Hogyan kovácsolhatunk előnyt a negatív kritikákból?

Néha a legnagyobb igyekezetünk ellenére is kaphatunk negatív kritikákat, melyek lehetnek jogosak, de igazságtalanok is. Borzasztó érzés, ha rossz visszajelzést kapunk munkánkra, de annak kikerülése és tagadása helyett inkább próbáljunk tanulni belőle, és fejlesszük még tovább vállalkozásunkat!

Fogadjuk el a kritikákat!

Elsőre egyszerű megoldásnak tűnhet az, hogy inkább figyelmen kívül hagyjuk a kritikát, de ehelyett inkább álljunk a probléma elé, és biztassuk a kritikus vásárlókat. Ha kell, akár kérdezzünk is vissza és várjuk a további kritikákat. Figyelmesen hallgassuk meg/olvassuk el a kifogásokat, és képzeljük bele magunkat a panaszkodó helyzetébe. Ha mi magunk nyitottak vagyunk és támogatjuk a kommentálást, a kritizáló ügyfelek érezhetik, hogy figyelnek rájuk, törődnek az igényeikkel, ezzel pedig a támadó hangnemből kialakulhat az építő jellegű, jószándékú visszajelzés a szolgáltatásunkról. Mutassunk tiszteletet és köszönjük meg a kritikát, így biztosíthatjuk a fogyasztókat afelől, hogy számunkra valóban fontos a minőség.

Vonjunk be egy külső szemlélőt!

Érdemes egy külső szemlélőt bevonni, aki friss szemmel nézhet a helyzetre. Ez az ember lehet egy rokonunk, barátunk, vagy bárki, akiben megbízunk. Nemcsak azért jó megkérni valakit, hogy nézzen rá a kritikára, mert segíthet világosan, higgadtan látni, hanem azért is, mert könnyebben meg tudja ítélni, hogy valóban jogos-e a kifogás, vagy nem. Ha mi is és a külső szemlélő is úgy ítéli meg, hogy igazságtalan a kritika, próbáljunk meg válaszolni az észrevételre és magyarázzuk meg a félreértést.

Fontoljuk meg, hogyan javíthatnánk a hibán!

Amennyiben jogos a kritika, gondolkozzunk el, hogyan javíthatnánk ki a hibát és oldjuk meg a problémát. Ezután akár ingyen ki is cserélhetjük a terméket, ha egy tárgyra érkezett a panasz, ha viszont a szolgáltatásra, akkor a jövőben tudunk odafigyelni a minőségre, ezesetben meginvitálhatjuk ügyfelünket, hogy próbálja meg újra. Mindenképpen köszönjük meg a visszajelzést és ígérjük meg (és persze tartsuk is be), hogy minden tőlünk telhetőt megteszünk a probléma orvoslásáért. A nyílt kommunikációval könnyebben megtarthatjuk ügyfeleinket és akár újakat is bevonzhatunk, mert egy nyitott és korrekt vállalkozás képét mutatjuk. A negatív visszhangokból pedig a jövőben csak egy tanulságos és vicces történet lesz.

Forrás: Forbes.com