Így építs kézműves brandet!

Egy korábbi cikkünkben összeszedtünk néhány tanácsot arra, hogyan erősítsük meg a márkánkat az Instagramon. A tippek különösen aktuálisak, ha egy saját kézműves brandet szeretnénk a nulláról felépíteni, hiszen a felület remek lehetőségeket biztosít egy saját vállalkozás számára. Ebben a cikkünkben megnéztük, hogy marketing szempontból milyen teendőink lesznek, ha vállalkozóként a saját magunk által készített termékeket szeretnénk értékesíteni.

Rengetegen vagyunk, akik kikapcsolódásképpen barkácsolunk, varrunk, kötünk, sütünk, vagy főzünk, és egyre többen szeretnének az otthon készült, színvonalas kézműves termékeikből vállalkozást építseni. Az Instagramot böngészve is egyre több olyan branddel találkozhatunk, amelyeket egy hobbiból lett hivatás tesz szerethetővé többezer követő számára. Nem ritka az sem, hogy a nagyvállalati szférában sikeres szakemberek hagyják ott állandó munkájukat, és kezdenek bele a márkaépítésbe olyan termékekkel, amiket azelőtt csak hobbiból gyártottak otthon. A legtöbben arról számoltak be, hogy véletlenek alakulása vezetett oda, hogy kézműves márkájuk legyen: például megmutatták saját „gyártmányaikat” valakinek, aki aztán elkezdte biztatni őket, hogy értékesítsék azokat. Ez is mutatja, milyen fontos egy kézműves vállalkozás esetében, hogy a készítő számára tevékenyége hobbi és szórakozás is legyen. Az önazonosság ugyanis nélkülözhetetlen egy brand építésénél.

Napjainkban minden márka indulásakor felmerül a kérdés, mely platformokon érdemes jelen lenni a legelején. Amennyiben kézműves vállalkozásról beszélünk, elsősorban az Instagramon való népszerűsítés merülhet fel, hiszen az ilyen termékeket fogyasztó célközönséget ott lehet leginkább elérni. Emellett ráadásul az Instagram kifejezetten vizuális platform, és lehetőséget nyújt arra, hogy egységes, esztétikus portfóliót készíthessünk a profilunkon. Mára már egyre több lehetőséget kínál az Instagram kisvállalkozók számára, külön Bolt füllel rendelkezik az alkalmazás, ahol értékesíthetik termékeiket. De készíthetünk rövid videókat is, ezek a vizuális tartalmak nem csak az Instagramra, de akár a TikTokra is felkerülhetnek, hiszen utóbbi közösségi média platform mostanra már nem csak táncolásról és poénokról szól, brandépítésre is alkalmas lehet.

Egy kézműves márka esetében nagyon fontos a fogyasztó számára, hogy annak a „hangulata” is kézműves jellegű legyen, és fontos, hogy felületet biztosítsunk a kérdésekre, reagáljunk a kommentekre, valamint éreztessük azt, hogy minden kérdéssel és problémával hozzánk lehet fordulni, mert fontos nekünk, hogy a termékeink beváljanak mindenki számára. Egy ilyen brand esetén a fogyasztó azt szeretné tapasztalni, hogy egy család tagja.

Érdemes kihasználni minden lehetőséget, amit az Instagram nyújt, amellett, hogy a saját boltjára feltöltjük termékeinket, a webshopunkra is könnyen átvezethetjük az embereket egy, a bio-nkban elhelyezett linkkel. Posztoljunk gyakran, de ha nem is minden nap, legyünk konzisztensek a tartalommegosztást illetően. Fontos a türelem is, hiszen egy nulláról épülő brand első heteiben nem számolhatunk óriási eléréssel és rajongói aktivitással, de ez szépen-lassan jönni fog, ha a követőink számára is jó lesz hozzánk visszatérni, olyannyira, hogy továbbadják, ajánlják másoknak a márkánkat, hiszen egy brand növekedésének még mindig ez az elsődleges indikátora, hogy a márkahű fogyasztók egyre több mindenkinek ajánlják.

Legyünk egyediek! Nem mintha ez nem lenne fontos minden egyes márka esetében. De egy kézműves brandben mindig azt fogja keresni a fogyasztó, mitől másabb ez, mint a másik hasonló termékeket áruló vállalkozás. Vigyük bele a saját személyiségünket, hogy mindig önazonosan tudjunk kommunikálni a közösségi média felületeinken. Legyen egy saját stílusunk, hangunk, ami megkülönböztet másoktól, ezáltal érdekesebbé és személyesebbé tesz minket a potenciális fogyasztó szemében.

Tény, hogy egy kézműves brand elindítása nagyon nehéz a megfelelő tőke nélkül, de rengeteg példát tudunk felsorolni, ahol megérte a kockázatvállalás. Ha azt érzed, hogy te is tudsz olyan termékeket készíteni házilag, amelyek magas színvonalúak és különlegesek, érdemes elgondolkodni, hogy bele kezdj, hiszen egyre nagyobb az érdeklődés a kisebb vállalkozások iránt, a piac azonban egyelőre közel sem telített.