Mit tehetünk, ha lejárt esedékességű tartozásunk van a NAV-nál?

Annak függvényében, hogy adószámlánk egyenlege hátralékot vagy túlfizetést mutat, a NAV nyilvántartása alapján tájékoztat minket a szükséges feladatokról. Amennyiben az ügyfélnek lejárt esedékességű tartozása van, az adóhatóság felhívhatja az adózó figyelmét a mulasztásra, ám ez a lépés törvényileg nem kötelező, így a hatóság dönti el, hogy kíván-e felszólítást küldeni.

Hogyan kapok értesítőt, ha ügyfélkapuval rendelkezem?

Az ügyfélkapuval rendelkező ügyfelek kizárólag elektronikus úton kapnak értesítőt arról, hogy fizetési hátralékuk van, amelyet a NAV csupán tájékoztatás céljából küld. Figyelnünk kell azonban arra, hogy a levélben foglalt utasításokat teljesítsük, ellenkező esetben végrehajtási eljárás megindítására kerülhet sor.

Az ügyfélkapuval nem rendelkező ügyfelek postai úton kapnak fizetési értesítésről szóló tájékoztatást.

Mi a teendő a levél kézhezvételét követően?

Fizetési hátralék esetén az alábbiakat tehetjük:

1. Tartozás rendezése

A fennálló tartozást a levélben foglaltak szerint rendezhetjük csekken, ügyfélszolgálaton bankkártyás fizetéssel, készpénz-átutalási megbízással, átutalással, internetes bankkártyás fizetéssel (VPOS), vagy az Elektronikus Fizetési és Elszámolási Rendszeren (EFER) keresztül.

2. Fizetési kedvezmény előterjesztése

Amennyiben előre tudjuk, hogy az értesítőben foglalt fizetési kötelezettségünket nem fogjuk tudni határidőre teljesíteni, fizetési kedvezményekhez is folyamodhatunk. Cégünk anyagi helyzetének megfelelően nyújthatunk be az adóhatósághoz részletfizetési, mérséklési vagy fizetési halasztási kérelmet is. Az eljárás egyéni vállalkozóknak és magánszemélyeknek illetékmentes, egyéb esetekben 10 ezer forintos eljárási díjat kell fizetni. További fizetési kedvezményekkel kapcsolatos információkról a nav.gov.hu oldalon tájékozódhatunk.

Túlfizetés esetén az alábbiakat tehetjük:

Ebben az esetben az adózónak jogában áll túlfizetését az esetlegesen fennálló hátralékos adónemek tartozására átvezettetni, így a tartozás kiegyenlítettnek minősül. Az átvezetési kérelmet az adózók az 1717-es nyomtatvány benyújtásával kérelmezhetik, amelyet a nav.gov.hu oldalon a „nyomtatványkitöltő programok”, „egyszerű, vagy összetett keresés” menüpont alatt találnak meg.

Az átvezetést célzó kérelem elektronikus vagy postai úton is benyújtható, de lehetőség van a telefonos ügyintézésre is, ám ehhez rendelkeznünk kell a rendszerhasználathoz szükséges ügyfél azonosítóval.

 Mi történik, ha a tartozás kiegyenlítése nem történik meg a felszólításban foglalt határidőre?

Ha a felszólítást követően elmulasztjuk a megadott határidőre történő befizetést, vagy nem folyamodunk fizetési kedvezményi eljáráshoz, akkor az adóhatóság végrehajtási eljárást kezdeményezhet. Ennek különös jelentősége lehet cégünk jövője szempontjából, hiszen a végrehajtás alatt álló adózók listája online is elérhető, valamint a végrehajtás ténye a cégjegyzékben is látható lesz. A végrehajtási eljárás az adózónak minden esetben többletköltséget jelent, és ingatlan, vagy egyéb ingóságok lefoglalásával is végződhet.