Így dolgozzunk otthonról!

A magyar munkavállalók tömegei dolgoznak a következő napokban, hetekben otthonról. Ez sokaknak okoz gondot, hiszen a hosszú távú home office a legtöbb esetben idegen a mindennapi munkavégzéstől. Pánikra azonban semmi ok, összegyűjtöttünk néhány tippet annak érdekében, hogy zökkenőmentesen menjen az otthoni munka!

Ha egy mondatban kellene meghatározni, hogyan álljunk neki az otthoni munkának, akkor az így szólna: csináljunk mindent úgy, mintha a munkahelyünkön lennénk! Öltözzünk úgy, viselkedjünk úgy és dolgozzunk úgy, ahogy a megszokott munkakörnyezetünkben szoktunk. Mindez a lelkiállapotunk és a hatékonyságunk szempontjából egyaránt fontos.

Tartsuk az időbeosztást!

Keljünk fel akkor, amikor egy átlagos munkanapon tesszük, és minden reggeli rutint csináljunk úgy, mintha egy tipikus munkanapunkra készülnénk. Tervezzük be az ebéd- és a rövidebb munkaközi szüneteket is, de maradjunk következetesek, hiszen ha nem vigyázunk, észrevétlenül telik majd el az idő. Vezessük pontosan a kollégáinkkal megosztott naptárunkat is, így tudni fogják, hogy mikor érhetnek el bennünket, és mikor nem.

Ha csakúgy, mint az irodában – ahol többnyire szigorú keretek közt 8-18 óra közé esik a munkaidő –  otthon is meghatározunk egy-két időintervallumot a munkavégzéshez az egyéb kötelezettségeink, elfoglaltságaink, és saját habitusunk figyelembe vételével, akkor sokkal összeszedettebbek és produktívabbak leszünk. Mindenkivel előfordul, hogy egyszer-egyszer elakad, nem jönnek az ötletek, nehezen megy a munka. Használjuk ki ilyenkor azt a szabadságot, hogy magunk oszthatjuk be az időnket! Érdemes ilyenkor szünetet tartani, feltöltődni, hogy utána újult erővel folytathassuk a munkát.

Legyen egy munkasarkunk!

A munka és a magánélet tereit próbáljuk elkülöníteni, és alakítsunk ki saját „dolgozószobát” vagy kis munkasarkot, ahová elvonulva kizárhatjuk a külső környezetből beszűrődő zajokat. Így sokkal hatékonyabban tudunk dolgozni.

Figyeljünk az ergonómiára!

Az otthon végzett ülőmunka esetében – ugyanúgy, mint bármely irodában – elengedhetetlen az ergonómiai szempontok figyelembe vétele, vagyis legyen kényelmes székünk, megfelelő méretű asztalunk.

Biztosítsuk a technikai feltételeket!

Alapigazság, hogy internet nélkül ma már nem tudunk dolgozni, így munkánkat igencsak meg tudja nehezíteni, ha bizonytalan a netkapcsolat. Ha egy modem szórja az internetet az egész családi házba, és az alkalmi irodánk ettől messze esik, jobb, ha gyorsan beszerzünk egy külön routert, amely erősebb jelet küld. Továbbá figyeljünk arra, hogy a munkavégzéshez szükséges eszközök meglegyenek, például töltő nélkül a laptop egyszer csak le fog merülni, a megfelelő mikrofon hiánya pedig gondot okozhat egy videós megbeszélés során.

Lássuk át a teendőinket!

Gyártsunk feladatlistákat, és kezdjünk mindig a legfontosabb feladatokkal. Ha van köztük olyan, amit régóta halogatunk, és jó lenne végre túl lenni rajta, vegyük előre, hiszen ezután megkönnyebbülve vághatunk neki a többi teendőnknek.

Könnyítsük meg a kommunikációt!

Könnyű elveszni a mindennapi feladatok között, ha azokat nem jegyezzük fel valamilyen rendszerbe foglalva. A munkatársainkkal vagy partnereinkkel való zökkenőmentes kommunikációt számos virtuális megoldás segítheti, ami a feladataink, projektjeink akár csapatszintű kezelésére is érvényes – érdemes kiaknáznunk ezeket, és megtalálnunk a számunkra legmegfelelőbbet.  Ebben a cikkben írtunk ezekről az online eszközökről.

A különböző értekezleteket is gond nélkül lebonyolíthatjuk online, pár alapszabályt azonban tartsunk be: az aktuális megbeszélés meghívóját mindig időben küldjük ki, ha szükséges, tájékoztassuk a résztvevőket az adott program működéséről, és ajánlott számolnunk az apróbb fennakadásokkal is, vagyis mindig szánjunk extra 5 percet a felkészülésre, a hang és/vagy a kép beállítására. A megbeszéléseken törekedjünk a rövid, egyszerű megfogalmazásra, az információk ugyanis könnyen elveszhetnek, használjunk vizuális segédanyagokat, illetve képernyőmegosztást, és amikor épp nem beszélünk, némítsuk le a mikrofonunk, hogy a beszűrődő háttérzajok ne zavarják meg a többiek párbeszédét.

Figyeljünk oda kapcsolatainkra!

Az elmagányosodás elkerülése érdekében tartsuk a kapcsolatot munkatársainkkal, üzlettársainkkal, alkalmazottjainkkal és partnereinkkel az erre megfelelő közösségi média felületeken, és csak annyira legyünk „multitasking” munkamániások, amennyire a többfelé figyelés még nem megy a párhuzamosan végzett feladatok rovására.

Olykor tudatosan beszélgessünk úgy a kollégáinkkal, mintha közösen kávéznánk, vagyis teremtsünk alkalmat a munkától független történések megosztására is. Természetesen időnként azt se felejtsük el megkérdezni a közvetlen, ám épp térben távol lévő munkatársunktól vagy partnerünktől, hogy hogy van. Ez az egyszerű kérdés ugyanis meglepően sokat hozzáadhat az online kapcsolathoz.

Ne felejtsük el a munkaidő végét!

Míg a vállalkozói lét egyik nagy előnye a rugalmas munkaidő, egyik nagy hátránya is ugyanez, hiszen sokan 0-24 órában „szolgálatban vannak”, ami hosszú távon nehezen fenntartható. Rendkívül fontos kialakítani a megfelelő egyensúlyt munka és magánélet között!

Kapcsolódó fotók