Mentális egészségünk megőrzése vállalkozóként – mit tehetünk érte?

A mentális egészség megőrzése minden ember számára fontos, azonban vállalkozóként fokozottan ki vagyunk téve a stressztényezőknek. De mit tehetünk azért, hogy csökkentsük az egészségünket (és így a vállalkozásunkat is) veszélyeztető tényezők hatását?

Veszélyeztett csoport

Egy amerikai kutatás szerint az egyéni vállalkozók akár másfélszer hajlamosabbak mentális betegségekre, mint az átlagemberek. De mi áll e mögött az ijesztő megállapítás mögött?

A vállalkozókat általánosságban többféle stressz éri, mint azok, akik alkalmazottként dolgoznak egy cégnél. Az első és legfontosabb ilyen tényező, hogy egyéni vállalkozóként saját magunk felelünk – névlegesen és financiálisan is – a cég működéséért. Egyedül vagyunk a döntéshozatalok során, majd azok következményeinek kialakulásakor, legyenek pozitívak vagy negatívak az eredmények. Emellett a vállalkozás legtöbb esetben a saját „gyermekünk”, a munkánk gyümölcse az alapötlet megálmodásától a cégalapításig. Majd a folyamatos fenntartása, illetve növekedése is a mi felelősségünk. Így nem kérdés, hogy érzelmileg sokkal jobban kötődünk, mintha csupán beosztottak lennénk egy tőlünk független vállalatnál. Ezért minden egyes sikert – és különösképp a nehézségeket - sokkal inkább átérezzük és magunkra vesszük, ez pedig a magasfokú érzelmi töltöttség miatt a testi- és mentális állapotunkra is negatív hatással van rövid- és hosszú távon egyaránt.

Mindezt súlyosbítja, hogy egyéni vállalkozóként nincs fix munkaidőnk. Így a pihenésre, regenerálódásra – valamint a családra, és a társas kapcsolatokra szánt idő is rendszeresen rövidül. Nincs külső korlátunk, az elmaradt feladatok súlya viszont csak minket terhel, így hajlamosak vagyunk ezt előtérbe helyezni más értékeink rovására.

Mindezeken túl az, hogy ezt nőként, illetve anyaként tesszük jelenti az igazi kihívást. Teljesen más szerepkör(ök)ben is helyt kell állni a gyermek(ek) nevelése, a család életének és a háztartás vezetésének menedzselésével együtt.

(Ki)égés?

Sokat hallani a kiégés (angolul burnout) szindrómáról, amely egy olyan fizikai-érzelmi-mentális kimerülés, ami hosszú távú fokozott érzelmi megterhelés, kedvezőtlen stresszhatások következtében jön létre. Tehát mentális leterheltségünknek igen súlyos következményei lehetnek. Hosszú távon akár kiégéshez is vezethet, amely amellett, hogy munkateljesítményünket nagy arányban lerontja és vállalkozásunk életgörbéjét lefelé fordítja, fizikai állapotunkra is káros hatással van, sőt, társas kapcsolatainkra és egész környezetünkre is rányomhatja a bélyegét. A burnout jelenségről részletesen itt írtunk.

Öt mankó

Mindezek alapján látható, hogy egyéni vállalkozóként a tudatos munkavégzés, a munka-szabadidő egyensúlya és a megfelelő szemléletmód elengedhetetlen ahhoz, hogy tartósan és örömmel végezhessük ezt a munkamódot és életformát.

Ennek jegyében fontos, hogy tudatosan ügyeljünk azokra a „mankókra”, amik segítenek megőrizni mentális egészségünket – ezek közül mutatunk most ötöt.

1. Önértékelés, önkép

Kutatások bizonyították, hogy bizony hatással vagyunk a saját önképünkre – erősíthetjük és gyengíthetjük is a magunkról alkotott képet, amellyel befolyásoljuk aztán az elért eredményeinket is. Az, hogy hogyan gondolkodunk önmagunkról, meghatározza, hogy milyen célokat tűzünk ki magunk elé, ezért fontos, hogy mindig bízzunk magunkban, hogy képesek vagyunk elérni a kitűzött céljainkat.

