtartási szokásokat veszünk fel. Bámulunk anélkül, hogy tudnánk róla, sokszor pedig csak az egyik szemünket használjuk, ami ahhoz vezet, hogy elfelejtünk háromdimenziósan látni. Nem ritka, hogy megfeszítjük a nyakunkat és előretoljuk a fejünket, mely által kevesebb vér jut a szemhez, azaz kevesebb tápanyag és oxigén is. Nap mint nap a monitor előtt alig fél méterrel ülve, keveset pislogva, egy vibráló képernyőt figyelve nem is csoda, ha a munkaidő végén már alig látunk.

A szemtorna alapkoncepciója

A szemtorna vagy szemjóga Dr. W.H. Bates amerikai szemorvos nevéhez köthető, aki azon a véleményen volt, hogy a látás egy tanult szokás, melynek elfelejtése szemromláshoz vezet. Bates elméletének alapja, hogy a szemek „csak” érzékszervek, vagyis passzív befogadók, az érzékelés pedig az agyban történik.  Bár Bates úgy vélte, hogy minden látási zavarban szenvedő egyénnek szemtréningre van szüksége, későbbi kutatások bebizonyították, hogy ezen felvetése téves volt. Cukorbetegség okozta látásromlás, zöld- és szürkehályog, daganat, örökletes színvakság, illetve ideghártya leválása esetén ne végezzünk szemtornát!

Gyakorlás, gyakorlás, gyakorlás

A szemtornában nincs semmi ördöngösség, egymagunk is tudunk gyakorolni. Látásunk már a tornát követő néhány perc elteltével élesedik, hosszantartó eredmény pedig kitartó gyakorlással egy-két éven belül érhető el. Fontos: szemtorna alatt ne viseljünk szemüveget és lehetőleg kontaktlencse nélkül végezzük!

1.       Pislogjunk sokat! Pislogással cserélődik a szemünk felületén a könny, ellazulnak a szemünk körüli izmok és felfrissül szemünk vérellátása. Ha gyengéden megmasszírozzuk a szemünk környékét, a hatás fokozódik, és az sem mellékes, hogy kellemes érzésben lesz részünk.

2.       Körözzünk szemeinkkel! Gyerekkorunkban biztos sokunkra rászóltak, hogy „Ne forgasd a szemeid!”, pedig látásunk élesítése érdekében nincs is ennél fontosabb. Nézzünk szemeinkkel jobbra, balra, fel, le. Fontos, hogy fejünket mindvégig mozdulatlanul tartsuk. A gyakorlatot egyik, majd másik irányba tízszer végezzük el!

3.       A bandzsításról is leszoktattak minket kiskorunkban, de a szemtorna szempontjából ez is hatékony módszer. Az orrhegyre történő bandzsítás a könnyebb alkalmazkodást elősegítve mozdítja meg szemizmainkat.

4.       A szemtorna végén ajánlott összedörzsölni a tenyerünket, majd a szemünkre helyezni. Élvezzük kezünk melegét, kusza gondolatainkat pedig kapcsoljuk ki erre a néhány másodpercre.

Számtalan ingyenesen letölthető szemtorna applikációt találhatunk többek között a Google áruházban is, amelyek figyelmeztetést küldenek, nehogy elmaradjon a napi gyakorlás.

Túl a szemeken

Aki komolyan gondolja a szemtornát, annak muszáj odafigyelnie az életmódjára. A mély légzés és a mosolygás segít az éleslátásban, ellenben a félelem és a stressz negatív hatással van szemünk fényére.  Ajánlott az A, C, és E-vitaminban, továbbá karotinoidokban és cinkben gazdag élelmiszerek fogyasztása. A spenót, brokkoli, sütőtök, sárgarépa, édesburgonya, áfonya, szeder, diófélék, magvak kiemelten jótékony hatást gyakorolnak a látó szervrendszerre.