Crowdfunding: a közösségi finanszírozásról
Ha van egy jó ötletünk, de nincs a megvalósításához elegendő kezdőtőkénk, nem kell lemondanunk a tervünkről. Több internetes oldal is arra szakosodott, hogy kezdő vállalkozók forrást gyűjtsenek befektetőktől, vagy egyéb adakozó kedvű felhasználóktól. Ez a crowdfunding, vagyis a közösségi finanszírozás, ahol bármilyen ötlet kaphat anyagi támogatást a kivitelezésre.
A crowdfunding jelentése
A közösségi finanszírozás lényege, hogy a még el nem készült termékünkre előleget kérünk a közösség tagjaitól. Ha összegyűlt a megfelelő összeg, el tudjuk indítani a gyártást és be tudjuk indítani a vállalkozást. Ehhez természetesen valahogy meg kell győznünk a felhasználókat, hogy a mi ötletünkbe invesztáljanak, így elkerülhetetlen egy kis előmarketing, frappáns szövegekre és meggyőző látványtervekre is szükségünk lesz.
Magyar vállalkozóként is rengeteg lehetőségünk van
A legtöbbeknek biztosan ismerősen cseng a Kickstarter vagy az Indiegogo, amelyek nemzetközi hírű, sok felhasználóval rendelkező crowdfunding oldalak. Sajnos az előbbire magyar cégként nem regisztrálhatunk, utóbbira viszont minden további nélkül megtehetjük, így a világ bármely részéről kaphatunk kezdőtőkét a vállalkozásunkhoz. A nemzetközi oldalaknál viszont elengedhetetlen az angol tudás. Jó hír, hogy magyar oldalak is vannak már, ugyanezzel a céllal, például a GiveMyChance.com, vagy az AdjukÖssze.hu. De léteznek külföldön és itthon is szakosodott oldalak is, amelyek egy témakörben kapcsolják össze a vállalkozókat és az adományozókat/befektetőket.
A crowdfunding típusai
- Részvénytípusú (equity-based): a finanszírozók azzal, hogy pénzt adnak az ötlet megvalósítására, tulajdont szereznek a vállalkozásban.
- Hiteltípusú (lending-based): a finanszírozók hitelt adnak a forrást kereső cégeknek vagy magánszemélynek.
- Adakozás jellegű (donation-based): ebben az esetben a befizető nem kér ellenszolgáltatást, mert egy jó ügyet támogat.
- Jutalmazás-jellegű (reward-based): lényegében az előfinanszírozása egy ötlet megvalósításának, cél elérésének.
Vállalkozási ötletünk hiteles mércéje
A közösségi finanszírozó oldalak jó visszacsatolást adnak a termékünkről. Ha sokan fizetnek érte, tudhatjuk, hogy van piaci igény az ötletünkre, és azt is láthatjuk, milyen célcsoportot érdekel a vállalkozásunk. Ezzel meg is van egy gyors piackutatás. Amennyiben első próbálkozásra nem sikerül pénzt gyűjteni, ne csüggedjünk el, lehet, hogy elég csak a bemutatkozást, a kommunikációnkat átformálni, mert sokszor azon áll vagy bukik a dolog.