Azonban az sem elhanyagolható, hogy ez az önkép reális legyen. Azáltal, hogy tisztában vagyunk saját erősségeinkkel és fejlesztendő területeinkkel, pontosabban tudjuk meghatározni azokat az elérendő célokat, illetve a szükséges (akár külső) erőforrásokat, amelyekkel sikerélményt élhetünk át, egyúttal fejlődhetünk is.

2. Egyedül nem megy – Nem is kell!

Egyrészt azért, mert vállalkozóként sok esetben magunkra vagyunk utalva, másrészt mert nem lehetünk minden, a vállalkozás működése során felmerülő kérdésben szakértők. Kulcsfontosságú, hogy bevonjuk a szükséges és megfelelő segítséget. Ez lehet szakmai segítség egy adott területen (pl. social media vagy online kommunikáció, adózás, és így tovább), de lehet egy lelki ventilálást segítő partner is. Utóbbi célra érdemes – a szeretteink támogatásán túl – olyan partnert keresni, aki szintén a vállalkozói szférában mozog, így pontosan érti a problémáinkat, és szükség esetén releváns tanácsot tud adni.  Ilyen indíttatásból alakult már számos csoport, ahol megoszthatjuk gondolatainkat, és a résztvevők közösségként támogatják egymást.

3. A siker különféle mércéi - Tagoltság

Az, hogy részekre tudjuk tagolni a munkánkat, lényeges készség vállalkozóként. Egyéni vállalkozónak lenni sokszor akkora terhet ró ránk, hogy mindent felemésztőnek érezhetjük, holott fontos, hogy szem előtt tartsuk: egy vállalkozás életében a siker sokféle módon mérhető. Az, hogy a munka mellett mennyi (minőségi) időt tudunk szeretteinkkel tölteni, hogy értékelni tudjuk a vállalkozásunk életében elért akár kisebb sikereket is. Ha többféle eredményt is sikerként könyvelünk el és nem csak a vállalkozás egyetlen, segít abban, hogy ha kudarc ér minket a munkánk során, ne viseljen meg olyan jelentős mértékben, ne vegyük magunkra, ne vetítsük ki az egész életünkre. Emlékezzünk az egyéb sikereinkre, mert így van mire támaszkodni, van, ami átlendít és erőt ad a munka folytatásához.

4. Legfontosabb értékek – Miért kezdtem el?

Fontos, hogy időről-időre emlékeztessük magunkat, hogy melyek azok a célok, amelyekért létrehoztuk a vállalkozásunkat, és mik azok az értékek, amelyek meghatároznak minket, melyek a legfontosabbak számunkra. Kudarc bárkit érhet – azonban az számít igazán, hogy ezekből a kudarcokból fel tudunk-e állni és tanulunk-e a hibákból, utána megerősödve tudjuk-e folytatni a munkánkat!

5. Csak őszintén!

Az, ha úgy érezzük, összecsapnak a fejünk felett a hullámok, egyáltalán nem szégyellnivaló. Sőt!

A vállalkozók többsége nem szereti bevallani, hogy nehézségekkel küzd, hiszen az kihathat az üzleti partnerek megítélésére, amely aztán az üzlet eredményeire is visszahathat. Vagy megesik, hogy valaki már olyan mértékben csak a vállalkozására fókuszál, hogy nem látja az azon túlmutató problémákat.

Azzal, hogy be- és elismerjük, hogy mi is küzd(het)ünk problémákkal, már megtesszük az első nagy lépést afelé, hogy megoldást találjunk rájuk, és így elkerülve a komolyabb stresszhatást, megőrizzük testi és lelki egészségünket.

Kapcsolódó fotók