Értékesítési technikák kezdőknek

Hogyan győzzünk meg egy potenciális vásárlót arról, hogy a mi termékünket válassza? Egy kereskedés számára kulcsfontosságú, miként kommunikál portékájáról. Az alábbi cikkben olvasható 3 egyszerű tippel könnyen növelhető a forgalmunk.

Termékjellemző vs termékelőnyök

Egy kezdő értékesítő felsorolja a termék tulajdonságait és megadja annak árát. Egy profi értékesítő ezzel szemben megoldásokat nyújt a vásárló problémájára és reflektál igényeire, tehát elsősorban termékelőnyöket ad el, nem pedig termékjellemzőket és tulajdonságokat. Könnyebben rávehetjük az érdeklődőket a vásárlásra, ha a konkrét termék helyett egy életérzéssel próbáljuk rábeszélni. Egy túrabakancsnál például az anyagtípuson túl azt is felvázolhatjuk, mennyivel élvezetesebb a kirándulás, ha a cipő nem ázik át és egész nap kényelmes. A meggyőzéshez azonban el kell döntenünk, hogy mi is az a célcsoport, amelyet meg szeretnénk szólítani.

A célcsoport meghatározása

Mindenek előtt tisztáznunk  kell, hogy kinek szeretnénk eladni a terméket, ki lehet az, akinek szüksége van rá? Nem mindegy például, hogy szakemberekhez szeretnénk szólni, vagy a laikusabb közönséghez. Előbbinél ugyanis technikai paraméterek lehetnek fontosak, míg utóbbinál az érzelmekre kell hatnunk. Egy mobiltelefonnál például felsorolhatjuk a műszaki részleteket a hozzáértőknek, míg az átlagembernek azt kell eladnunk, mit kezdhet a készülékkel: például szép képekkel örökíthetik meg a családi pillanatokat stb. Mindehhez persze elengedhetetlen, hogy mi magunk tisztában legyünk a termék minden tulajdonságával.

Az értékesítés szakaszai

Az igazán jó értékesítő nem ronthat ajtóstul a házba, a biztos eladáshoz egy lépcsőzetes folyamaton kell végig mennünk. Az első és legfontosabb lépés a bizalom kiépítése, egy közvetlen, személyes kapcsolat megteremtése. Ehhez hitelesnek kell lennünk, nem állíthatunk olyat, amely nem igaz. Ezután fel kell mérnünk az érdeklődőink igényeit, és ahhoz kell igazítanunk kommunikációnkat. Akár azt is megengedhetjük, hogy valahogy kipróbálhassa termékünket, például termékmintával a kozmetikumok esetén. Ezután jön az értékesítés, minden lezárásaként pedig kérjünk visszajelzéseket. Ha pedig panaszt kapunk, próbáljunk megtenni minden tőlünk telhetőt a probléma kezelésére. Amennyiben az érdeklődésből nem lesz vásárlás, ne erőltessük, fogadjuk el.

Forrás: Piac és Profit