Crowdfunding: a közösségi finanszírozásról

Ha van egy jó ötletünk, de nincs a megvalósításához elegendő kezdőtőkénk, nem kell lemondanunk a tervünkről. Több internetes oldal is arra szakosodott, hogy kezdő vállalkozók forrást gyűjtsenek befektetőktől, vagy egyéb adakozó kedvű felhasználóktól. Ez a crowdfunding, vagyis a közösségi finanszírozás, ahol bármilyen ötlet kaphat anyagi támogatást a kivitelezésre.

A crowdfunding jelentése

A közösségi finanszírozás lényege, hogy a még el nem készült termékünkre előleget kérünk a közösség tagjaitól. Ha összegyűlt a megfelelő összeg, el tudjuk indítani a gyártást és be tudjuk indítani a vállalkozást. Ehhez természetesen valahogy meg kell győznünk a felhasználókat, hogy a mi ötletünkbe invesztáljanak, így elkerülhetetlen egy kis előmarketing, frappáns szövegekre és meggyőző látványtervekre is szükségünk lesz.

Magyar vállalkozóként is rengeteg lehetőségünk van

A legtöbbeknek biztosan ismerősen cseng a Kickstarter vagy az Indiegogo, amelyek nemzetközi hírű, sok felhasználóval rendelkező crowdfunding oldalak. Sajnos az előbbire magyar cégként nem regisztrálhatunk, utóbbira viszont minden további nélkül megtehetjük, így a világ bármely részéről kaphatunk kezdőtőkét a vállalkozásunkhoz. A nemzetközi oldalaknál viszont elengedhetetlen az angol tudás. Jó hír, hogy magyar oldalak is vannak már, ugyanezzel a céllal, például a GiveMyChance.com, vagy az AdjukÖssze.hu. De léteznek külföldön és itthon is szakosodott oldalak is, amelyek egy témakörben kapcsolják össze a vállalkozókat és az adományozókat/befektetőket.

A crowdfunding típusai

  • Részvénytípusú (equity-based): a finanszírozók azzal, hogy pénzt adnak az ötlet megvalósítására, tulajdont szereznek a vállalkozásban.
  • Hiteltípusú (lending-based): a finanszírozók hitelt adnak a forrást kereső cégeknek vagy magánszemélynek.
  • Adakozás jellegű (donation-based): ebben az esetben a befizető nem kér ellenszolgáltatást, mert egy jó ügyet támogat.
  • Jutalmazás-jellegű (reward-based): lényegében az előfinanszírozása egy ötlet megvalósításának, cél elérésének.

Vállalkozási ötletünk hiteles mércéje

A közösségi finanszírozó oldalak jó visszacsatolást adnak a termékünkről. Ha sokan fizetnek érte, tudhatjuk, hogy van piaci igény az ötletünkre, és azt is láthatjuk, milyen célcsoportot érdekel a vállalkozásunk. Ezzel meg is van egy gyors piackutatás. Amennyiben első próbálkozásra nem sikerül pénzt gyűjteni, ne csüggedjünk el, lehet, hogy elég csak a bemutatkozást, a kommunikációnkat átformálni, mert sokszor azon áll vagy bukik a dolog.