Inkább így hirdess! Marketingtippek kezdő vállalkozóknak

A vállalkozásunk sikeres indulása főként azon múlik, hogy fel tudjuk-e kelteni potenciális vásárlóink érdeklődését, és tudunk-e megfelelő vevőforgalmat generálni. Ehhez nélkülözhetetlen a jól átgondolt és ütőképes marketing. Azonban kezdő vállalkozóként nagyon körültekintőnek kell lennünk, hiszen kritikus következményekkel járhat, ha reklámköltéseinket nem a megfelelő módon tervezzük meg. Nézzük, hogy melyek azok a tipikus hibák, amelyeket jobb elkerülnünk!

1. Az alapok: a stratégia

Hiba: A kezdeti lelkesedés diktálta lendület miatt gyakori hiba, hogy különböző platformokon, szétszórtan vagy akár kísérletezés jelleggel, koncepció nélkül kezdünk el hirdetni, mondván, előbb megnézzük, megéri-e több pénzt költeni rá.

Inkább így: Egy alaposan elkészített stratégia nélkül jobb, ha nem is fogunk semmilyen aktivitásba. A stratégiának részletesen tartalmaznia kell valamennyi tervezett témát és felületet (közösségi oldalak, weboldal, kültéri reklám, nyomtatott sajtó, stb), amelyen meg szeretnénk jelenni, az azokhoz kapcsolódó költségvonzatokkal és ütemezéssel.

2. Saját ízlésünket követjük

Hiba: Gyakori hiba (nem csak kezdők esetén), hogy a reklámok, arculatok, a honlap megjelenését vagy a különféle csomagolásokat saját ízlésünkre formálva tervezzük vagy terveztetjük meg.

Inkább így: A vevőink igényeit, ízlését kell megismernünk, tetszésüket pedig elnyernünk. Lehetséges, hogy nekünk a piros a kedvenc színünk és azt gondoljuk, hogy mások számára is megkapó lesz, de sikeresek akkor leszünk, ha a piac elvárásaira fókuszálunk. Végezhetünk például piackutatást köreikben, illetve folyamatosan monitorozzuk a visszajelzéseiket.

3. Rossz célközönség

Hiba: Gyakori a kampányok során, hogy nem a határozzuk meg pontosan, hogy kiket kívánunk elérni és a számunkra nem megfelelő célközönség találkozik hirdetéseinkkel. Pedig minden vásárlói csoport egyedi és különbözően reagálnak egy-egy megkeresésre vagy reklámra.

Inkább így: A célcsoportunkat vagy célcsoportjainkat pontosan be kell határolni és meg kell ismerni. Piaci jelentések, piackutatások szintén jó módszerek arra, hogy megismerjük a vásárlókat, de hasznos, ha a Google Analytics segítségével figyeljük az oldalunkra látogatók tulajdonságait. Mindezekre építve már tudunk célzott, személyre szabott ajánlatokkal élni.

4. Nem világos az üzenet

Hiba: Lehetséges, hogy már van egy jó honlapunk, magkapó megjelenésünk és hirdetésünk, de nem egyértelmű, hogy mi a szolgáltatás vagy termék (szebb megfogalmazással élve: megoldás), amelyet reklámozunk. Például hegyes vidéken kiránduló, jókedvű fiatalok csoportja sugall jókedvet és lendületet a kampányfotóinkon, de sem egy felirat vagy más célzás nem utal arra, hogy a mi márkánk ehhez mivel járul hozzá.

Inkább így: A reklámainknak a vevőinkről kell szólnia. A kiindulás mindig a (rejtett) igényeik, vágyaik, amihez kapcsolódva nyújtunk mi praktikus segítséget, életérzést vagy bármi mást, ami azokra építkezni tud. Tehát például, ha hálózsákot árulunk, a kiránduló fiatalok mellett szöveges üzenetünk is jelenjen meg: „Az otthon kényelme is társad lehet a legnagyobb kalandokban”.

5. A statisztikák fontosak

Hiba: A kampány sikerességét nem elég szubjektív megítélés alapján elkönyvelni. Az, hogy népszerűnek tűnik, és mintha vevőket is hozott volna, a legkevésbé sem elégséges következtetés. Sok más oka is lehet a keresletnövekedésnek, például szezonális hatások, nem feltétlenül az új reklámok. Ha tévesen tudjuk be az eredményeket a marketingnek, akkor a jövőben akár súlyos pénzügyi veszteségekkel is számolhatunk, ha megismételnénk hasonló célokért a reklámköltéseinket. 

Inkább így: Készíts statisztikákat! A Google Analytics segítségével például azt is láthatod, hogy mennyivel növekedett meg az oldaladra látogatók száma, átlagosan mennyi időt töltöttek el azon, milyen jellemzőkkel bíró vásárlói közönség lépett veled kapcsolatban vagy, hogy történt-e konkrét aktivitás, például vásárlás, jelentkezés, feliratkozás. Persze mindezt úgy, hogy összekötheted és összehasonlíthatod, hogy melyik csatornáról érkeztek (Google keresés, hirdetés vagy közösségi oldal) a látogatók a weboldaladra.

5+1: Nem érthetünk mindenhez

Hiba: Kezdő vállalkozók esetében gyakoribb, hogy a legtöbb feladatot egy személyben szeretnének elvégezni vagy legalábbis mindent irányítani. E mögött leginkább az rajzolódik ki, hogy kevésbé merik a kezük közül kiengedni a gondolkodás, a koordinálás és a döntéshozás felelősségét.

Inkább így: Növekedni, fejlődni csak úgy tudunk, ha másoknak is bizalmat szavazunk és hatáskörökkel ruházunk fel. A marketing is egy külön szakma, amelyet több évnyi tanulással és tapasztalással sajátítanak el. Bízzuk meg szakembert a hirdetési koncepciók kidolgozásával, jóval költséghatékonyabb és eredményesebb kampányokat tudhatunk cégünknek, mintha mi kívánnánk ezt a feladatot is ellátni.